|
کدخبر: 81952

صنعت فضایی، پیشرو در کشور

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در میزگرد تخصصی بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به اینکه صنعت فضایی کشور پیشرو در کشور است و با کاربرد داده‌های فضایی در استان یزد می‌توانیم دامداری، معدن و کشاورزی را در استان متحول کنیم.

گسترش‌نیوز: محمدرضا پاکدل افزود: با وجودی که نیروی کار در کشور داریم و کشور ایران در نقطه حساسی از نظر جغرافیایی قرار دارد ولی به نظر می‌رسد تا کنون به عنوان یک کشور مصرف‌کننده به تولید و استقلال اقتصادی فکر نمی‌کردیم که یک کشور خارجی به این راحتی ما را از نظر اقتصادی تهدید می‌کند.

yazd.jpg

پاکدل با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال می‌تواند اشتغال و بهره‌وری و تولید کشور را به شکل چشمگیری بالا ببرد، اظهار کرد: حتی راه مهم رونق گردشگری در کشور تقویت مبادی‌ای تی است.

وی در ادامه به صنعت فضایی کشور اشاره کرد و گفت: این یک صنعت پیشرو در کشور است و با کاربرد داده‌های فضایی در استان یزد می‌توانیم دامداری، معدن و کشاورزی را در استان متحول کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه راه نجات استان تقویت‌ای سی تی و هوشمند‌سازی است، عنوان کرد: دانشگاه و‌ای سی تی و بخش خصوصی باید در حوزه خود کار تخصصی خودشان را انجام دهند و وظیفه اصلی وزارت ارتباطات هم این است که زیرساخت‌های‌ای سی تی را در کل کشور توسعه دهد.

پاکدل با بیان اینکه دست کارآفرین را باید بوسید، اظهارکرد: ایران در مقایسه با منطقه و دنیا از نظر‌ای سی تی بسیا رخوب عمل کرده است و این پیشرفت به ویژه در دو سه سال گذشته کاملا مشهود است و استان یزد به نسبت جمعیت و تراکم موفق‌ترین استان در دسترسی به زیر ساخت‌های‌ای تی در کشور و در توسعه زیرساخت‌ها سومین استان شناخته شده است و یک شاخص بزرگ و موفق در زمینه فناوری اطلاعات در کشور استان یزد است.

وی در ادامه بیان کرد: معضل مهاجرت در استان یزد و اینکه متخصصان به بیرون از یزد می‌روند و افراد کارگر با مهارت پایین وارد یزد می‌شوند در ۱۰ سال دیگر ژن یزد تغییر خواهد کرد و دیگر بازگشت به یزد واقعی سخت می‌شود.

علیرضا کاظمی مدیرعامل شرکت سپهر افزار ایرانیان در این میزگرد تخصصی عنوان کرد: به نظر من ما در زمینه فناوری اطلاعات مستضعف هستیم به این معنا که ضعیف نگه داشته شده‌ایم.

وی دلایل این ضعف را تلاش بی‌وقفه دشمنان برای ضعیف نگه داشتن ایران دانست و گفت: آن کسی که دانش را در اختیار ما قرار می‌دهد قسمت‌های مهم آن را تحریم کرده است چراکه در همه شرکت‌های دنیا قانون منع همکاری با ایران وجود دارد علاوه برآن سوء مدیریت است که مشکل ایجاد می‌کند چرا که مدیران ما در این شرایط بد تحریم و اقتصادی از نرم افزارهای خارجی استفاده می‌کنند و این مخالف منافع ملی است.

کاظمی یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را غرب زدگی آنها دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ما پیروی شرکت‌های امریکایی حرکت می‌کنند.

امیر جهانگرد مدیر پردیس فناوری ارتباطات و اطلاعات پارک علم و فناوری یزد در ادامه گفت: دانشگاه رشته هایی دارد که موثر در‌ای تی است و تدریس در دانشگاه یزد اخیرا با جذب نیروهای جوان متفاوت شده و برنامه‌ریزی شده خروجی‌های خوبی برای‌ای تی استان یزد تربیت شود.

علی رفیعی فرد مدیرعامل شرکت پویان سیستم در ادامه گفت: در مسائلی که بین شرکت‌های خصوصی و فناور ایجاد می‌شود مسائل تخصصی است و خسارت‌های معنوی درآن دیده نمی‌شود لذا مسائل حقوقی باید پیگیری شود.

وی تاکید کرد: همراه شدن صنعت با فناوری اطلاعات می‌تواند تغییر بزرگی در همه زمینه‌ها باشد.

وی با اشاره به مشکل تحریم‌ها در صنعت گفت: راه‌حل این معضل می‌تواند به کار گیری مهندسی معکوس باشد ولی باید خود تحریمی نکنیم.

رفیعی فرد با شاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبی بر اینکه تحریم می‌تواند باعث رشد شود، گفت: من شاهد تحقق این حرف در کشور هستم.

ابوالفضل ساجدی مدیرعامل شرکت سپهر سلامت گفت: توازن شهر یزد با مهاجرت تغییر زیادی کرده و جمعیت مهاجر غیر متخصص یزد افزایش یافته است به طوری که در بلند مدت قطعا مشکل ایجاد می‌کند.

محمد قویدل روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد در این میز گرد گفت: در زمینه رونق تولید میزگرد هایی تخصصی تدوین شده است و از شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان و متخصصین فناور و مدیران کل برای حضور در این میز گرد‌ها دعوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این میزگرد‌ها چند محور اعم از مسائل کپی رایت و نقش قانون کپی رایت در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش دولت در ارتقای بخش خصوصی و کاهش مشکلات حوزه‌ای تی، فعالیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات و دانشگاه‌ها همچنین پیوند علم و ثروت مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: رتبه استان یزد در خدمات اطلاعات و ارتباطات و خدمات و زیرساخت رتبه بالایی در کشور است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها