|
کدخبر: 51326

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

دستورالعمل ویژه برای پریدن در استخر دلار

رمزارزها و به‌طور خاص بیت‌کوین، به‌عنوان کینگ کوین بازاررمزارزها، قسمتی از تاریخ بشر است. امروزه یک عامل مهم و حیاتی برای رونق و برقراری این شبکه، صنعت ماینینگ است. ماینینگ یا استخراج رمزارزها امروز به‌عنوان یک کسب‌وکار پرسود مطرح است و در سراسر جهان گروهی از مردم به این صنعت روی آورده‌اند و به نظر می‌رسد روز به روز به این علاقه‌مندی افزوده می‌شود. پس از کاهش ارزش ریال در مقابل دلار تمایل به ماینینگ در کشور ما نیز افزایش یافته و واردات، خرید و فروش دستگاه‌های ماینر در ایران رونق زیادی پیدا کرده است.

گسترش‌نیوز: درباره مراحل راه‌اندازی ماینینگ با ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی حبیب‌الله اصغری گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مراحل راه‌اندازی ماینینگ را می‌توان این‌طور تشریح کرد:

  • تهیه سخت افزارهای اختصاصی برای اجرای نرم‌افزار رمز ارز

همان‌طور که اشاره شد رمزارزها بر پایه اجرای الگوریتم‌های ریاضی پیچیده‌ای عمل می‌کنند. تا شبکه رمزارز امن و غیرقابل‌تخریب شود. نرم‌افزار برخی رمزارزها را می‌توان در کامپیوترها اجرا نمود و از ظرفیت پردازشی CPU برای اجرای الگوریتم ریاضی نرم‌افزار استفاده نمود. پردازش در برخی رمزارزها مانند اتریوم پیچیده‌تر بوده و صرف استفاده از CPU کامپیوتر، نمی‌توان عملیات ماینینگ را انجام داد. البته می‌توان نرم‌افزار رمزارز را اجرا نمود اما شانسی برای حل الگوریتم و کدهای پیاده‌سازی شده در نرم‌افزار وجود نخواهد داشت. برای ماینینگ رمزارزی مانند اتریوم، از ظرفیت کارت‌های گرافیکی که توان محاسباتی بالایی دارند، استفاده می‌شود.

MINING2.jpg

اما بیت کوین به‌عنوان مشهورترین رمزارز جهان که استقبال جهانی را در بردارد، نرم‌افزار و الگوریتم‌های پیچیده‌تری دارد به‌گونه‌ای که ماینینگ مؤثر بیت کوین با سخت‌افزارهای اختصاصی بیت کوین انجام می‌شود. بر روی بیت کوین تمرکز می‌نماییم. مشهورترین برند این نوع سخت‌افزارها در ایران، تجهیزات ANTMIINERاست که در اصطلاح عامیانه به آنها ماینر نیز اطلاق می‌شود. این نوع سخت‌افزارهای خاص از جنس کامپیوتر نیستند بلکه سخت افزرهایی هستند که برای انجام محاسبات ریاضی خاصی طراحی و ساخته شده‌اند. در این سخت‌افزارها، نرم‌افزار رمزارز اجرا نمی‌شود بلکه صرفاً محاسبات ریاضی نرم‌افزار بیت کوین در آنها انجام می‌شود.

  • نصب نرم‌افزار رمزارز / اتصال به استخرهای رمزارز

درصورتی‌که عملیات ماینینگ با کامپیوتر صورت پذیرد، نرم‌افزار متن‌باز رمزارز از طریق اینترنت دریافت شده و اجرا می‌شود. در این حالت کامپیوتر ما به یک نود برپاکننده شبکه تبدیل خواهد شد و با همکاری با سایر نودهای شبکه، تراکنش‌های رمزارز را تائید و ثبت می‌نماید. اصطلاحاً به این نودها، ماینرهای کامل اطلاق می‌شود.

در حالتیکه از سخت‌افزارهای اختصاصی مانند ANTMIINER استفاده شود، نیازی به نصب نرم‌افزار نیست. به‌عنوان‌مثال بیت کوین را در نظر می‌گیریم. در جهان مجموعه‌هایی نرم‌افزارهای بیت کوین را نصب نموده( اصطلاحاً به آنها استخر گفته می‌شود ) و این امکان را فراهم می‌سازند که دیگران بدون نیاز به نصب نرم‌افزار، سخت‌افزارهای اختصاصی مانند ANTMIINER را تهیه نموده و جهت بهره‌برداری از آن، به استخر متصل نمایند.

estakhrmining.jpg

در این حالت استخرها به‌عنوان نود کامل به شبکه بیت کوین متصل می‌شوند و کسانی که سخت‌افزارهایی مانند ANTMIINER را تهیه می‌نمایند، به‌عنوان نود شبکه تعریف نمی‌شوند بلکه صرفاً تأمین‌کننده توان پردازشی استخرها محسوب می‌شوند. نرم‌افزار بیت کوین در استخر، پردازش‌های نرم‌افزاری را بین این سخت‌افزارهای اختصاصی تقسیم نموده و درامد حاصل از فعالیت خود را به نسبت توان پردازشی سخت‌افزارها، بین صاحبان آنها تقسیم می‌نمایند.

از مشهورترین این استخرها در ایران، F۲Pool می‌باشد. F۲Pool به‌عنوان یک نود کامل شبکه بیت کوین عمل می‌نماید یعنی نرم‌افزار بیت کوین را بر روی سرورهای قدرتمند خود اجرا نموده است. محاسبات ریاضی موجود در نرم‌افزار بیت کوین بین سخت‌افزارهای اختصاصی بیت کوین مانند ANTMIINER‌ها توزیع می‌شود. لازم به ذکر است هنگامی‌که سخت‌افزار ANTMIINER تهیه می‌شود، باید در دستگاه آدرس استخری که تمایل داریم این دستگاه جزئی از توان پردازشی آن باشد، پیکربندی شود.

هر پاداشی که استخر به دلیل ثبت یک تراکنش دریافت می‌کند، بین صاحبان این دستگاه‌ها به‌تناسب توان پردازشی تأمین‌شده آنها تقسیم می‌شود. البته باید توجه نمود که استخرها صرفاً برای بیت کوین ایجاد نمی‌شوند بلکه معمولاً رمزارزهای مختلف در آنها پشتیبانی می‌شوند.

در صنعت ماینینگ، اتصال به یک استخر راه مطمئن‌تری برای کسب درآمد است. هنگامی‌که به یک استخر متصل می‌شوید توان پردازشی شما با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و احتمال این‌که یک استخر، یک تراکنش را بتواند تائید و ثبت نماید ( الگوریتم ریاضی آن را حل نماید) و پاداش آن را دریافت نماید، به‌مراتب بیشتر می‌شود. درواقع مایننگ به‌تنهایی نیز امکان‌پذیر است اما به دلیل توان پردازشی پایین در مقایسه با منابع جهانی، تقریباً شانسی برای تائید تراکنش و دریافت پاداش وجود ندارد.

  • تأمین انرژی/ خنک‌کنندگی

به نظر ساده می‌آید اما سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش صنعت ماینینگ همین موضوعات است. در صنعت ماینینگ توان پردازشی زیادی استفاده می‌شود به‌گونه‌ای که دستگاه‌هایی مانند ANTMIINER تا دمای ۸۰ و بیشتر داغ می‌شوند. از سویی برای انجام این پردازش‌ها نیاز به انرژی است و از سویی دیگر برای خنک کردن این دستگاه‌ها، نیاز به خنک‌کننده یا کولینگ است که خود نیز مصرف انرژی قابل‌ملاحظه‌ای دربردارد. مصرف انرژی، منجر به هزینه می‌شود و در اینجا بحث سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ با چالش مواجه می‌شود.

dastgahemining (1).jpg

دستگاه ANTMIINER V۹ با قدرت ۴ تراهش در ثانیه، توان مصرفی آن حدود ۱۰۰۰ وات می‌باشد. با تعرفه برق خانگی هزینه برق آن قابل‌ملاحظه است.

تعرفه‌های برق خانگی اگرچه در ایران پایین هستند با این وجود در صورت به‌کارگیری دستگاه‌ها، همچنان هزینه زیادی را در برخواهد داشت که البته با مدیریت صحیح مصرف برق (مثلاً عدم فعالیت در زمان اوج مصرف که با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت ماینینگ مانند نرم‌افزار Awesome Miner صورت می‌پذیرد )، می‌توان تا حدی بر این هزینه‌ها غلبه کرد. البته باید توجه نمود که درامد حاصل از ماینینگ با توجه به قیمت‌های فعلی بیت کوین و دلار، جبران هزینه‌ها، بازگشت سرمایه و سود سرمایه‌گذاری را تضمین می‌نماید.

تعرفه‌های برق صنعتی و پژوهشی بسیار پایین‌تر می‌باشند و برای همین ماینرهای بزرگ معمولاً به دنبال مکان‌هایی با این نوع تعرفه برق برای فعالیت ماینینگ می‌باشند. گزینه دیگر، استفاده از ظرفیت‌های مازاد نیروگاه‌های برق است که در مقیاس‌های بزرگ ماینینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خنک کنندگی می‌توان هم از کولینگ‌های گازی استفاده نمود و هم از دستگاه‌های خنک‌کننده روغنی که البته غال با از خنک‌کننده‌های گازی استفاده می‌شود. به‌هرحال استفاده از این خنک‌کننده‌ها، هزینه برق بیشتری را تحمیل خواهند نمود. مشکل دیگری که باید در صنعت ماینینگ بدان توجه نمود، آلودگی صداست. دستگاه‌های ANTMIINER به دلیل استفاده از فن‌های خنک‌کننده، صدای زیادی تولید می‌نمایند که کاربرد آن را در منازل مسکونی با مشکل مواجه می‌سازد. البته در صورت استفاده از خنک‌کننده‌های روغنی به دلیل عدم نیاز به این فن‌ها، آلودگی صوتی برطرف خواهد شد.

dastgahemining 2.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها