|
کدخبر: 32856

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از نخستین یونیکورن ایرانی

چگونه اسنپ یک میلیارد دلاری شد؟

«اسنپ، اولین استارت‌آپ یونیکورن ایرانی است.» این خبری است که چندی پیش در جریان در بازدید وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات از ایرانسل، از زبان مدیر عامل اسنپ بیان شد.

گسترش نیوز : عبارت یونیکورن در سال ۲۰۱۳ توسط یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر به منظور ایجاد تمایز بین این مدل شرکت‌ها یا استارتاپ ها مطرح شد. معنی لاتین Unicorn به معنی اسب تک شاخ یک نماد ویژه و منحصربفرد است. آنطور که مدیرعامل استارت‌آپ اسنپ می‌گوید، حالا اسنپ نخستین یونیکورن ایرانی شناخته می‌شود. لقبی که کارشناسان انتظار داشتند به دیجی‌کالا برسد.

snapp1.jpg

به گفته مدیرعامل اسنپ مقایسه تعداد سفر‌های اسنپ با کسب و کار‌های مشابه در جهان و تخمین ارزش دلاری اسنپ بر اساس ارزش‌گذاری آنان باعث این نتیجه‌گیری شده است. به گفته مسئولان اسنپ ارزش این استارت‌آپ بین ۱.۴ تا ۱.۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

امری که با توجه به گستره جامعه مخاطبان اسنپ چندان دور از انتظار نبود، اما با این همه منتقدان نسبت به این نکته که «چرا در این ارزش‌گذاری نظر مردم عادی به عنوان مخاطبان اصلی اسنپ در نظر گرفته نشده؟» نقد دارند. نباید فراموش کرد که مشتری‌مداری و جلب نظر مخاطب باعث افزایش ارزش یک استارت‌آپ می‌شود و دقیقا همین نکته باعث شد دیجی‌کالا در این رقابت از اسنپ جا بماند. علاوه بر این رشد بی‌رویه تعداد فروشگاه‌های اینترنتی نیز عامل دیگری بود که به عدم موفقیت دیجی‌کالا در کسب عنوان نخستین یونیکورن ایرانی منجر شد. این در حالی است که به رغم افزایش تعداد سرویس‌های تاکسی‌یاب آنلاین هنوز هم تعداد آنان در ایران محدود است و همین موضوع به نفع اسنپ تمام شد.

در هر حال برای بررسی دقیق‌تر این موضوع گسترش نیوز با روابط عمومی اسنپ تماس گرفت و پرسش‌هایی را درباره چگونگی این ارزش‌گذاری‌ها و بازخوردهای به دست آمده مطرح کرد. با ما همراه باشید:

براساس تازه‌ترین اعلام اسنپ، این استارت‌آپ به عنوان نخستین استارت‌آپ یونیکورن ایرانی شناخته می‌شود، این موضوع با توجه به چه شاخص‌هایی ارزشگذاری و اعلام شده است؟

ارزش تقریبی اسنپ با استفاده از مدل ارزش‌گذاری مقایسه‌ای analytical benchmarking برآورد شده است. از آنجا که صورت‌ مالی همتایان منطقه‌ای و بین‌المللی اسنپ به دلیل عدم حضور در بورس‌ در دسترس نیست، تعداد سفرها به‌عنوان اصلی‌ترین شاخص کمی پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده است. مبنای مقایسه‌ی مدل ارزش‌گذاری اسنپ تعداد سفرهای روزانه دو شرکت کریم و اُولا بوده است. کریم و اُولا در اکثر شهرهای‌ خود به لحاظ ساختار هزینه‌ی سفرها و در نتیجه کمیسیون شباهت بسیار زیادی به پنج شهر بزرگ اسنپ در ایران که بخش‌ اصلی این کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند دارند.

آیا مرجع مستقلی در ایران وجود دارد که وظیفه ارزیابی وضعیت استارت‌آپ‌ها رو به عهده داشته باشد؟

همانطور که در اکوسیستم‌های دنیا معاملات و دوره‌های سرمایه‌گذاری ارزش واقعی استارت‌آپ‌ها را مشخص می‌کند در ایران نیز ارزش‌گذاری قطعی یک کسب‌وکار با فروش بخشی از سهام شرکت به سرمایه‌گذار جدید و انجام یک معامله‌ی واقعی اتفاق می‌افتد.

تبدیل شدن به اولین استارت‌آپ یونیکورن چه مزایایی برای این استارت‌آپ به همراه می‌آورد؟

ارزش کسب‌وکار‌های مختلف در یک اکوسیستم بر هم دیگر تاثیر می‌گذارد و رشد یک کسب‌وکار در نهایت منجر به رشد باقی فعالان اکوسیستم می‌شود. در نتیجه‌ی رشد اسنپ زمینه‌ی فعالیت برای سایر استارت‌آپ‌ها فراهم می‌شود و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه‌ی بیشتری در کشور به گردش درآید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها