|
کدخبر: 51966

گسترش نیوز بررسی می‌کند؛

مدیریت ماهواره‌ای بحران‌ها

با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که به‌طور دائم مورد تهدید بلایای طبیعی است و نیز با توجه به رتبه یازدهم ایران بین ۱۹۱ کشور از جهت ریسک وقوع بلایای طبیعی بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، مدیریت بحران در کشور ما امری ضروری به نظر می‌رسد.

گسترش‌نیوز: اهمیت این موضوع باعث شد در گفت‌وگویی با رقیه دوست عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران از وضعیت ایران در به‌کارگیری داده‌های سنجشی ماهواره‌ای در مدیریت بحران آگاه شویم.

mahvareiran.jpg

شایان‌ذکر است پیش‌ازاین در گفت‌وگویی تفصیلی با ماهواره‌ها و نقش آنها در مطالعه و پیش‌بینی بلایای طبیعی آشنا شدیم؛

پاسخ این کارشناس را در ادامه می‌خوانید:

گستردگی پوشش تصاویر ماهواره‌ای، پایش مناطق صعب‌العبور و تکرارپذیری این تصاویر، فناوری سنجش‌از راه دور را تبدیل به ابزاری قدرتمند برای مدیریت بحران کرده است. با توجه به اولویت‌ها و نیازهای اساسی کشور، این حوزه به‌عنوان محور اصلی توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در برنامه‌های سازمان فضایی ایران لحاظ شده است تا علاوه بر خدمت‌رسانی به جامعه، به توسعه کسب‌وکارهای نوین و افزایش اشتغال در این حوزه پرداخته شود. در وقایع سیل اخیر کشور، پایش ماهواره‌ا‌ی روستاهای اطراف رودخانه سیمره با استفاده از تصاویر Sentinel ۲، در تاریخ ۲۵/۰۱/۹۸ انجام شد که گزارش آن از این قرار است: پردازش تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد مساحت پهنای رودخانه سیمره در طول ۳ هفته حدود ۱۲ کیلومترمربع افزایش داشته است. با بررسی تصاویر یادشده مشخص شد بر اثر افزایش عرض این رودخانه در تاریخ ۱۵/۰۱/۹۸ و ادامه آن تا تاریخ ۲۵/۰۱/۹۸، اراضی کشاورزی و روستاهای نزدیک حریم رودخانه سیمره، همچنان در معرض آب‌گرفتگی و خطر سیلاب قرار دارند. رنگ آبی نشان‌دهنده محدوده رودخانه سیمره در تاریخ ۱۵/۰۱/۹۸ و رنگ صورتی نشان‌دهنده محدوده جدید رودخانه سیمره در تاریخ ۲۵/۰۱/۹۸ است.

mahvareh11.jpg

در ایستگاه ماهدشت کرج چندین ایستگاه دریافت اطلاعات سنجشی از ماهواره‌های گوناگون وجود دارد که در دوره‌های زمانی مشخص، تصاویر ماهواره‌ای را دریافت نکرده و بایگانی می‌کنند. به‌منظور استفاده در کاربردهای گوناگون حوزه سنجش‌ازدور، این تصاویر از طریق سامانه پایش تصاویر ماهواره‌ای در وب‌سایت سازمان فضایی ایران به‌صورت رایگان در دسترس همگان قرار می‌گیرد. تصمیم‌گیران و متولیان مدیریت بحران کشور می‌توانند به‌عنوان ابزاری مؤثر در تصمیم‌گیری، از این تصاویر بهره گیرند. درحال‌حاضر از طریق تصاویر ماهواره‌ای، پدیده‌های خشک‌سالی، گردوغبار، سیل و زلزله به‌طور دائم از سوی سازمان فضایی ایران پایش می‌شوند. این پایش‌ها در بحث زلزله، تنها مواردی که توأم با تخریب و خسارت باشد را شامل می‌شود و ازاین‌رو زلزله‌های کمتر از ۶ ریشتر پایش نمی‌شوند. نتایج این پایش‌ها در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می‌گیرد و خلاصه‌ای از آن نیز در سایت سازمان فضایی منتشر می‌شود. فعالیت‌های یادشده سازمان فضایی در راستای شرح وظایف تعریف‌شده در UN-SPIDER به‌عنوان برنامه و معاهده بین‌المللی برای به‌کارگیری تصاویر ماهواره‌ای در شرایط بحران است.

براساس اهداف اسناد بالادستی پیش‌بینی‌شده در افق ۱۴۰۴ در حوزه ماهواره‌ای که بیشتر روی فعالیت‌های پژوهش و فضایی متمرکز است، دستیابی به ماهواره‌های سنجشی با دقت بهتر از ۱۰ متر در سازمان فضایی ایران مدنظر است. در همین راستا محموله‌های سنجشی «سار هواپایه» در پژوهشگاه فضایی ایران آزمون‌های پروازی را با موفقیت طی کرد. این محموله یک سامانه سنجشی راداری است که خیلی وابسته به نور و شرایط محیطی نیست و می‌تواند در شب و شرایط ابری تصویربرداری کند. این سنجنده دارای کاربردهای متنوعی مانند زلزله‌شناسی، اقیانوس‌شناسی، گسل‌شناسی، مطالعات بیابان‌زایی، مطالعه بلایای انسانی، مطالعات ترافیک شهری و اکتشافات معدن است.

ارسال نظر