|
کدخبر: 53291

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند؛

فناوری که آینده پول و تجارت را تغییر می‌دهد

بلاکچین می‌تواند سازمان‌های واسطه را حذف کند به‌طوری‌که همه افراد مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. استفاده از این فناوری در بانکداری و صنایع مختلف، که روندی روزافزون به خود گرفته، تغییرات بزرگی را در سال‌های آینده رقم خواهد زد.

گسترش‌نیوز: فناوری بلاکچین پلتفرمی برای پیاده‌سازی و اجرای کدهای نرم‌افزارهای به‌صورت غیرمتمرکز است.

blockchain.jpg

شهود ما از دنیای اینترنت و فضای مجازی همواره با این درک بوده است که یک نهادی، نرم‌افزاری را در قالب یک سایت یا یک برنامه اینترنتی پیاده‌سازی می‌نماید و ما با اتصال به آن، از خدمات آن استفاده می‌کنیم. از بدو تولد اینترنت، سایت‌ها و سرویس‌ها به این شکل ایجادشده‌اند. اما با ظهور بلاکچین، فضای جدیدی برای پیاده‌سازی خدمات با مشارکت عمومی و بدون نیاز به هزینه‌های گزاف سخت‌افزاری فراهم شده است. در دنیای پیش روی، سرویس‌ها بر روی سرورهای اختصاصی پیاده‌سازی نمی‌شوند، بلکه بر روی پلتفرم‌های عمومی - گاهی خصوصی- با فناوری بلاکچین پیاده‌سازی شوند و اجرای آنها نه در یک سرور، بلکه در صدها و هزاران سرور صورت می‌پذیرد که متعلق به یک نفر نیست بلکه مشارکت عمومی مردم جهان منجر به ایجاد پلتفرم بلاکچین می‌شود و همگی در اجرای سرویس سهیم می‌باشند. توسعه سریع، مشارکت عمومی، امنیت بالا، عدم هک شدن، شفافیت پردازش‌ها، در دسترس بودن همیشگی سروی، عدم نیاز به اعتماد به یک نهاد واسط و... مزایای بی‌شماری است که سبب شده است بلاکچین نفوذ عمیق خودش را در صنایع مختلف آغاز نماید. نکته جالب اینجاست که جدا از مسائل فنی، با ظهور بلاکچین حتی مدل‌های کسب‌وکار نیز عوض شده است. ICO‌ها که بر روی پلتفرم بلاکچین اجرا می‌شوند این امکان را فراهم ساخته‌اند که برای اجرای پروژه‌ها، مکانیزم‌های تأمین سرمایه‌ای جدیدی در دنیا شکل بگیرد که خود این امر می‌تواند تحولات کسب‌وکار فوق‌العاده‌ای را پدیدار نماید. رمزارزهایی مانند بیت کوین، خود دستاورد ویژه‌ای از بلاکچین هستند که با مشارکت عمومی مردم جهان همراه شده است. به هر حال باید اذعان نمود ظهور پلتفرم بلاکچین اتریوم برای کاربردهای عمومی و هایپرلجر برای کاربردهای سازمانی، یک نقطه عطف در فضای مجازی - چه در عرصه تولید خدمات و چه در حوزه کسب‌وکار - محسوب می‌شود.

ارتباط رمز ارزها و فناوری بلاکچین چیست؟

فناوری بلاکچین با رمزارزها در هم آمیخته است به‌گونه‌ای که امروزه وقتی صحبت از بلاکچین می‌شود، اذهان به سمت رمزارزها و بیت کوین‌ها هدایت می‌شود. برداشتی نادرست از واقعیت. فناوری بلاکچین مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و الگوریتم‌ها برای ایجاد نرم‌افزارهای توزیع شده است که این نرم‌افزار می‌تواند هر نوع کسب‌وکاری را در برگیرد. درواقع رمزارزها صرفاً یک نرم‌افزار با هدف مشخص بر روی فناوری بلاکچین هستند که البته نخستین مصداق استفاده از فناوری بلاکچین نیز محسوب می‌شوند. بلاکچین چون با بیت کوین مطرح شد به اشتباه این تصور به وجود آمده است که بلاکچین یعنی بیت کوین.

bitcoinblockchain.jpg

فناوری بلاکچین این امکان را فراهم می‌سازد که در صنایع مختلف، کاربردها و کسب‌وکارها را به‌صورت نرم‌افزارهای غیرمتمرکز پیاده‌سازی نمود و با حذف نهادهای واسط و متمرکز، از قابلیت‌های این فناوری به نحو احسن استفاده نمود. قابلیت‌هایی چون برقراری همیشگی سرویس، مقاومت بالا در مقابل هک و تخریب، عدم نیاز به اعتماد به نهادهای متمرکز و واسط، توسعه‌پذیری بالا و.... فناوری بلاکچین امروزه در کسب‌وکارهایی همچون سلامت و درمان، بیمه، توریسم، زنجیره‌های تأمین، آموزش‌وپرورش و... کاربردهای فراوانی یافته است که هیچ ارتباطی نیز با رمزارزها ندارد. به‌طور خلاصه، ظهور رمزارزها به واسطه ابداع فناوری بلاکچین است. رمزارزها صرفاً یک کاربرد بر روی بلاکچین می‌باشند و یکی از مصادیق استفاده از این فناوری محسوب می‌شوند.

ارسال نظر