|
کدخبر: 42156

فناوری جدید کریسپر و نخستین موش مدل هموفیلی در ایران

محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با استفاده از فناوری جدید کریسپر موفق به تولید نخستین موش مدل هموفیلی در ایران شدند.

گسترش نیوز: به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با استفاده از فناوری جدید کریسپر موفق به تولید نخستین موش مدل هموفیلی در ایران شدند.

zhen-2594432.jpg

دکتر علیرضا زمردی پور، رییس پژوهشکده زیست فناوری پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اعلام این مطلب گفت: بسیاری از بیماری های انسان در موش قابل مدلسازی است. از جمله این بیماری ها هموفیلی است که هم در آزمون های داروهای فاکتور ۸ و هم توسعه روش های درمانی کاربرد خواهد داشت.

دکتر مهدی شمس آرا، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری هم خاطرنشان کرد: در این طرح از روش ویرایش ژنوم کریسپر استفاده شده بدین ترتیب که ابتدا ژن فاکتور ۸ موشی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و منطقه مناسب برای هدفگیری را انتخاب کردیم. در ادامه، RNA های راهنما سنتز و کلون شده و به پیش هسته جنین موش تزریق شدند، سپس جنین های دستورزی شده را به رحم موش های مادرخوانده منتقل کردیم و بعد از تولد نوزادان با آزمایش های ملکولی و آنالیزهای بیوشیمیایی غیرفعال شدن این ژن در موش های حاصل را تایید کرده است.

منبع: مهرنیوز

ارسال نظر