|
کدخبر: 42461

کریسمس در ایستگاه فضایی بین‌المللی + تصاویر

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرد.

گسترش‌نیوز : پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

خوشه ستاره‌ای کروی قدیمی

fazaax.jpg

خوشه ستاره‌ای کروی قدیمی "NGC ۱۴۶۶" در این تصویر که در فضای عمیق قرار دارد، می‌درخشد. این تصویر بی‌نظیر توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است. این خوشه کروی مجموعه‌ای از ستاره‌هایی است که توسط کشش متقابل گرانش بهم متصل شده‌اند. خوشه ستاره‌ای کروی قدیمی"NGC ۱۴۶۶" حدود ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و قسمت جنوبی صورت فلکی" آبمار" (Hydrus) قرار دارد. تخمین زده می‌شود که سن این خوشه ستاره‌ای کروی حدود ۱۳.۱ میلیارد سال است. پیرترین اجرام کهکشان ما خوشه‌هایی بسیار پرجمعیت درخشان و گسترده هستند که "خوشه‌های کروی ستارگان"(globular star cluster) نامیده می‌شوند.

کریسمس در ایستگاه فضایی بین‌المللی

fazaax1.jpg

سه سرنشین "ایستگاه فضایی بین‌المللی" که هماکنون در ایستگاه مداری مستقر هستند، کریسمس را در فضا جشن گرفتند.

این پنجاهمین سالگرد جشن گرفتن کریسمس در فضا است. "آن مک‌کلین "(Anne McClain) یکی از فضانوردان فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی در صفحه شخصی خود در توئیتر، تصویر زیبایی از زمین و ماه را به اشتراک گذاشت. وی همچنین نوشت: به واقع که زمین کوچک است.

سابقه گرفتن جشن کریسمس در فضا به تاریخ ۲۵ دسامبر ۱۹۶۸ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان فضانوردان ماموریت آپولو ۸ با نام‌های "فرانک بورمن"، "جیم لاول" و "بیل آندرس" پرواز تاریخی خود به فضا را به اتمام رساندند و به زمین بازگشتند. هم‌اکنون ۳ فضانورد با نام‌های "دیوید سنت-ژاک"، "اولگ کونوننکو" و "آن مک‌کلین" در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند و تحقیقات مهمی را در فضا انجام می‌دهند. ناسا اعلام کرده که این فضانوردان یک روز را به مناسبت کریسمس تعطیل هستند و کارهای ابتدایی انجام دادند. این سه تن در شام شب کریسمس خود غذاهای سنتی مربوط به خود را مصرف کردند. بوقلمون دودی، ذرت، لوبیا سبز، سیب‌زمینی سرخ شده و پنیر، این غذاها بودند. دسر آنها نیز توت‌فرنگی، پودینگ نان، کوکی‌های کره‌ای و شیرینی بود. این هدیه‌های کریسمسی در تاریخ ۸ دسامبر توسط موشک دراگون شرکت "اسپیس ایکس" به‌دست فضانوردان رسیده بود.

کریسمس در مریخ

fazaax2.jpg

فضاپیمای "مارس اکسپرس"(Mars Express) آژانس فضایی اروپا یک مجموعه تصاویر باور نکردنی و باشکوه جدید از یک دهانه برخوردی عظیم در مریخ که پوشیده از یخ است را منتشر کرد.

در این تصاویر که توسط مارس اکسپرس ثبت شده، دهانه برخوردی" کارالیوف"(Korolev) که در ۵۰ مایلی(۸۲ کیلومتر) و پایین قسمت شمالی مریخ قرار دارد، قابل مشاهده است. نام این دهانه را به افتخار "سرگئی پاولوویچ کارالیوف"(Sergei Korolev) رئیس و مهندس ارشد پروژه‌های فضایی شوروی، کارالیوف نام‌گذاری کرده‌اند. "سرگئی پاولوویچ کارالیوف" را "پدر فناوری فضایی شوروی" نیز می‌خوانند. این دهانه نه با برف بلکه با یخ پوشیده شده است. این دهانه گنبدی شکل فرو رفته، یک یخچال طبیعی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل در حدود ۵۲۸ مایل مربع یخ غیرقطبی در مریخ تشکیل شده است. مقادیر کوچک یخ و آب در داخل و اطراف لبه دهانه در قالب لایه‌های نازک یخ زدگی وجود دارد.

این حضور همیشگی یخ در این دهانه به دلیل یک پدیده شناخته شده به عنوان "cold trap" است که از کف دهانه آغاز شده و به صورت عمودی تا دو کیلومتری زیر لبه آن قرار دارد. "cold trap" یک مفهوم در علوم سیاره‌ای است که منطقه‌ای را که به اندازه کافی یخ زده است توصیف می‌کند. "cold trap"‌ها می‌توانند بر روی سطوح اجسام بی‌هوازی یا در لایه‌های بالا یک فضای "آدیاباتیک" وجود داشته باشند. فرآیند "آدیاباتیک" فرآیندی است که در طول مدت زمان انجام واکنش، گرما بین سیستم و محیط مبادله نمی‌شود.

جشن در اعماق فضا

fazaax3.jpg

کاوشگر ناسا در روز سال نو میلادی به دورترین فاصله کهکشانی تاریخ بشر می‌رسد.

در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا در حال آماده شدن برای جشن سال نو میلادی و ورود به سال ۲۰۱۹ بر روی زمین هستند، فضاپیمای "نیوهورایزنز"(New Horizons) ناسا توپ سال ۲۰۱۹ را با شیرجه(پرواز در فاصله نزدیک) به یک شی بسیار دور در منظومه شمسی در خواهد کرد.

کاوشگر نیوهورایزنز یا افق‌های روشن ناسا در حال نزدیک شدن به یک جرم کیهانی در کمربند کویپر موسوم به "اولتیما تیول"(Ultima Thule) است که دورترین فاصله‌ای است که بشر به آن رسیده است.

نیوهورایزنز در سال ۲۰۱۵ بهترین نما را از پلوتو به ارمغان آورد و از آن زمان، رهسپار "کمربند کویپر"(Kuiper Belt) و یک جرم کیهانی در آن موسوم به "اولتیما تیول"(Ultima Thule) شد.

حالا در روز اول ژانویه ۲۰۱۹ به این جرم خواهد رسید و می‌تواند تصاویر و اطلاعات دقیقی را به دورترین اکتشاف تاریخ اضافه کند.

اگر همه چیز به خوبی پیش رود، نیوهورایزنز به فاصله ۲۲۰۰ مایلی "اولتیما تیول" خواهد رسید.

"اولیتما تیول" یک شیء کوچک با حدود ۱۹ مایل عرض و فاصله بیش از ۴ میلیارد مایلی با زمین است.

محققان امیدوارند که اولتیما بتواند سرنخ‌هایی را درباره اینکه چگونه تشکیل سیاره‌های کوتوله مانند پلوتو ارائه دهد و بینشی از اینکه منظومه شمسی میلیاردها سال پیش به چه شکل بوده است، فراهم کند.

از آنجا که اولتیما خیلی از خورشید دور است، بسیار سرد است و دمایی در حدود ۳۵ درجه کلوین یعنی ۳۵ درجه بیش از صفر مطلق دارد، در حالی که در چنین دمای پایینی، به احتمال زیاد اولتیما در طول زمان تغییر چندانی نکرده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها