|
کدخبر: 46522

در نشست خبری افتتاح پروژه‌های «شعا» مطرح شد

شبکه علمی ایران به اروپا متصل می‌شود

مدیر اپراتوری شبکه علمی ایران گفت: امیدواریم بتوانیم اپراتور شبکه علمی ایران را به جهان متصل کنیم. درحال‌حاضر مذاکرات ما با ژئانت اروپا به نتایج مثبتی رسیده است.

گسترش نیوز: نشست خبری افتتاح پروژه‌های شبکه علمی ایران «شعا» روز سه‌شنبه ۷اسفندماه در هتل سیمرغ برگزار شد.

shoa.jpg

در این مراسم سونیا پوریامین، مشاور رسانه‌ای وزیر صنعت، معدن و تجارت، سادینا آبایی، رییس هیات مدیره اپراتور شبکه علمی ایران و سید محمد حسن مقدم‌فر، مدیر اجرایی این شبکه حضور داشتند.

سونیا پوریامین، مشاور رسانه‌ای وزیر صنعت، معدن و تجارت در معرفی شبکه علمی ایران «شعا» گفت: این شبکه با هدف ایجاد عدالت علمی آغاز به‌کار کرده و تلاش می‌کند که اگر کسی کاری علمی در جایی از کشور انجام می‌دهد، بقیه هم از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مجری این طرح یک بانوی کارآفرین است، افزود: زنان ما در دوران تحریم بسیار خوب عمل می‌کنند، اما متاسفانه آنان را نمی‌شناسیم.

سادینا آبایی، مجری این پروژه علمی در ابتدای سخنان خود گفت: شبکه علمی ایران تنها اپراتور حوزه علم کشور است. در این شبکه علمی تمام مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور روی بستر فیبر نوری به یکدیگر متصل می‌شوند. این اپراتور تنها اپراتوری ست که از علم واقعی استفاده می‌کند.

وی افزود: به کمک این پروژه فرصت ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان مراکز علمی فراهم می‌شود و زمینه برای سرقت علمی کاهش می‌یابد. به این ترتیب همه می‌توانند تولید‌کننده و مصرف‌کننده علم باشند. این شبکه در دنیا می‌تواند ارتباطات علمی برقرار کند و فرصت را برای همسان‌سازی امکانات فراهم کند. امیدواریم بتوانیم اپراتور شبکه علمی ایران را به جهان متصل کنیم. درحال‌حاضر مذاکرات ما با ژئانت اروپا به نتایج مثبتی رسیده و امیدواریم به زودی شاهد اتصال این شبکه به جهان باشیم.

سید محمدحسن مقدم‌فر، مدیر اجرایی شبکه علمی کشور نیز در این مراسم گفت: دغدغه ما در این پروژه، معرفی آن است. این شبکه مستقل و با استفاده از فیبر نوری و سایر امکانات دارندگان پروانه مجاز، مشترکان خود را به یکدیگر متصل می‌کند. وی افزود: این شبکه با وزارت ارتباطات، وزارت بهداشت و مجموعه‌های حوزوی به طور مستقیم در ارتباط است. درنهایت این شبکه باید امکان اتصال به شبکه‌های مشابه جهانی را فراهم کند. مقدم‌فر اظهار کرد: ماموریت نسل سوم شبکه علمی، خدمت‌گرایی است. گروه اول مخاطبان ما دانشگاه‌های بزرگ کشور، گروه دوم دانشگاه‌های کوچک و گروه سوم دانشگاه‌های وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، علمی و کاربردی و دانشگاه‌های چندین مرکزی است. وی افزود: امروز در ۱۸ استان امکان ارائه خدمات شبکه علمی وجود دارد. در بقیه استان‌ها هم تجهیزات وجود دارد اما همکاری با مخابرات و راه اندازی تجهیزات از سوی مخابرات ایران کند پیش می‌رود. مقدم‌فر درباره اهداف واقعی شکبه علمی کشور گفت: ما به دنبال ایجاد زیست بوم اقتصاد علم هستیم. به این معنا که می‌خواهیم فرآیندی را بسازیم که نشان دهد اصل درآمد یک پروژه علمی برای دانشگاه‌هاست. به عبارت دیگر بر بستر این شبکه محتوای علمی به دست مشتریان می‌رسد. وی اظهار کرد: یکی دیگر از کاربردهای این شبکه کنترل کپی‌رایت است و می‌تواند یکی از دغدغه‌های مراکز علمی را کاهش دهد.

مقدم‌فر همچنین گفت: این شبکه اکوسیستمی ۷ میلیون نفره است. ما ر طی سه فرآیند کارمان را پیش می‌بریم. در فرآیند نخست شبکه را به گونه‌ای می‌سازیم که ارتباط برقرار شود. در مرحله دوم فرصت ارتباط فراهم می‌شود و میزان دسترسی هر مشترک به شبکه علمی کشور تعیین می‌شود. در فاز سوم نیز اتصال بین‌المللی به شبکه‌های جهانی مانند ژئانت (شبکه علمی اروپا) است‌.

وی گفت: وظیفه نهایی ما پس از ایجاد و گسترش زیست بوم اقتصاد علم در کشور، تولید پایدار علمی کشور و تبدیل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از نگاه سنتی هزینه‌ای به درآمدزایی است.

آبایی در این نشست از موفقیت شبکه علمی ایران خبر داد و اظهار کرد: اتحادیه بین المللی مخابرات ITU اعلام کرد از میان ۹۰ پروژه مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات از سراسر جهان که برای دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۹ رقابت می کنند، شبکه علمی ایران تنها شرکت ایرانی است که موفق به کسب نامزدی این دوره از جایزه WSIS شد. در حال حاضر ایران جزو ۶ پروژه برتر علمی جهان شناخته شده و در فروردین ماه شانس برنده شدن جایزه اول تا سوم را دارد.

آبایی که خود یکی از نامزدهای اتاق بازرگانی ایران است، درباره نامزدی فعالان حوزه ict در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: ما ۹ نامزد برای انتخابات داریم و اولویت‌های ما نیز همان اولویت‌های مردم ایران است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها