|
کدخبر: 50094

هر بیت‌کوین چند دلار می‌ارزد؟

حبیب الله اصغری، ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی/ رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی.

با نگاه به فراز و نشیب‌های بیت کوین در طی حدوداً ۱۰ سال، ارزش بیت کوین در مقابل دلار به طرز شگفت‌انگیزی دچار صعود و نزول شده است. ارزشی از حدود یک پیتزا تا چند هزار دلار در طی ۱۰ سال، روند پرشتابی است که خود، عاملی برای رونق گرفتن رمزارزها در دنیا شده است.

گسترش‌نیوز: کسانی که با بورس و معاملات بورسی آشنا هستند، مشابه با این رفتار را در دنیای بورس بارها و بارها تجربه نموده‌اند. برای همین امروزه تحلیل‌های دنیای بورس به حوزه رمزارزها نیز ورود نموده است و تحلیل‌های تکنیکال رمزارزها شایع است. ضمن این‌که باید به عوامل بنیادی که بر روی ارزش رمزارزها تأثیرات زیادی می‌گذارد، توجه نمود. به‌عنوان مثال اتخاذ سیاست‌های مقاومتی توسط دولت‌های کشورهای پیشرفته که سهم زیادی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند ( مثلاً چین و امریکا) می‌تواند رمزارزها را با افت قابل ملاحظه‌ای همراه نماید. یا مثلاً به‌عنوان یک عامل بنیادی دیگر، گروهی اعتقاد دارند کاهش جایزه بیت کوین به ماینرها که در پریودهای زمانی مشخصی اتفاق می‌افتد و سبب کاهش عرضه در بازار خواهد شد، بر ارزش بیت کوین تأثیرگذار خواهد بود. البته این صرفاً یک دیدگاه تحلیلی است اما این‌که چنین اتفاقی بیفتد یا خیر، گذشت زمان مشخص خواهد نمود.

در همین‌باره بخوانید؛ چرا پول‌های اینترنتی اینقدر جذاب است؟

bitcoinVSdollar.jpg

در دنیای بورس اتفاقاتی که منجر به کاهش یا افزایش ارزش سهام‌ها می‌شود، بسیار است. تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، روش‌های علمی برای تحلیل‌های اقتصادی بورس هستند اما بسیاری از وقایع نیز در دنیای واقعی به‌صورت غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی فضای بورس را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال چندی پیش استعفای وزیر امور خارجه ایران که به‌صورت یک پیام در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، شاخص کل بورس کشور را دچار افت نمود. به نظر می‌رسد فضای رمزارزها نیز مشابه با معاملات بورس تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد و به همین دلیل، حضور در معاملات رمزارزها ( در صرافی‌ها و مارکت ها) نیاز به تخصص و دانشی دارد که در بورس حرفه‌ای بکار گرفته می‌شود. برای همین نمی‌توان خریدوفروش رمزارزها را به‌عنوان یک توصیه به همه مردم مطرح نمود. همان‌طور که در دنیای بورس گروهی ضرر می‌کنند که گروهی سود نمایند، حضور در خریدوفروش رمزارزها نیز با این ریسک مواجه خواهد بود. البته باید توجه نمود حضور در صنعت ماینینگ نسبت به خریدوفروش رمزارزها از ریسک کمتری برخوردار است.

در همین‌باره بیشتر بدانید؛ پول‌های مجازی چگونه متولد می‌شود؟+ تصویر

علاوه بر مسائل ذکرشده، قاعده عمومی اقتصاد و تجارت در رمزارزها نیز استوار است. عرضه و تقاضا می‌توانند در قیمت‌ها و ارزش‌ها تأثیرگذار باشند. عرضه کمتر، افزایش تقاضا را به همراه خواهد داشت و به‌تبع آن، افزایش ارزش رمزارزها. البته باید توجه نمود کمتر شدن عرضه یا افزایش در تقاضا، تحت سیطره عوامل بنیادی و رخدادهای خارجی است. (تحلیل تکنیکال صرفاً از الگوهای آماری و تجربی و با این شعار که تاریخ تکرار می‌شود، پیش‌بینی وضعیت آینده را می‌نماید و ایده‌ای برای کاهش یا افزایش عرضه و تقاضا ندارد) اضافه بر این، گروهی اعتقاد دارند که به‌عنوان‌مثال در دنیای بیت کوین، درصد زیادی از بیت کوین در اختیار حدود ۱۰۰۰ نفر می‌باشد که این گروه می‌توانند عرضه و تقاضا را تحت تأثیر قرار دهند ( صحت یا سقم قابل‌تأمل است). به‌هرحال انتظار می‌رود مشابه با دنیای بورس در تمام کشورها، اتفاقات پشت پرده و دست‌های نهان و معاملات خاص، ارزش و نرخ رمزارزها را تحت تأثیر قرار دهد. (وجود عوامل پنهان در ارزش‌گذاری رمزارزها دور از ذهن نیست). اضافه بر این، گسترش روزافزون رمزارزها خود عاملی برای رشد تقاضا است. توجه شود که امروزه در برخی کشورها دستگاه‌های خودپرداز رمزارز نصب شده است. این یعنی رمزارزها به‌تدریج در عمق اقتصاد جامعه نفوذ خواهند نمود و اقبال عمومی به آنها روزافزون خواهد شد.

bitcoineuro.jfif

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در نرخ رمزارزها مصرف انرژی است. برای ایجاد این شبکه، خدمات نرم‌افزاری با پردازش بسیار بالا مورد نیاز است که اجرای آنها نیاز به پردازنده‌های قدرتمند دارد. هرچه شبکه بزرگ‌تر شود، پردازنده‌های بیشتری بکار گرفته‌شده و به‌تبع آن مصرف انرژی در شبکه بالا می‌رود. بدیهی است نرخ رمزارزها باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر جبران هزینه‌های مصرف انرژی، برای گردانندگان این شبکه (ماینرها) صرفه اقتصادی داشته باشد. با توجه به این‌که رمزارزها توسط ماینرها تولید و در شبکه توزیع می‌شوند، قیمت‌گذاری رمزارزها به‌طور طبیعی در بازار به‌گونه‌ای خواهد بود که برای ماینرها صرفه اقتصادی داشته باشد.

به‌عنوان نتیجه‌گیری در مورد ارزش رمزارزها، نمی‌توان فرمولی برای ارزش‌گذاری رمزارزها تدوین نمود. این‌که بیت کوین ۱۰۰ دلار باشد ۴۰۰۰ دلار یا ۲۰۰۰۰ دلار، توسط بازار تعیین می‌شود و هیچ قاعده و ضابطه فرمول‌بندی شده‌ای نمی‌توان برای این ارزش استخراج نمود.اما بدیهی خواهد بود که ارزش رمزارزها حداقل باید جبران هزینه‌های ماینرها را نماید، در غیر این صورت آن رمزارز محکوم به فنا خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها