|
کدخبر: 34774

معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

ارائه وام دولتی بزرگترین خیانت به یک استارتاپ است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در بازدید از یک استارتاپ تولید دارو ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در این مجموعه بر لزوم بهبود فضای کسب و کار و طراحی سیستم‌های نوآورانه تاکید کرد. ستاری با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی از ضروروت ورود آن به اکوسیستم کارآفرینی اشاره کرد.

گسترش نیوز: سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از یک استارتاپ تولید دارو با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تولیدات خوبی داشته باشند، گفت: سرمایه گذاری‌های متعددی در حوزه پژوهشی از سمت دولت انجام گرفته است اما باید توجه داشته باشیم که با سرمایه گذاری‌های دولتی نمی‌توان پژوهش کامل انجام داد. دولت به پژوهش نگاه ویژه دارد و سرمایه گذاری مطلوبی صورت داده اما می‌بینیم که بازدهی و نتیجه کافی نداشته‌اند.

Sattari.jpg

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به پژوهش نتایج قابل قبولی داشته افزود: در معاونت به دنبال مدل و فرمول جدیدی هستیم که به واسطه آن بتوانیم پژوهش‌ را در بخش خصوصی وارد کنیم. تا زمانی که یک کار آفرین پول خود را برای تکنولوژی صرف نکند، نمی‌توان انتظار رشد داشت. از سیاست مدارانی‌ که پول مردم را خرج می‌کنند‌ نباید انتظار تکنولوژی داشت بلکه به واسطه کار آفرینی است که نوآوری و تکنولوژی به وجود می‌آید.

ستاری ادامه داد: هر گاه خواستیم مشکل صنعت را برطرف کنیم یک نفر را به استخدام دولت درآوردیم اما این مسیر هیچگاه به پژوهش کاربردی نرسید. نوآوری از دل آدمی که به دنبال استخدام باشد و فقط سرکار بیاید و برود، در نمی‌آید. باید از شتاب دهنده‌های خصوصی در کشور حمایت کنیم تا شرکت‌های دانش بنیان و فناوران‌ بتوانند مسیر را راحت تر طی کنند.

استخدام دولتی نتیجه‌ای برای مردم ندارد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به فرهنگ نامناسب اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: فرهنگ دولتی و استخدامی برای مردم ثمری نداشته و متاسفانه در اختیار بخش خاصی هم قرار گرفته است. نگاه ما به پژوهش و تحقیق باید تغییر کند. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید بخش خصوصی را به اکوسیستم کارآفرینی وارد کنیم. باید از تجربیات ارزشمند مدیریتی در بخش خصوصی استفاده کنیم و در کشور تحرک ایجاد کنیم. محصولی که به امید دریافت پول دولتی ساخته شود، ‌نمی‌تواند با محصول خارجی رقابت کند. بزرگترین خیانتی که به یک استارت‌آپ می‌توان کرد این است که با وام و پول دولت آشنایش کنیم. محیط کسب و کاری که با پول دولتی به وجود آید، هیچ کار آمدی ندارد.

ستاری با بیان اینکه باید محیط کسب و کاری به وجود آوریم که توان جذب سرمایه گذار داشته باشد، افزود: لازم نیست به شرکت‌ها تسهیلات متعددی دهیم، همین که به عنوان دولت فضای کسب و کار مناسب به وجود آوریم، بزرگترین حمایت را کرده‌ایم.‌ ما باید به درک سیستمی کار آفرین برسیم. فهم مشخصی از کار آفرینی داشته باشیم و این درک به کمک بخش خصوصی و منطبق کردن شرکت با بازار به وجود می‌آید.

گسترش شتاب دهنده‌ها در اولویت

ستاری درباره بازگشت مجدد تحریم‌های بین المللی علیه ایران می‌گوید: قطعا پس از بازگشت تحریم‌‌ها، پیشرفت تکنولوژی به مشکل می‌خورد جوانان ما توان مقابله با این تحریم‌ها را دارند و محدودیت‌های شدید‌ی را در داخل پشت سر گذاشته‌اند. تحریم‌های خارجی سخت‌تر از محدودیت‌های داخل نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به اقتصاد مبتنی ‌بر نفت، اشاره کرد و افزود: ایران از گذشته‌های دور اقتصاد خود را بر پایه نفت بنا کرده است و یک سیستم بروکراسی‌ بزرگ در آن وجود دارد. در گذشته به واسطه فرهنگ نامناسب اقتصادی می‌اندیشیدیم استخدام در دولت اهمیت بسیاری دارد اما امروز می‌خواهم بگویم که از دل استخدام دولتی فرد نوآور‌ و با اعتماد به نفس خارج نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم‌ تحقیق و پژوهش کشور باید تغییر کند، گفت: این فرهنگ و تفکر در جامعه باید تغییر کند. اگر با همین فرمول ۱۰۰سال پیش حرکت کنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. با تأسیس شتاب دهنده‌ها در بخش خصوصی می‌توانیم انتظار رشد شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشیم.

باید مقابل خروج نخبگان بایستیم

ستاری با اعلام اینکه تهران جزو ۵۰ شهر هوشمند جهان است، گفت: کدام شهر در جهان را پیدا کنید که بستر دانشگاهی مناسب و این تعداد نیروی انسانی کارآمد داشته باشد؟ در دولت آمریکا هم به سختی نیروی انسانی همانند جوانان ایرانی پیدا می‌شود. در المپیاد زیست شناسی که اخیرا در ایران برگزار شد، ۴دانش آموز ایرانی موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ شدند. چند مدرسه در جهان می‌شناسید که توانسته چنین دانش آموزانی‌ به جامعه تحویل دهد؟ این به ما نشان داد باید از سیستم کار آفرینی، کسب و کارهای جدید و شتاب دهنده‌ها حمایت کنیم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت دوازدهم بر این اصل استوار خواهد بود. مذاکرات خوبی با شهرداری داشته‌ایم تا به واسطه آن بتوانیم تمام مناطق شهر تهران را به پارک علمی و فناوری تبدیل کنیم. اگر محیط کسب و کار فراهم شود جوانان ما می‌توانند ایده‌های خود را اجرا و تجاری سازی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر محیط کسب و کار کشور ما جوانانمان را نخواهد، آنها به خارج از کشور می‌روند. در آنجا حمایت و تشویق شده و شکوفا می‌شوند. تاکنون اینطور بوده و شاهد سرعت بی‌سابقه‌ای در خروج نخبگان بوده‌ایم. باید با بهبود فضای کسب وکار، باز کردن فضا و ایجاد مشوق‌ها مقابل خروج فارغ التحصیلان از کشور بایستیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها