|
کدخبر: 52497

گسترش نیوز بررسی می‌کند؛

چرا بامیلو به دیجی کالا باخت؟

عضو هیات مدیره «اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی» معتقد است علت اصلی شکست بامیلو را در سیاست‌گذاری‌های این شرکت باید جست‌وجو کرد.

رضا الفت‌نسب با رد اینکه مارکت پلیس بودن بامیلو باعث شکست آن شده درباره علت اصلی شکست بامیلو به گسترش نیوز گفت: سیاست‌های شرکت کار را به‌جایی رساند که قادر به ادامه دادن نبودند و ادامه فعالیتشان ممکن نبود. دلایل مختلفی ازجمله بحران مدیریتی در بامیلو منجر به بسته شدن آن شد و به نظر من بازار سهم قابل‌توجهی در بسته شدن بامیلو نداشت. بامیلو خیلی خوب کار می‌کرد.

bamilovdigikala.jpg

الفت‌نسب این فرضیه که مردم اعتماد خود را به بامیلو از دست داده بودند و به همین دلیل این فروشگاه اینترنتی شکست خورد را نیز رد کرد. وی در پاسخ به اینکه آیا وجود رقیب قدرتمندی مثل دیجی‌کالا باعث شکست بامیلو شده گفت: بامیلو و دیجی‌کالا می‌توانستند در کنار هم فعالیت کنند و بامیلو هم سهمی از بازار را در اختیار داشت هرچند که عمده سهم بازار به دیجی‌کالا اختصاص داشت. الفت‌نسب افزود: بامیلو فعالیت قابل قبولی داشت و پیشرفت قابل توجهی در این سال‌ها کرده بود ولی مدیران و تصمیم گیران آن به یک‌باره به این نتیجه رسیدند که فعالیت خود را متوقف کنند.

olfatnasab1.jpg

سخنگوی انجمن صنفی کسب‌وکارهای الکترونیکی درباره تأثیر شرایط اقتصادی بر تعطیلی بامیلو گفت: شرایط اقتصادی قطعاً بی‌تأثیر نیست اما در مورد بامیلو تأثیر آن‌چنانی نداشت. وی ادامه داد: شرایط نابه سامان اقتصادی بر کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌های نوپا تأثیر زیادی دارد اما در مورد بامیلو این‌گونه نبود؛ بامیلو فرآیند مطلوب و خوبی را طی می‌کرد تا اینکه بنا به دلایلی مثل ناتوانی در مدیریت هزینه‌ها، از دست دادن تعدادی از کارمندان و از همه مهم‌تر از بین رفتن تمرکز مدیریتی تصمیم به تعلیق فعالیت‌های خود گرفت. الفت‌نسب ادامه داد: سرمایه‌گذاران بامیلو سرمایه‌گذاران مشترک اسنپ هم هستند و از یک جایی به بعد متوجه شدند که اسنپ آورده بیشتری برای آنها دارد ولی بامیلو نتوانسته آن آورده را برای آنها ایجاد کند؛ مثلاً به دلیل رقیبی مثل دیجی‌کالا انتظار از بامیلو این بود که سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهد و بخشی از سهم بازار دیجی‌کالا را از آن خود کند که چنین نشد. سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفت: بیشترین نشدن‌ها در بامیلو را مربوط به بحث‌های مدیریتی و سیاست‌های حاکم بر بامیلو و سرمایه‌گذاران آن می‌دانم. وی با اشاره به این تغییر سیاست‌ها افزود: درحال‌حاضر اسنپ مارکت به‌جای بامیلو به وجود آمده که در حوزه کالاهای مصرفی فعالیت می‌کند و این‌طور که به نظر می‌رسد تاکنون موفق‌تر از بامیلو است.

آینده استارت‌آپ‌ها در سال سخت اقتصادی

موسس و عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی درباره آینده استارت‌آپ‌هادر سال جاری گفت: با توجه به کمبود نقدینگی و مشکلاتی که از سال گذشته بر اقتصاد ایران سایه افکنده استارت‌آپ‌ها سال بسیار سختی پیش رو خواهند داشت. البته سال ۹۷ سال سختی در مقایسه با سال ۹۶ بود که سال ۹۸ هم سال سخت‌تری در مقایسه با سال ۹۷ خواهد بود. الفت‌نسب تصریح کرد: امسال استارت‌آپ‌ها صرفاً بتوانند چراغ خود را روشن نگه‌دارند و زنده بمانند کار بزرگی کرده‌اند. هزینه‌ها به‌شدت افزایش پیداکرده، بازار کوچک‌تر شده و طبق آمارهایی که از وضعیت اقتصادی مردم اعلام می‌شود آنها اولویتی برای استفاده از کالا و خدمات آنلاین ندارند. البته دیدگاه دیگری نیز وجود دارد و این است که استارت‌آپ‌هایی که بتوانند در این بازار دوام بیاورند ماندگار خواهند بود.

چند پیشنهاد برای استارت آپ‌ها در سال ۹۸

سخنگوی انجمن صنفی کسب‌وکارهای دیجیتال به افرادی که قصد راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها دارند توصیه کرد کسب‌وکارشان مسئله محور باشد. وی در توضیح این موضوع گفت: افرادی که درصدد شروع یک کار فعالیت تازه و راه‌اندازی یک استارت‌آپ‌ها هستند حتماً استارت آپشان بر اساس نیازی باشد که در جامعه امروز وجود دارد و برای برآورده کردن آن نیاز کسب‌وکار خود را تعریف کنند. الفت‌نسب در توصیه‌ای به استارت‌آپ‌هایی که درحال‌حاضر مشغول فعالیت هستند هم افزود: استارت‌آپ‌ها هزینه‌های خود را کاهش دهند چراکه مهم‌ترین عاملی که به بقای استارت‌آپ‌ها در شرایط فعلی کمک می‌کند کاهش هزینه‌هاست؛ مثل‌اینکه محل استقرار خود را کوچک‌تر انتخاب کنند.

ارسال نظر