|
کدخبر: 35638

صادرات یک میلیارد دلار محصولات نانویی برای افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شد

دبیر جشنواره نانو و رسانه گفت: امروز ایران ۶.۵ میلیون دلار صادرات کالاهای فناوری شده به چین دارد که هدف، رسیدن به ۲۰ میلیون دلار است. در ادامه برای افق ۱۴۰۴ هدف صادرات یک میلیارد دلار تعریف شده است. این امر محقق می‌شود به شرط آنکه از ظرفیت‌های موجود کشور حمایت شود.

گسترش‌نیوز: دیروز بیست و دوم مرداد، دورهمی اصحاب رسانه در جشنواره «نانو و رسانه» از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در باغ کتاب برگزار شد.

jashnvarenano85.jpg

راه‌یابی نانو از مراکز علمی به صنایع

در ابتدای این گردهمایی عماد احمدوند، مدیر کارگروه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروز تمام دنیا در مجامع علمی، سیاسی و اقتصادی اذعان دارند ایران در نانوتکنولوژی توسعه بسیاری داشته است. از سال ۸۰ ایران به سمت نانوتکنولوژی حرکت کرد و در مدت کمتر از ۲ دهه به جایگاهی دست یافته که جزو اولین‌های جهان به شمار می‌رود.

او به همراهی رسانه‌ها برای ترویج و توسعه این فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۸ هزار گزارش و خبر در حوزه نانوتکنولوژی با ۵ شاخص ارزیابی به ثبت رسید. در دوره‌های قبل جشنواره تنها از آثار منتخب تقدیر می‌شد اما امسال بخش اثر برتر نیز به آن اضافه شد. در ادامه به طور جدی‌تر به این موضوع پرداخته خواهد شد به طوری که از سال آینده گزارش‌ها به لحاظ فنی نیز توسط خبرگان مطبوعاتی بررسی خواهد شد.

مدیر کارگروه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به تحولات حوزه رسانه در این بخش پرداخت و گفت: پیش‌تر رسانه‌ها این‌گونه به فناوری‌های نانو می‌پرداختند که «فلان محقق ایرانی به فلان فناوری دست یافت». باید این نگاه تغییر کند زیرا نانو از حوزه علم وارد صنعت شده و صنعتگران فعال در حوزه نانوتکنولوژی باید به مردم معرفی شوند. جامعه باید از عملکرد علمی در صنعت کشور مطلع و دلگرم شود.

احمدوند ادامه داد: هم‌اکنون داشته‌های علمی به صنعت نزدیک می‌شود و افتخار تلاش محققان ایرانی در مجامع بین‌المللی به محصولات صنعتی توسعه پیدا کرده است. اگر پیش‌تر گفتمان غالب پرداختن به دستاوردهای علمی در مراکز علمی بود این گفتمان نیاز به تغییر دارد و باید به سوی محصولات نانویی هدایت شود. محصولاتی که در بازار کشور عرضه شده و مصرف عمومی دارد.

حرکت به سوی تجاری‌سازی نانوتکنولوژی

در ادامه سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و رسانه به سخن پرداخت و گفت: برنامه توسعه‌ای نانوتکنولوژی گام به گام تعریف شد و برای رسیدن به اهداف کلان یعنی «تولید ثروت» و «ارتقا کیفیت زندگی مردم» حرکت آغاز شد. در شروع فعالیت، با انتشار ۱۰ مقاله در جایگاه ۵۷ قرار داشتیم و در بین کشورهای جهان اسلام رتبه ششم را کسب کرده بودیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها با تاسیس رشته‌های مرتبط گام‌های مثبتی در این راستا برداشتند و درحال‌حاضر بالغ بر ۳۵ هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری، در سطح کارشناسی ارشد و دکترا تربیت شدند. این ظرفیت ایجاد شده منجر به توسعه علمی و فناوری و به تبع صنعتی کشور شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو و رسانه در ادامه به رتبه چهارم ایران بین کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: تا پایان ۲۰۱۷ ایران با چاپ بیش از ۹ هزار مقاله به جایگاه چهارم جهان پس از چین، امریکا و هند دست یافت به طوری که موسسه‌های فعال در حوزه نانوتکنولوژی ایران و امریکا یکسان بوده و هر یک از این دو کشور دارای ۳ موسسه فعال هستند. این نشان می‌دهد کشور حرکتی رو به جلویی دارد.

وی به ارتقای محصولات صنعتی کشور پرداخت و گفت: ارتقای کیفی سبب می‌شود تا محصولات رقابت‌پذیر بوده و بتوانند سهمی از بازار جهانی را برای خود به دست آورند. هم‌اکنون ۱۵ حوزه صنعتی با فناوری نانو در حال فعالیت هستند و بیش از ۴۵۰ محصول از مراجع ذی‌صلاح تاییده گرفته‌‌اند.

او یادآور شد: ایران در امر تولید صنعتی سهم ۶ درصدی در بازار جهانی دارد که به نسبت جمعیت آمار مناسبی است.

سرکار به اهداف تعیین شده در مرحله دوم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در ادامه صنعتی‌سازی و نیز تجاری‌سازی اولویت کشور است اینکه بتوانیم به طور جدی‌تر وارد بازارهای بین‌المللی شویم. امروز ۶.۵ میلیون دلار صادرات کالاهای فناوری شده به چین به ثبت رسیده که امیدواریم در ادامه به ۲۰ میلیون دلار برسد. در ادامه برای افق ۱۴۰۴ هدف صادرات یک میلیارد دلار تعیین شده که امری شدنی است به شرط آنکه از ظرفیت‌های موجود حمایت شود.

همچنین در این جشنواره از روزنامه صمت و خبرنگاران آن به عنوان رسانه برگزیده بخش تخصصی قدرانی شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها