|
کدخبر: 53213

چه بر سر غول تکنولوژی آمد؟ / گرفتاری هوآوی با درگیری های سیاسی

هوآوی ارزشمندترین برند فناوریک در چین محسوب می‌شود، برندی که توسعه فراگیر آن در جهان به‌ویژه هنگام ظهور فناوری ۵G بحث‌برانگیز شد. کوین فریر روزنامه‌نگار گاردین این فرصت را پیدا کرد تا وارد کمپ بنتیان در شهر شینژن چین شود که به عنوان سیلیکون ولی چین شناخته می‌شود. گزارش پیش رو نشان می‌دهد کار کردن در کمپ هوآوی حال و هوایی دارد.

گسترش‌نیوز: مقر اصلی هوآوی در جنوبی‌ترین شهر شینژن در چین با درآمد سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سیلیکون ولی چین نامیده می‌شود. شرکتی که بیش از ۱۸۰ هزار کارمند جهانی دارد و حدود نیمی از آنها مشغول تحقیقات توسعه‌ای هستند.

huawei2.jpg

در سال ۲۰۱۸ شرکت هوآوی به‌عنوان دومین و بزرگترین شرکت ساخت گوشی‌های هوشمند که پشت سر سامسونگ بود شرکت اپل را غافلگیر کرد. نقطه‌عطفی که هوآوی را به منبع غرور ملی چین تبدیل کرد.

درست در زمان موفقیت تبلیغاتی هوآوی و برخورداری‌اش از بالاترین تعداد کارمندان بخش ۵G یا همان نسل پنجم فناوری شبکه، هوآوی با موانع و مخالفت‌های سیاسی و اتهاماتی مواجه شد که به اصطلاح black doors ( درهای بسته ) نامیده می‌شد که دولت ایالات متحده آن را به‌عنوان تهدید امنیت ملی تعبیر می‌کرد.

به‌دنبال این اتهام و بعد از اینکه دولت ایالات متحده هوآوی را در فهرست لیست سیاه خود قرار داد، شرکت گوگل دسترسی هوآوی برای بروزرسانی سیستم‌عامل اندرویدش را به حالت تعلیق درآورد و سازنده‌های پردازنده‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی به هوآوی را قطع کردند.

مقامات ایالات متحده همچنین به‌دنبال استرداد یکی از روسای اصلی هوآوی، مِنگ ونژو، هستند تا به عنوان مجرم در دادگاه محاکمه بایستد و پاسخگو باشد. مِنگ که درحال‌حاضر در کانادا در حبس خانگی به‌سر می‌برد، معتقد است قرار گرفتن ایالات متحده دربرابر او و هوآوی یک مورد کاملا سیاسی است. علی‌رقم جنجال‌های اخیر مسئولان هوآوی می‌گویند مصمم هستند که تا مسئولان جهانی را برای در دست گرفتن فناوری شبکه وایر لس ۵G متقاعد کنند، طرحی که کارشناسانی از رقبای خارجی را در بخش تحقیق و توسعه برای ثبت فناوری‌های مهم و کلیدی به‌کار گرفته تا نفوذ چین را بیشتر از پیش افزایش دهد.

شینژن و آنچه به‌عنوان سیلیکون‌ولی چین شناخته می‌شود ترکیبی است عظیم از بانفوذترین برندهای فناوریک چین که هوآوی در مرکز آن قرار گرفته است، یک غول صنعتی که عمیقا در چین مورد احترام و ارزش بوده و به‌طور وسیعی در غرب مورد توجه قرار گرفته است.

پوشیده نیست که هوآوی با یک درگیری سیاسی رو‌به‌رو شده است. بدون گذاشتن نامی رسمی بر آن، دولت ایالات متحده در حال صادر کردن یک قانون منع تاثیرگذار بر روی امکانات مخابراتی و ارتباطی شرکت هوآوی است، چراکه هوآوی بزرگترین تولیدکننده تجهیزات در جهان و در بازه زمانی است که کشورهای اروپایی در حال ساخت فناوری ۵G یا پنجمین نسل شبکه مخابراتی هستند.

روزنامه‌نگار گاردین که از او دعوت شده از کمپ هوآوی دیدن کند می‌گوید: تلاش‌ بر این است که فرهنگ هوآوی را درست درک کنم تا نشان دهم که کار کردن برای چنین شرکتی چگونه است. کار کردن در هوآوی یک آرزو است. هوآوی در میان شرکت‌هایی با بالاترین پرداخت حقوق برای افراد متخصص قرار گرفته. بسیاری از کارمندان آن در خارج از کشور و در مدارس عالی‌رتبه چین تحصیل کرده‌اند.

برای کارکنان هوآوی، خانه، کافه، کتابخانه، امکانات ورزشی، هتل و اتوبوس و تراموا برای رفت و آمد با نازل‌ترین نرخ در نظر گرفته شده است. همچنین امکاناتی مثل کلاس‌های هنری در کمپ برای افراد علاقه‌مند ایجاد کرده‌اند.

در کمپ بعد از نهار نور چراغ‌ها را کم می‌کنند تا کارمندان اداری استراحتی بکنند، اتفاقی که در چین مرسوم است.

در کمپ هوآوی باغی است که کارمندان می‌توانند به قوهای سیاه استرالیایی که آرام در حال شنا کردن هستند غذا بدهند.

قوی سیاه برای کارمندان هوآوی نمادی است تا به کارمندان یادآوری کنند مراقب قوهای سیاه اقتصادی باشند (منظور رویدادهای پیش‌بینی نشده با عواقب بزرگ است).

در چین هوآوی منبعی برای غرور ملی بود، حتی قبل از درگیری‌هایش با اپل و سامسونگ بر سر رقابت برتری‌جویانه گوشی‌های هوشمند. هوآوی به‌راحتی یکی از بین‌المللی‌ترین شرکت‌های چین با ۱۸۰ هزار کارمند جهانی و سفیران تبلیغاتی شناخته‌شده‌ای مانند بازیگر زن معروف هالیوودی اسکارلت جوهانسون و لیونل مسی فوتبالیست است.

از زبان مهندسی که در کالجی در ایالات متحده درست می‌خواند هوآوی در بیشتر کشورهای غربی موردتوجه است و فرقی بین این شرکت با شرکت‌های بزرگ دیگر که تلاش می‌کنند با ایجاد خلاقیت زندگی راحت‌تری محیا کنند وجود ندارد.

huawei1
13
12
11
10
9
8
7
6
4

منبع: گاردین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها