|
کدخبر: 38028

ساماندهی آموزش عالی کشور در اولویت وزارت علوم

وزیرعلوم، تحقیقات و پژوهش کشور عنوان کرد: اولویت ما در وزارت، اجرایی کردن طرح ساماندهی آموزش عالی است.

گسترش نیوز- منصور غلامی در بازدیدی که از دانشگاه صنعتی بیرجند با حضور محمدمهدی مروج الشریعه استاندار، محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف درمجلس شورای اسلامی داشت، تصریح کرد: ساماندهی آموزش عالی کشور در قانون هم ذکر شده است که این موضوع در دو بخش آموزش و پژوهش یلسد اجرایی شود.

vazerolom.jpg

وی بیان کرد: در بخش آموزش رویکرد توانمندکردن فارغ التحصیلان است و تاکنون متاسفانه فارغ الحصیلان بیکاری زیادی داریم چرا که قبلا رویکرد شغل اداری و دولتی بود ولی اکنون این امکان وجود ندارد و باید دانشجویان را به سمت توانمد و اشتغال آفرینی ببریم. به گفتۀ وی در همین راستا بازنگری در واحد های درسی داشتیم که بالغ بر ۷۰۰ عنوان رشته تحصیلی و محتوایی تغییر کرده است. مقام عالی دولت خاطر نشان کرد: به همین دلیل طرح مهارت افزایی را داشته ایم و پارک علم و فناوری نیز در جذب شرکت ها خوب عمل کرده است. وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان ما باید بعد از فارغ التحصیلی کارآفرین شوند، گفت: نکته دوم در بخش پژوهش است و ما در این حوزه در بعضی از رشته ها رتبه ۱۵ جهانی هستیم که ضمن حفظ جایگاه علمی و اثر آن در جامعه است. غلامی اضافه کرد: باید در کارهای تحقیقاتی به سمتی برویم که نتایج کاربردی آن در متن جامعه هم احساس شود. وی اعلام کرد: آیین نامه نظام آموزشی در حال تدوین است و سال گذشته دستگاه های پژوهشی که دانشجو می گرفتند را ممنوع از پذیرش دانشجو کردیم. وزیر علوم به بررسی مشکلات جامعه در حوزه پژوهشی اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته بیش از ۴۰۰پژوهش مشترک بین اساتید ایرانی و خارجی انجام شده که بیش از ۵۰ درصد اعتبار آن توسط دانشگاه های خارجی تامین شده است. به گفتۀ وی مشکلات سیاسی برخی از برنامه های ما را تغییر داده است اما به طور کلی برنامه ما در حال پیشرفت است. وی خطاب به روسای دانشگاه های خراسان جنوبی گفت: آموزش عالی ما را به سمت آموزش و پژوهش ترویج دهید.

مشکل خوابگاه داریم

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند نیز در بازدید وزیر علوم از این دانشگاه عنوان کرد: مشکلات نداریم چرا که ۱۷ هکتار اراضی ، ۲۷ هزار هکتار اراضی آموزشی، ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو در این دانشگاه است که رتبه آنها از دانشگاه مادر بالاتراست. سید حجت هاشمی با اشاره به اینکه اساتید این دانشگاه جایگاه ها بین المللی دارند، گفت: بودجه ما در سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته است و سند توسعه ای ۹۷تا ۱۴۰۷ در حال تدوین است. وی با تاکید براینکه خوابگاه دخترانه مناسبی نداریم، بیان کرد: تنها درخواست ما ساخت خوابگاه با استاندارد است چرا که خوابگاه کنونی نامناسب و نا ایمن می باشد و برای دختران و دانشجویان نیازمند همیاری و همکاری وزارت علوم هستیم و قول هایی داده شده است که امیدواریم زودتر اجرایی شود.

ارسال نظر