|
کدخبر: 35037

رونمایی از لایحه «صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی»

این لایحه از کاربران فضای مجازی محافظت می‌کند!

روز گذشته و همزمان با نخستین روز برپایی الکامپ بیست و چهارم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از «صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی» رونمایی کرد.

گسترش نیوز : یک شب مانده به افتتاح بیست و چهارمین رویداد الکامپ تهران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، طی توییتی اعلام کرد، که در نخستین روز از برپایی این رویداد از لایحه‌ی پیشنهادی «صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی» رونمایی خواهد شد.

internet-la.jpg

حق ما، وظیفه شماست! به نظر می‌رسد این تصمیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال درخواست مکرر کاربران از وی صورت گرفته است. نگاهی به توییتر نشان می‌دهد در طول ما‌ه‌های گذشته و پس از فیلترینگ تلگرام، کاربران به طور مرتب با مخاطب قرار دادن آذری جهرمی به وی یادآور می‌شدند که دسترسی به اینترنت آزاد، گردش آزاد اطلاعات و حفاظت از حریم خصوصی حق مسلم کاربران و وظیفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، لایحه‌ی «صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی» را یک زیربنای قانونی استوار برای حمایت از حقوق بنیادی و اساسی مردم ایران می‌داند که پس از ماه‌ها بحث و بررسی آماده شده است.

نخستین لایحه فضای مجازی وی درباره این لایحه گفت: «پیش از این در فضای مجازی و برای سرویس‌هایی که هر روز با سرعت بیشتری در حال رشد هستند، لایحه‌ای نداشتیم. همچنین اطلاعاتی از شهروندان ایرانی در سرویس‌های بین‌المللی ضبط و ثبت می‌شد که قابلیت پیگیری نداشت. به همین دلیل برای رعایت صیانت از داده‌های مردم در حوزه سرویس‌های بین‌المللی هم در تلاشیم. برای این قانون نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم.این لایحه تنها مختص به پیام‌رسان‌ها نبوده و تمامی کسب‌وکارها را شامل می‌شود و امیدواریم پس از این لایحه به لایحه‌ی کپی‌رایت ورود کنیم.»

یک گام به جلو به گفته آذری جهرمی این لایحه نخستین تجربه وزارت ارتباطات در تدوین لایحه‌ای قانونی است که ضمن بهره‌گیری از متخصیص دانشگاهی، از ظرفیت CrowdSourcing یا جمعی سپاری نیز به طور کامل استفاده شده است. البته حدود دو ماه پیش اتحادیه اروپا نیز در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران قانونی مشابه به نام حفاظت از داده‌ها یا GDPR را اجرایی کرد.

هرچند که از مرحله تدوین لایحه تا تصویب و اجرایی کردن آن راه زیادی پیش رو است، اما با این حال می‌توان از آن به عنوان یک گام مثبت در مسیر احقاق حقوق شهروندی یاد کرد و به اجرای آن خوشبین بود.

متن کامل این لایحه در این لینک قابل دسترسی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها