|
کدخبر: 33332

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی خبر داد:

افزایش درآمدهای صادراتی خراسان جنوبی

گسترش‌نیوز: حسن رمضانی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به مناسبت ۲۰ خرداد ماه و روز جهانی صنایع دستی در نشست خبری بااصحاب رسانه از برگزاری نمایشگاه هفته فرهنگی و صنایع دستی خراسان جنوبی در برج میلاد تهران خبرداد و عنوان کرد: در این نمایشگاه از همه شهرستان‌های استان شرکت خواهند داشت.

miraskhorasan.jpg

رمضانی بیان کرد: ۱۵ ویژه برنامه برای فعالان صنایع دستی استان اعم از تجلیل از صنعگرانی که نشان ملی صنایع دستی را دریافت کرده‌اند، ایجاد شب بازارها در همه شهرستان ها، احصا مشکلات صنایع دستی با حضور پیشکسوتان این صنعت، راه‌اندازی اتاق فکر ویژه صنایع دستی، افتتاح مرکز آموزشی و تولیدی نساجی سنتی در حاجی آباد شهرستان بیرجند، افتتاح کارگاه میناکاری، همایش بانوان فعال در صنایع دستی و افتتاح نمایشگاه دائمی در شهرستان‌های نهبندان و قاین است.

وی اشاره به اقدامات شاخص اداره کل میراث فرهنگی استان در سال گذشته، عنوان کرد: ثبت ملی حوله بافی روستای خراشاد‌ بیرجند یکی از این اقدامات بوده است و ثبت جهانی این روستا‌ نیز در دست اقدام قرار دارد.

برگزاری سومین نمایشگاه منطقه‌ای شرق کشور در شهرستان قاین

وی با بیان اینکه برگزاری دومین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور را در آذرماه۹۶ با حضور ۲۷ استان داشتیم، از برگزاری سومین نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی شرق کشور در شهرستان قاین هم خبر داد و بیان کرد: توجه مسئولان شهرستانی به این صنعت می‌تواند به توسعه اشتغال و معیشت مردم به ویژه روستاییان کمک کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از دریافت ۵ نشان‌ ملی برای محصولات صنایع دستی استان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این ۵ نشان ملی ۲ محصول رومیزی سنتی ثبت جهانی شده است.

۶ هزار شاغل در حوزه صنایع دستی

رمضانی ایجاد دبیرخانه دائمی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در فردوس، جذب اعتبار برای بازارچه‌های دائمی خراسان جنوبی، افتتاح راسته‌ بازار صنایع دستی در بیرجند و حضور صنایع دستی استان در ۱۸ نمایشگاه ملی را از دیگر اقدامات شاخص میراث فرهنگی استان در سال گذشته بیان کرد. وی ادامه داد: در سال گذشته ۶۵ فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده است و بالغ بر ۱۲۰۰ نفر در رشته‌های اولویت دار صنایع دستی که توجیه اقتصادی دارند آموزش دیده‌اند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در ابتدای دولت تدبیر و امید در استان فقط ۲ هزار فعال صنایع دستی به ثبت رسیده بود تصریح کرد: اکنون شاغلین حوزه صنایع دستی در خراسان جنوبی به ۶ هزار نفر رسیده‌اند که این تعداد فعال نشان توسعه و پیشرفت این صنعت است.

صادرات ۸۳۹ هزار دلاری صنایع دستی خراسان جنوبی

وی از تولید مستند «برک بافی» در سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه مستند مذکور مورد استقبال بسیار خوبی واقع شده است. وی با بیان اینکه میزان صادرات صنایع دستی از خراسان جنوبی طی سال گذشته ۸۳۹ هزار دلار بوده است، بیان کرد: حمل چمدانی صنایع دستی در کشور یکی از مشکلات این حوزه است و به همین دلیل در محل‌های ورودی و خروجی کشور به ثبت نمی‌رسد.

بازارچه دائمی صنایع دستی استان در کاروانسرای امینی / احیا ۸ رشته صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از وجود ۲۵ مرکز آموزش صنایع دستی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین تعداد سه خانه صنایع دستی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است و به تا یک سال آینده بازارچه دائمی برای صنعتگران فعال صنایع دستی در بازار جدید و کارونسرای امینی(سرای خرازی) افتتاح و راه‌اندازی خواهد شد. رمضانی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۸ رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی احیا شده است، عنوان کرد: رشته‌های مذکور شامل برک‌بافی، سوزن‌دوری بلوچ، جاجیم بافی، رنگرزی‌ سنتی، نمدبافی، گیوه‌بافی، پخل‌بافی و پلاس‌بافی بوده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها