|
کدخبر: 52788

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

شهبانوی ایرانی استارتاپ جهان که در پاریس می‌درخشد

فناوری یکی از حوزه‌هایی که است که اغلب متخصصان آن را مردان تشکیل می‌دهند تعداد اندکی از زنان شانس موفق شدن و ماندن در این حوزه را دارند. بااین‌حال یکی از دختران ایرانی‌تبار آن‌چنان در این زمینه خوش درخشیده که در سی‌سالگی بر صندلی مدیریت بزرگ‌ترین مرکز استارت‌آپی جهان در فرانسه تکیه زده است.

گسترش‌نیوز: رکسانا ورزا مدیر کارآفرین ایرانی‌الاصل و اهل ایالات متحده امریکا است.

varza6.jpg

خانواده ورزا پیش از انقلاب از ایران به امریکا مهاجرت کردند. رکسانا ورزا ۸ فوریه ۱۹۸۵ از پدر و مادری تحصیل‌کرده در شهر سان‌فرانسیسکو به دنیا آمد.

رکسانا در دو دهه اول زندگی علاقه چندانی به فناوری نداشت. در دبیرستان زبان فرانسه را آموخت و در دانشگاه هم رشته زبان و ادبیات فرانسه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

فرانسه؛ نخستین مقصد کاری رکسانا

رکسانا زمانی که ۲۲ سال داشت به «آژانس سرمایه‌گذاری بین‌المللی فرانسه» پیوست که بعدها با «یوبی فرانس» ادغام شده و موسسه دولتی «بیزینس فرانس» را تشکیل دادند. هدف این موسسه تقویت اقتصاد این کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل صادرات است.

دو سال فعالیت در این مرکز و کمک به مؤسسات و استارت‌آپ‌های امریکایی برای گسترش تجارت به فرانسه، او را به اکوسیستم استارت‌آپی و فناوری علاقه‌مند کرد. این علاقه‌مندی باعث شد او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های تجارت بین‌الملل و سیاست اقتصادی از سر گیرد. رکسانا ورزا هنگام تحصیل در این دو رشته تصمیم گرفت وبلاگی بسازد و آموخته‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. نوشتن در فضای مجازی و مطالب باکیفیت و جدیدی که او در این وبلاگ می‌نوشت پای او را به وب‌سایت معتبر «تک‌کرانچ» باز کرد که به بررسی اخبار و حواشی فناوری می‌پردازد.

او توانست بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ سردبیری این سایت بر عهده گیرد.

همکاری با مایکروسافت: شروع موفقیت‌های بزرگ

تغییر بزرگ در زندگی ورزا زمانی رقم خورد که او وارد شرکت مایکروسافت در شهر پاریس شد و حدود ۳ سال در یکی از پروژه‌های این شرکت در رابطه با پشتیبانی از کارآفرینان دیجیتال فعالیت کرد. او رهبری فعالیت‌های استارت‌آپی مایکروسافت در فرانسه را به عهده گرفت که شامل برنامه‌هایی با عنوان Bizspark و Ventures می‌شود. آنها در قالب این دو طرح امکان تأمین سرمایه و استفاده رایگان از خدمات مایکروسافت را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دادند.

رکسانا ورزا در این جایگاه بسیار خوش درخشید و به رشد این اکوسیستم در فرانسه کمک شایانی کرد.

varza1.jpg

مدیریت سیلیکون‌ولی فرانسه

ورزا به لطف سابقه درخشانش در مسئولیت‌هایی که به او واگذارشده بود، به‌عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین پردیس استارت‌آپی دنیا به نام «استیشن‌اف» انتخاب شد. «استیشن‌اف» یک مرکز رشد در پاریس است که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پردیس شرکت‌های نوپا (استارتاپ‌ها) در جهان نام برده می‌شود. این مرکز به‌طور رسمی توسط رئیس‌جمهور امانوئل مکرون در ماه ژوئن ۲۰۱۷ افتتاح شد و محل کسب‌وکار اداری را برای ۱۰۰۰ استارت‌آپ و شرکای تجاری آنها مانند فیس بوک، مایکروسافت، موتور جست‌وجوی ناور و … را فراهم می‌نماید. شرکت‌های سرشناس، استارت‌آپ‌ها را برای شروع فعالیت در استیشن‌اف انتخاب کرده‌اند و خود نقش نوعی مشوق، راهنما و ناظر برای آنها را اجرا می‌کنند. این مرکز در فضایی به مساحت ۳۴ هزار متر مربع و با ارتفاعی برابر با برج ایفل در فرانسه بنا شده است.

varza8.jpg

varza5.jpg

درحال‌حاضر صدها کارآفرین از نقاط مختلف دنیا در استیشن‌اف گرد هم آمده‌اند و در آن جهت رشد ایده‌های نو به فعالیت مشغول‌اند.

جالب است درباره رکسانا ورزا بدانید:

  • تا سال ۲۰۰۵ یعنی زمانی که ۲۰ سال داشت از اینکه کار مناسبی پیدا نمی‌کرد و موفقیتی در دوران تحصیلش کسب نکرده بود، افسرده شده بود. وی درباره این دوران می‌گوید:

در سال ۲۰۰۵ کار به‌خوبی پیش نمی‌رفت و کاملاً مأیوس بودم. به‌سختی می‌توانستم فرانسه صحبت کنم و علی‌رغم ارسال رزومه برای چند شرکت پاسخی از سوی آنها دریافت نکردم.

  • فعالیت در شرکت مایکروسافت در پاریس باعث شد که وی در سال ۲۰۱۳ و مدت کوتاهی پس از ورود به دنیای فناوری از سوی «بیزینس اینسایدر» به‌عنوان یکی از ۳۰ زن مهم دنیای فناوری با سن کمتر از ۳۰ سال برگزیده شود.
  • وی از سوی نشریات معتبر «ونیتی فیر»، «لوفیگارو» و «ایونینگ استاندارد» هم در میان افراد شاخص فناوری قرارگرفته‌است.
  • او در سفری که به ایران داشت با فعالان استارت‌آپی ایران آشنا شد و به ایراد سخنرانی برای آنها پرداخت؛ او در این سفر به شناخت جالبی از جوانان ایرانی رسید که در ادامه نظر او را از زبان خودش می‌خوانیم:

آشنایی با گروه‌های استارت‌آپی ایران برای من خیلی هیجان‌انگیز بود. نخستین بار که جوانان استارت‌آپ ایرانی را دیدم از خوش‌بینی و بلندپروازی‌شان لذت بردم. این چیز‌ها را در فرانسه بسیار کم می‌بینید. فرانسوی‌ها زود در مقابل چالش‌ها کم‌ می‌آورند و رؤیاهای بزرگی در سر ندارند اما در ایران این‌طوری نیست. بعضی از ایرانیانی که من دیدم، کاملاً برعکس فرانسوی‌ها بودند و پروژه‌های فوق‌العاده‌ای راه انداخته بودند. درواقع مشکلی وجود ندارد که ایرانی‌ها نتوانند حل کنند. این خیلی برای من دلگرم‌کننده بود. خودم خیلی دوست دارم عضو گروه‌های استارت‌آپی ایران باشم اما برای رسیدن به این موضوع باید روی تقویت زبان فارسی‌ام کار کنم. درمجموع هر کاری از دستم بربیاید، دراین‌باره انجام خواهم داد.

varza7.jfif

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها