|
کدخبر: 22430

چربی‌سوزی با سرما

محققان دانشگاه استکهلم سوئد در بررسی‌های خود متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض سرما می‌تواند سبب چربی‌سوزی شود.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از تایم، دمای 10 درجه در فصل پاییز باعث می‌شود احساس سرما کنید؛ در حالی‌که همین دما در فصل بهار، موجب گرما می‌شود. دلیل این موضوع، خو گرفتن بدن به هوای سردتر است؛ مهارتی که با پژوهش پیشگامانه دانشمندان در سال 1961 تشخیص داده شد.

در این پژوهش که یک ماه به طول انجامید، یک محقق ارتش، 10 مرد برهنه را به مدت هشت ساعت در معرض دمای زیر 10 درجه قرار داد. لرزیدن، روش فوری بدن برای تولید گرما بود اما پیش از روز چهاردهم، این لرزش متوقف شد و به نظر می رسید بدن، راه‌های دیگری را برای تولید گرما پیدا کرده است.

امروزه، متخصصان فهمیده‌اند که سلول‌های چربی تولیدکننده گرما که با نام "چربی قهوه‌ای" شناخته می‌شوند، توانایی ما را برای خوگرفتن، تضمین می‌کنند. "باربارا کنون" (Barbara Cannon)، استاد علوم بیومدیکال دانشگاه استکهلم سوئد می‌گوید: در حالی‌ که سلول‌های "چربی سفید"، انرژی ناشی از غذای مصرفی را ذخیره می‌کنند؛ سلول‌های چربی قهوه‌ای، برای تولید گرما انرژی می‌سوزانند.

به گفته "کانون" که این پژوهش را در مورد چربی قهوه‌ای و فواید آن برای سلامتی منتشر کرده‌ است، قرار گرفتن در معرض سرما، میزان چربی قهوه‌ای موجود در بدن را افزایش می‌دهد.

"کانون" توضیح می‌دهد: بنابراین هنگامی که بدن در واکنش به سرما شروع به لرزیدن می‌کند، چربی قهوه‌ای کافی را برای تولید گرما، فعال می‌کند. به عبارت دیگر، فوایدی در مورد وزن بدن به همراه خواهد داشت. تا زمانی‌که برای جبران انرژی مورد استفاده بدن در سرما پرخوری نشود، بدن در واکنش به گرما، چربی‌های اضافی را می‌سوزاند. در این صورت شک نکنید، در واکنش به سرما مقداری وزن از دست خواهید داد.

در این میان، فواید دیگری هم وجود دارد. "اسون انربک" (Sven Enerbäck) استاد زیست‌شناسی سلولی در دانشگاه گوتنبرگ سوئد که در پژوهش خود معتقد است با بالا رفتن سن، ذخایر چربی قهوه‌ای تغییر می‌کند و اغلب کاهش می‌یابد.

وی می‌گوید: ما در میان افرادی با سطح بالاتر چربی قهوه‌ای، میزان حساسیت انسولین بیشتر، سطوح پایین‌تری از اسیدهای چرب و همچنین سطوح پایین‌تری از تری‌گلیسیرید می‌بینیم.

انربک افزود: تغییرات متابولیک مربوط به چربی قهوه‌ای در برخی موارد دقیقا برعکس آن چیزی است که در افراد مبتلا به دیابت نوع دو رخ می‌دهد. در میان دانشمندان این نظر وجود دارد که شاید بتوان از قرار گرفتن در معرض سرما و تشکیل چربی قهوه‌ای،

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها