|
کدخبر: 34732

داستان دنباله‌دار فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران

اینستاگرام به جمع ممنوعه‌ها می‌پیوندد؟

پس از فیلترینگ تلگرام، حالا زمزمه‌هایی درباره فیلترینگ دائمی اینستاگرام در ایران به گوش می‌رسد.

گسترش نیوز : اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان به شمار می‌آید که ماهیت اصلی آن به اشتراک‌گذاری عکس و محتوای تصویری است.

INSTA-FILTER.jpg

از دی ماه سال ۹۲ زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام در ایران آغاز شد. فیلتر چند ساعته این شبکه اشتراک‌گذاری عکس باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها برای فیلترینگ دائمی اینستاگرام آغاز شود. هرچند که یک منبع آگاه در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد فیلتر شدن اینستاگرام به دلایل فنی بوده، اما همزمان گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در دستور کار کمیته تعیین مصادیق مجرمانه قرار گرفته بود.

فیلترینگ گزینشی؟ پس از این اتفاق به دفعات برخی از صفحه‌های اینستاگرام به دلایلی از جمله انتشار محتوای غیراخلاقی فیلتر شد. برخی فیلترینگ گزینشی صفحات اینستاگرام را به آزمایش فیلترینگ هوشمند مرتبط دانستند.

امری که در اردیبشهت ۹۶ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکذیب شد. در بخشی از این بیانیه رسمی این وزارتخانه آمده است: «در چند روز اخیر، توسط رسانه‌های مخالف دولت خبرهای مختلفی در خصوص محدودیت دسترسی به اینترنت و صفحات اینستاگرام تولید و پخش شده است. از صفحه یک خواننده تا صفحه یک خبرگزاری. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هرگونه فیلتر این صفحات را تکذیب می‌کند. از نظر فنی حذف اکانت قطعا از طریق فیلترینگ امکان‌پذیر نیست.»

پس از انتشار این اطلاعیه بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره فیلترینگ گزینشی صفحات اینستاگرام پایان یافت.

دادستانی کل کشور وارد میدان می‌شود فیلتر شدن دائمی تلگرام در ایران که از اوایل اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاد، باعث شد تعداد مخاطبان اینستاگرام افزایش یابد. با این حال به دلیل سابقه فیلترشدن موقت این شبکه اجتماعی همه تا حدودی آمادگی فیلتر شدن آن را داشتند. خبری که چند وقت پیش از سوی معاون اول دادستان کل کشور رسانه‌ای شد.

چندی پیش محمد مصدق معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرد که به دلیل کلاهبرداری عده‌ای از کاربران در فضای مجازی، فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار این دادستانی قرار گرفته است.

به گفته مصدق، عبدالصمد خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز به‌صورت جدی پیگیر این موضوع شده است.

مخالفت صریح وزارت ارتباطات در آن سوی ماجرا وزیر ارتباطات با رد خبر فیلتر اینستاگرام در صفحه توییتر خود اعلام کرده است: «موضوع پیگیری برای فیلتر سرویس‌های مختلف اینترنتی تازگی ندارد. رفع فیلتر توییتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد. آنچه تازگی دارد طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی از رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوءاستفاده‌کنندگان ارزی اخیر است.»

هنوز اینستاگرام در ایران فیلتر نشده و به کار خود ادامه می‌دهد اما باید منتظر ماند و دید با ورود دادستانی کل کشور به عنوان مدعی العموم و پیگیری‌های معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم به شمار می‌آید، سرانجام این شبکه اجتماعی چه خواهد شد.

ارسال نظر