|
کدخبر: 39559

وضعیت بحرانی در بیش از ۱۲۰ روستای خراسان جنوبی

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد روستاهای استان که در معرض تخریب و خالی شدن از سکنه هستند شناسایی شده است عنوان کرد: برای این روستاها در مبدا و شهرهای که در آن مهاجرت صورت میگیرد باید برای مقابله با آسیب های اجتماعی و مشکلات پیش رو برنامه هایی اجرایی شود.

گسترش نیوز- دومین کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمدشهری استان به ریاست وحدانی نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد.

rosta.jpg

یدا...وحدانی نیا با بیان اینکه چند روستا هدف را در نظر داریم که با اجرای برنامه های مختلف اعم از آب و خاک، حرفه آموزی صنایع دستی و گردشگری را باید دستور کار قرار دهیم تا از مهاجرت ممانعت شود عنوان کرد: باید در مقصد هم برنامه هایی را اجرایی کنیم. وی با اشاره به اینکه ۸۰ کیلومتری از مرز را قرار دارند بیشتر مد نظر باشند افزود: برخی از روستاها که به خاطرمهاجرت ساکنان در حال منفی شدن است باید مد نظر بیشتر قرار گیرد. معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با تاکید براینکه هدف از این کارگروه همگامسازی دستگاه های اجرایی بایکدیگر است ادامه داد: دستگاه های اجرایی هر کدام برنامه های خاص خود را دنبال می کنند که ماهم در این جلسه مصوباتی را داریم که برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه خروجی جلسه را لیست روستاهای هدف را به دستگاه های اجرایی اعلام شود عنوان کرد: اعضای کارگروه اقدامات خود را در روستاهای هدف در سالجاری را اعلام کنند. وی یکی دیگر از مصوبات را اجرایی نمودن سامانه کاداس در دستگاه های اجرایی دانست و بیان کرد: در جهت ایجاد بازارچه صنایع دستی تعامل صورت گیرد.

اداره کار: صدور ۲۷ هزار مجوز مشاغل خانگی

سیده فاطمه حسینی نماینده اداره کار نیر در این جلسه بیان کرد: بسته فراگیر اشتغال به تمام استان ابلاغ شده و برای اجیاد، تثبیت اشتغال انجام شده است وی با اشاره به اینکه موفق ترین طرح توسعه ایجاد اشتغال روستایی و عشایری با تسهیلات 4تا6 درصد ابلاغ شد افزود: ۱۱۹ میلیارد تومان برای روستاهای استان جذب شد. حسینی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال۹۰بیش از ۲۷ هزار مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده است

نماینده امور اراضی: ۲۰۰ اخطار توقف عملیات

کارگر نماینده امور اراضی از سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه بیان کرد: ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان نقشه برداری انجام شده است. وی با اشاره به اینکه تثبیت مالکیت ارضی در شهرستان های خوسف، سرایان، فردوس و قاین نقشه برداری های صورت گرفته است ادامه داد: ۲۰۰مورد اخطار توقف عملیات در تغییرکاربری انجام شده است که نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

میراث فرهنگی: کاروانسرای امینی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود

حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در این جلسه بیان کرد:در روستای حاجی آباد به ایجاد کارگاه بزرگ صنایع دستی شرق کشور ایجاد شده است که تاکنون ۳۰۰ نفر آموزش دیده اند. وی با اشاره یه اینکه به ۵۰ نفر از آموزش دیدگان مبلغ ۵ میلیون تومان تسهیلات ارائه شده است افزود: همان سرمایه گذار متعهد است تا محصولات تولیدی زنان را خریداری کند.

هتل های تهران متقاضی حوله های حاجی آباد

رمضانی در مجاروت این مجموعه چرخه تولید را کامل کند و کارگاه تبدیل به لباس نوزاد شود بیان کرد: هتل های تهران خریداران اصلی حوله های حاجی آباد هستند که روزانه هار دست حوله را میفرستیم.

وی با بیان اینکه در روستاهای امیرآباد، چهکند و علی آباد کارگاه های صنایع دستی تراش سنگ های قیمتی و حوله بافی را ایجاد کرده ایم گفت: به هر هنرجو مبلغ ۵ میلیون تومان تسهیلات می دهیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم تا در هر مسجد یک کارگاه صنایع دستی ایجاد کنیم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه در روستاهای مرزی شهرستان نهبندان کارگاه آموزشی پلاس بافی و گلیم بافی، روستای دهسلم مجوز اقامتگاه بومگردی و کمپ گردشگری استان را ایجاد کرده ایم که حتی دو نفر از بانوان روستای دهسلم در استان هرمزگان زیرنظر مربی کره ای آموزش می بینند و محصولات تولیدی خود رابرای استان اصفهان در بسته بندی گز ارسال می کنند. وی با تاکیدبراینکه برکبافی با همکاری یکی از سازمان های بین المللی در دست احیاء است عنوان کرد: کاروانسرای امنیتی در بازار ویژه محصولات صنایع دستی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح خواهدشد.

آب منطقه ای: کسری مخازن تا ۵ سال آینده جبران می شود / طرح مطالعاتی آب شرب استان

امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: ۴۵۰ کیلومتر نقشه برداری آب استان قرار دادبستیم و به سامانه کاداستر افزوده خواهد شد. وی با اشاره به اینکه بارگذاری و بازگشایی بستر رودخانه در روستای حاشیه شهر انجام داده ایم افزود: تامین اب شرب پایدار تا سال ۱۴۲۵ برای کلیه شهرستان های استان انجام داده ایم که دو پروژه مصوب و یکی دیگر از پروژه در دست اقدام است و برای شهرستان طبس با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان به صورت خاص عملیات اجرایی آن آغاز شده است. امامی از سال ۹۲ کسری مخزن از ۱۷۰ میلیون مترمکعب که الان کمتر ۱۲۰ متر مکعب کاهش پیدا کرده است افزود: در افق ۵ ساله کسری مخازن استان نخواهیم داشت و در مدت زمان ۲۰ ساله کسری مخازن استان به طور کامل جبران خواهد شد.

ایجاد اشتغال در مرزماهیرود تضمین شد

مدیرعامل آب منطقه ای استان با تاکید براینکه در برخی از مناطق کیفیت آب به شدت کاهش یافته است بیان کرد: در روستاهای شهرستان های درمیان و سربیشه اقدامات خوبی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی مرز ماهیرود در دست اجرا است که چشم انداز اشتغال را ایجاد خواهد کرد گفت: به زودی محدوده مرزی زیرکوه آب شرب آنها هم به زودی رفع خواهدشد.

ارسال نظر