|
کدخبر: 38395

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در گفتگو با گسترش نیوز:

والله مشکل کشور، مدیریتی است

رئیس اتحادیه فناوران رایانه از وخامت وضع کسب‌وکار در این صنف خبر داد و اعلام کرد: فضای کسب‌وکار به‌هیچ‌عنوان خوب نیست و کار خیلی از واحدها به تعطیلی کشیده شده است. او دلیل اصلی این وضع را بی‌کفایتی مدیران میانی می‌داند.

گسترش نیوز: ایران در زمینه تولید بعضی اقلام اداری، همیشه جایگاه خوبی داشته است. در همین راستا با رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفتگو کردیم تا با وضعیت این صنف و مشکلات و چالش‌ها و دلائل این صنف مهم آشنا شویم.

fanavaran.jpeg

میرمهدی کمجانی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: فضای کسب‌وکار به‌هیچ‌عنوان خوب نیست و کار خیلی از واحدها به تعطیلی کشیده شده است. از طریق وزارت بازرگانی و اتاق‌های اصناف به اتحادیه‌ها اعلام شد که به واحدهای صنفی، اجازه تعطیلی داده نشود. ما این مطلب را به همه واحدهای صنفی اعلام کردیم ولی وقتی وارد خیابان‌ها و پاساژها می‌شوید می‌بینید که مغازه عملا خالیه و طرف میاد کرکره و میده بالا، دو ساعت داخل مغازه‌اش می‌شینه که خواست ما رو رعایت بکنه ولی در عمل آن واحد صنفی تعطیل شده؛ یعنی هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و مشتری چندانی نیست. خیلی‌ها فقط به خاطر بسته نشدن مغازه، کار می‌کنند. طبق آمار ما چیزی حدود ۳۰۰ واحد صنفی تعطیل شدن ولی این آمار قدیمی هست و تصمیم گرفتیم از نو، پایش کنیم.

وام و تسهیلات دولتی، راهگشا نیست میرمهدی کمجانی در ادامه به دلایل این کسادی و نحوه حل آن پرداخت و گفت: تقریبا تمام کسانی که در این صنف فعالیت می‌کنند با سرمایه‌های بسیار کلان وارد این عرصه شده‌اند. تعدادی از آنها سرمایه‌های بسیار خوبی دارند و نیازی به وام و کمک دولتی ندارد. در دورانی هستیم که باید بتوانیم به کمک همدیگر از آن عبور کنیم. این که بخواهیم به ضرب و زور و به هر قیمتی، چراغ یک واحد را روشن نگه داریم ارزش چندانی نخواهد داشت. پایداری در مقابله با فشارهای خارجی، بسیار ارزشمند است و ارزش ضرری که متقبل شده‌ایم را دارد ولی باید تمهیداتی در نظر گرفت و کارهایی را در دست انجام داد که بتوان فشار واردشده به اصناف را به حداقل رساند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه وضعیت دو بخش این صنف را این‌گونه توصیف کرد:

صنف فناوران شامل دو رسته می‌شود، ماشین‌های اداری و آی تی. تولید کالاهای آی تی که اقلامی مثل کیبورد و ماوس و لوازم جانبی رایانه را شامل می‌شود دو سه درصد بیشتر نیست و ۹۷ درصد باقیمانده، از خارج وارد می‌شود. دانش به‌کاررفته در بخش ماشین‌های اداری هم، به حدی پیشرفته و به‌روز است که حتی اگر سرمایه‌گذار وجود داشته باشد امکان استفاده از تکنولوژی روز دنیا وجود ندارد و با استقبال مشتریان روبرو نمی‌شود. در حال حاضر کارتریج و ریبون، دو کالای مهمی هستند که در این حوزه تولید می‌شوند.

معضل بزرگی به نام مدیران میانی

میرمهدی کمجانی مشکل اصلی این حوزه را «مدیریتی» دانست و از مدیران ناآگاهی سخن گفت که به درد مدیریت نمی‌خوردند:

این مدیران ناآگاه در قسمت‌هایی قرار گرفته‌اند که لطمات شدیدی به فعالان اقتصادی کشور، وارد شده و می‌شود. در نتیجه سیاست‌های این قبیل مدیران، شاهد تعطیلی‌ها و بیکاری‌های بسیاری بوده‌ایم. این در شرایطی است که سرمایه در گردش این صنف و قیمت تجهیزات، بسیار زیاد است ولی الان بیشترشان دارند خاک می‌خورند و روزبه‌روز از ارزش آنها کم می‌شود. متاسفانه از مدیران خلاق استفاده نمی‌شود. از مدیری استفاده می‌کنیم که ۳۰ سال هست هیچ خلاقیت و نوآوری نداشته و همچنان اصرار می‌ورزیم که این آدم حتما باید مدیر بماند. کسی که ۳۰ سال نتوانسته، کاری انجام دهد چطور می‌خواهد در ادامه، کاری صورت دهد؟. نمی‌دانم کی می‌خواهیم دست از این نگاه غلط برداریم. فامیل‌گرایی در سازمان‌های ما، حکومت می‌کند. باید این قبیل مدیران را کنار گذاشت و از مدیران خلاق و جوانی استفاده کرد که روحیه عمل و جنگ‌جویی داشته باشند.

تمسخر تولیدکنندگان میرمهدی کمجانی در ادامه از موانع بسیاری که پیش‌روی تولیدکننده، ایجاد می‌شود انتقاد کرد و تصریح کرد: تولیدکننده‌ای که وارد وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود تمسخر می‌شود. به او می‌گویند مگر دیوانه‌ای که می‌خواهی، وارد تولید بشی؟ البته نه که عین این جملات را به کار بگیرند اما به حدی برای تولیدکننده مانع ایجاد می‌کنند و سنگ‌اندازی می‌کنند که تولیدکننده، دلسرد می‌شود. نهادهای ما باید حامی و مشوق تولید و تولیدکننده باشند و زمینه را برای فعالیت کسی که سرمایه‌اش را وارد تولید می‌کند فراهم کنند ولی این‌گونه نیست و بالعکس عمل می‌شود. سرمایه‌گذار بعد از ورود به یکی از سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت فرار می‌کند چون خیلی زود متوجه می‌شود که تنهاست و هیچ‌کس، همراهی نمی‌کند. تولیدکننده عطای تولید را به لقایش می‌بخشد درحالی‌که وظیفه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک به تولیدکننده است.

fanavarannn.jpg

اگر عرضه نداری، پولت را در بانک بگذار رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه سخنان خود از عدم همراهی بعضی سازمان‌ها انتقاد کرد و گفت: چرا باید کار به جایی برسد که سازمان امور مالیاتی، مستقیم یا غیرمستقیم به تولیدکننده کارآفرین بگوید اگر عرضه درآمدزایی نداری، پولت را در بانک بزار و بخور. آیا این رویکرد ضد تولید و ضد اشتغال نیست؟

اهمیت مدیر میانی بیشتر از وزیر است میرمهدی کمجانی از اهمیت مدیران میانی سخن گفت و اظهار داشت: اهمیت مدیران میانی، از وزیر یا حتی خود آقای رئیس‌جمهور بیشتر است چون مردم برای انجام امور عادی که پیش وزیر یا رئیس‌جمهور نمی‌روند بلکه با مدیر میانی سروکار پیدا می‌کنند. بنابراین نقش‌آفرینی مدیران میانی به‌مراتب بیشتر است چون محل مراجعه مردم هستند و مطمئن باشید که بخش زیادی از این مدیران حمایت نمی‌کنند. بروید ببینید الان در بخش واردات کالا و گمرک چه خبر است. چه اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد؟ چه امضاهایی طلایی وجود دارد؟ چه رانت‌هایی ایجاد شده؟ همه از دولت گرفته تا مردم و تولیدکننده و واحد صنفی می‌نالند ولی هیچ‌وقت دور یک میز ننشسته‌ایم و مشکلات اصلی خود را بیان کنیم.

تو را به خدا اجازه ندهید امضای طلایی ایجاد شود

رئیس اتحادیه فناوران رایانه از ضرری که مدیران میانی، متوجه مردم و نظام می‌کنند سخن گفت و اظهار داشت:

به خدا مشکلات ما به خاطر مسئولین ارشد نظام نیست، به خاطر کمبود سرمایه نیست، مشکل ما فقط و فقط عدم وجود مدیریت صحیح و کارآمد است. تو را به خدا اجازه ندهید امضای فلان مدیر به امضای طلایی تبدیل شود. وقتی چنین شد همه متضرر می‌شوند و تاوان پس خواهند داد. امیدوارم هستم هر چه زودتر به اهمیت مدیران میانی و پایینی پی ببریم. امیدوارم دیگر اجازه داده نشود هر مدیری با هر تفکر و سلیقه و رویکردی، مشغول به کار شود. این مدیران غیر از چوب گذاشتن لای چرخ اقتصاد و تولید کشور، هیچ کاری بلند نیستند. به خدا نظام مقصر نیست، رهبری مقصر نیست، والله مسبب این وضع مدیران میانی ما هستند. سخنان من تند است ولی نیتی جز دلسوزی ندارم. به خدا وقتی می‌بینم ۲۰ یا ۳۰ درصد مردم از نظام ناراحت هستند اشکم درمیاد. ما این‌همه شهید دادیم، خودم سالیان متعدد در جبهه بودم و برای کشورم جنگیدم. الان هم برای نظام و کشور و رهبری می‌جنگم ولی تعدادی از مدیران خون شهدا را هدر داده‌اند. متاسفانه کشور و نظام همچنان چوب بی‌کفایتی مدیران نالایق را می‌خورد.

در زمینه آی تی، بیشتر تولید ما به قطعات خرد و جانبی مربوط می‌شود. کمیجانی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:

موس، کیبورد و اسپیکر، هدفون و هدست از جمله تولیدات ما در این حوزه هستند ولی در زمینه کالاهای اساسی‌تر که تکنولوژی روز، لازم دارند تولیدی نداریم. وی در ادامه اظهار داشت به‌عنوان‌مثال شرکت فراسو عملکرد بسیاری خوبی دارد ولی الان این‌قدر اذیت شده است که فکر نمی‌کنم تولید چندانی داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید فراسو در زمینه‌های مثل تولید کیبورد، در سطح استانداردهای جهانی کار می‌کند. در عرصه واردات و قطعات هم موانع بسیاری برای این شرکت ایجاد شده است و من اگرچه اطلاع دقیق ندارم ولی فکر نمی‌کنم، الان مثل سابق تولید داشته باشه. فکر می‌کنم که الان در حد و اندازه‌ای که از فراسو انتظار می‌رود فعالیت نداشته باشد. یعنی اگر قبلا با ۵۰۰ نیرو کار می‌کرد ممکن هست که الان با تعداد بسیار کمتری فعالیت کنه.

استقبال از واردات و بی‌توجهی به تولید رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه سخنان خود از یک آسیب مدیریتی دیگر سخن، گفت:

متاسفانه کشور ما کشور واردات و وابستگی است. در اینجا اگر به جایی وصل نباشی نمی‌توانی رشد کنی و به جایی برسی. یعنی اگر به جایی وصل نباشی به شما میدان نخواهند داد و کمک نخواهند کرد. مدیران از کالای وارداتی، بی‌نهایت استقبال می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان از تولید حمایت نمی‌شود. همین شرکت خوش‌نام، فراسو یکی از قربانیان بزرگ این موضوع بوده است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در پایان از عدم وجود صادرات در این حوزه خبر داد و اظهار داشت: در وضعیت فعلی، همین‌که بتوانیم نیاز داخل را تامین کنیم جای شکر و خوشحالی دارد. در حال حاضر صادرات ما در حد صفر است و این کاملا طبیعی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها