|
کدخبر: 39663

بزرگ‌ترین ناوگان دوچرخه برقی جهان + تصاویر

طرح اجاره ۲۰ هزار دوچرخه برقی از شهریور ماه سال آینده در پاریس و حومه آن به مدت ۶ سال با بودجه‌ای بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار اجرا خواهد شد.

گسترش‌نیوز : ساکنان پاریس و حومه آن به‌زودی می‌توانند به ۲۰ هزار دوچرخه برقی (Electric Bicycle) دسترسی داشته باشند. شرکت حمل‌ونقل عمومی ایل-دو-فرانس موبیلیتس (Ile-de-France Mobilités) در حال اجرای طرح اجاره دوچرخه برقی (e-Bike) است که ولیگو (Véligo) نامیده می‌شود و در ابتدا با ۱۰ هزار دستگاه دوچرخه انجام خواهد شد. اگر این طرح در پاریس جواب بدهد، IDFM تعداد ناوگان دوچرخه برقی خود را به ۲۰، ۰۰۰ دستگاه افزایش خواهد داد که آن را به بزرگ‌ترین سیستم اجاره دوچرخه در جهان تبدیل می‌کند.

2charkhe.jpg

هدف از این طرح کاهش استفاده از خودروی شخصی عنوان شده است و در صورت گسترش می‌تواند آلودگی پایتخت فرانسه را نیز کاهش دهد. هم‌اکنون طرح اجاره دوچرخه برقی ولیب (Vélib) در پاریس فعال است، اما این طرح براساس اجاره ساعتی کار می‌کند. ولیگو برخلاف ولیب از سیستم اجاره ماهانه استفاده خواهد کرد که نرخ آن ۴۵ دلار برای مشتریان تمام می‌شود و آنها می‌توانند دوچرخه برقی را در خانه نگهداری کنند. مشابه طرح‌های اجرا شده برای مسافران مترو در منطقه پاریس، کارفرمایان می‌توانند نیمی از هزینه‌های اجاره دوچرخه را پوشش دهند و کاربران تنها به پرداخت ماهانه ۲۲.۵ دلار نیاز دارند.

2charkhe1.jpg

دوچرخه‌های برقی ولیگو بسیار شبیه به دوچرخه‌های معمولی Vélib هستند، اما با توجه به میزان سرعت دوچرخه‌سوار می‌توانند با سرعت حدود ۹ کیلومتربرساعت و حتی در مسیرهای سربالایی حرکت کنند. این برنامه ۶ ساله خواهد بود و با توجه به تعداد دوچرخه‌های برقی با بودجه‌ای بالغ بر ۱۲۵ میلیون دلار اجرا خواهد شد و اداره آن بر عهده کنسرسیومی شامل گروه پستی فرانسه است.

2charkhe2.jpg

کاربران Vélib دوچرخه‌های بزرگ و قدیمی مدرسه را پذیرفتند و این برنامه در ابتدا توسط یک شرکت تبلیغاتی در ازای فضای تبلیغاتی بیلبوردهای پاریس تامین مالی می‌شد. این نوع مدل تامین سرمایه هم‌اکنون برای بسیاری از شهرها در سراسر جهان اجرا می‌شود. با این حال اخیراً اپراتورهای برنامه ولیب تغییر یافتند و طرح جدید با مشکل مواجه شده است و پاریسی‌ها اجاره دوچرخه برقی ولیب را رها کرده‌اند.

2charkhe3.JPG

با توجه به این مسئله ممکن است ارائه سیستم جدید اجاره دوچرخه برقی کاری بیهوده به نظر برسد به‌خصوص اگر با نرخ بالا عرضه شود؛ اما به نظر می‌رسد که تقاضای زیادی برای برنامه اجاره دوچرخه در پاریس و شهرهای فرانسه وجود دارد. شرکت اسکوتر برقی لایم (Lime) که به‌تازگی در پاریس راه‌اندازی شده است، با وجود نرخ اجاره بالا مشتریان زیادی دارد. افراد زیادی وجود دارند که هنگام تردد در خیابان‌های پاریس از اسکوتر برقی (Electric scooter)‌ لایم استفاده می‌کنند. دوچرخه‌های برقی Véligo علاوه‌بر نرخ اجاره پایین‌تر، برای تردد در خیابان‌های شلوغ پاریس مناسب‌تر هستند. این برنامه در برخی شهرهای دیگر فرانسه مانند استراسبورگ و گرنوبل با موفقیت اجرا شده است.

والری پریکس، مدیر IDFM در این زمینه گفت:

دوچرخه‌های برقی توان بالقوه زیادی دارند. این طرح به ۲۰ هزار شهروند پاریسی کمک خواهد کرد که دنیای فوق‌العاده دوچرخه برقی را کشف کنند و شاید پس از آن یکی برای خودشان تهیه کنند. این برنامه از شهریور ماه سال آینده (سپتامبر ۲۰۱۹) با ۱۰، ۰۰۰ دوچرخه برقی اجرا می‌شود.

منبع: زومیت

ارسال نظر