|
کدخبر: 38191

آمریکا می‌تواند اینترنت‌مان را قطع کند؟!

مدتی است شنیده می شود ایران آمادگی کامل برای قطع شدن اینترنت با اعمال تحریم های ۱۳ آبان را دارد. اما آیا واقعا آمریکا می تواند اینترنت ایران را قطع کند؟

internet1.jpg

گسترش نیوز: برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی دیگر از کشورهای جهان را از آن بیرون کند. بنابراین قطع کردن اینترنت ایران توسط آمریکا صرفاً به معنای آن است که واشنگتن به واسطه اعمال تحریم های پولی و مالی، ایران را از دستیابی به سرویس های زیرساختی اینترنت باز دارد. در بین این دو مورد، ترافیک بین الملل (Gateway) و DNS اهمیت ویژه ای دارند. شرکت ارتباطات زیرساخت، ترافیک بین المللی ایران را حداقل از ۱۲گیت‌وی اصلی در کشورهای همسایه تأمین می کند که همگی ارتباط خوبی با ایران دارند و تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار نمی گیرند، ضمن اینکه همواره امکان ترانزیت داده از طریق کشورهای دیگر و تأمین کننده های ثالث وجود دارد و ایران به کشور یا لینک خاصی وابسته نیست.

درباره سرویس DNS هم جای نگرانی نیست، چون این سرویس ماهیتی بین المللی دارد و نهادهای تصمیم گیرنده آن ارتباطی با آمریکا ندارند. ضمن اینکه هم اکنون چند سرور ریشه DNS در کشور فعال هستند و به راحتی نیازهای کاربران را تأمین می کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر