|
کدخبر: 44867

بدترین سال برای گوشی‌های هوشمند رقم خورد

همه به خوبی می‌دانند که سال گذشته میلادی سال خوبی برای اسمارت‌فون‌ها نبود. در حالی که بهبود سهم برخی شرکت‌ها از فروش نشان‌دهنده موفقیت آنها است، اما به صورت کلی نقل و انتقالات اسمارت‌فون کاهش پیدا کرده است. در همین خصوص مطالعه‌ای توسط Counterpoint صورت پذیرفته که جزییات بیشتری را به ما در مورد سال 2018 می‌دهد.

گسترش نیوز - همانطور که در تصویر دوم بخش گالری مشاهده می‌کنید، سه ماهه چهارم سال 2018 در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2017، حدود هفت درصد کاهش نقل و انتقال اسمارت‌فون‌ها را نشان می‌دهد.

MOBAILE01.jpg

در این مدت شرکت‌ها حدود 395 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار وارد کرده‌اند. با نگاهی به آمار کلی سال 2018، افت فروش نسبت به سال قبل‌تر تنها حدود 4 درصد است، اما سال گذشته میلادی تنها سالی بود که در هر سه ماهه مالی رشد فروش منفی بود. اگر این مدت را از سه ماهه مالی آخر سال 2017 در نظر بگیریم، باید گفت حدود 15 ماه نقل و انتقال اسمارت‌فون‌ها به بازار دچار کاهش بوده است. تحلیل‌گران دو عامل را برای این کاهش برشمرده‌اند: اولین دلیل به خاطر میل کاربران برای استفاده بیشتر از گوشی‌های حال حاضر خود و طولانی‌تر شدن چرخه تعویض گوشی‌ها عنوان شده و دومین دلیل نیز کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در چین محسوب می‌شود. علی‌رغم رشد بازار کشورهایی مانند هند، ویتنام و اندونزی این افزایش نتوانست افت بازار خرید و فروش در چین را جبران کند. بی‌توجه به این آمار، رقابت شرکت‌های مختلف برای کسب سهم بیشتر از بازار داغ‌تر از همیشه بود. بر اساس این گزارش شرکت‌های سامسونگ و اپل به ترتیب حدود 8 و 4 درصد افت فروش داشته‌اند که البته در مقایسه با کاهش 26 درصدی ال‌جی می‌توان آمار دو شرکت را یک موفقیت دانست. از طرف دیگر شرکت‌های چینی هواوی و شیائومی شاهد افزایش 34 و 26 درصدی فروش اسمارت‌فون‌های خود بودند. البته در این زمینه موفقیت اساسی در دستان شرکت HMD Global است که شاهد افزایش فروش 126 درصدی، یا به عبارت دیگر فروش 17.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند بوده است. در مورد سهم شرکت‌ها از بازار نیز سامسونگ با 19 درصد همچنان صدرنشین لیست است. هواوی و اپل هر کدام با 14 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. کوچک‌ترین لغزشی از طرف هر شرکت می‌تواند جایگاه رقیب را بهبود بخشد. جایگاه‌های بعدی نیز در اختیار سه شرکت چینی شیائومی، اوپو و ویوو با سهم تقریبی 8 درصد برای هر کدام قرار دارد. اما نکته جالب در این خصوص جایگاه HMD Global است. برای اولین بار از زمان عرضه اندروید، هندست‌های نوکیا یک درصد از این بازار را در تصاحب خود دارند. اگر فعالیت‌های شرکت فنلاندی در سال جاری به قوت خود باقی باشد می‌توان احتمال داد که در پایان سال جایگاه لنوو و ال‌جی در تسخیر گوشی‌های نوکیا باشد. سال 2019 بسیاری از کاربران منتظر محصولات جدیدی هستند؛ اسمارت‌فون‌های 5G و خم‌شدنی داغ‌ترین بحث این روزها هستند که هر کدام از شرکت‌ها تلاش‌هایی را در زمینه‌های گفته شده داشته‌اند. حال باید دید در پایان سال و با وجود فناوری‌های جدید در گوشی‌های هوشمند، آمار و ارقام برای سال 2019 چگونه خواهد بود.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر