|
کدخبر: 91938

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل اسبق استقلال مطرح شد؛

واگذاری سرخابی‌ها در گرو تعریف بسته حمایتی

مدیرعامل سابق استقلال تهران گفت: تا زمانی که سه شاخصه مهم در ورزش از جمله «بسته حمایتی»، «توجیه اقتصادی» و «اقتصاد ورزش» وجود ندارد هرگز خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به واقعیت بدل نمی‌شود.

گسترش‌نیوز: امیررضا واعظی آشتیانی - مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با گسترش‌نیوز گفت: در ارتباط با خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس نکته‌ای که وجود دارد این است که مشخص نیست قصد فروش نام این دو باشگاه را دارند یا امتیازشان؟ مشخص نیست که در بورس به فروش می‌رسد یا فرابورس؟ مشخص نیست که به شخصیت حقیقی می‌خواهند واگذار کنند یا حقوقی؟

وی افزود: بنده بارها و بارها در این خصوص صحبت کردم و در جامعه اقتصادی ورزش تنها فردی هستم که معتقدم در شرایط فعلی واگذاری سرخابی‌ها نه منطقی است و نه توجیه اقتصادی دارد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر قرار باشد سرخابی‌ها در فرابورس به فروش برسند باید این زمینه مهیا باشد که این دو باشگاه سودده بوده باشند یعنی باشگاه‌هایی که در حال حاضر بر اساس قانون تجارت اداره می‌شوند و صورت وضعیت حساب‌هایشان و همچنین منابع و درآمد‌هایشان مشخص باشد. آیا وقتی چنین شرایطی وجود ندارد و این دو تیم ورزشی هیچ توجیه اقتصادی ندارند چگونه می‌خواهند این دو باشگاه را واگذار کنند.

اقتصاد ورزش در کشور نداریم

این مدیر سابق ورزشی ادامه داد: نکته مهم و اساسی این است که ما در کشور معقوله‌ای به نام اقتصاد ورزش نداریم. کدام باشگاه‌های ما منابع درآمدی دارند؟ کدام باشگاه‌های ما توجیه اقتصادی برای درآمدزایی دارند؟ فضای اقتصادی کشور ما فضایی نیست که نگاه اقتصاد ورزش داشته باشد. در اقتصاد ورزش کشور هزینه کردن وجود دارد اما درآمدزایی وجود ندارد. دلایل متعددی در این امر وجود دارد از جمله اینکه اصلا مدیرانی نداریم که آگاه به مسائل اقتصادی و درآمدزایی برای بخش ورزش باشند.

واعظی آشتیانی افزود: نکته دیگر این است که بنده به عنوان فردی که سال‌ها در صنعت کشور حضور داشتم، معتقدم صنعت ما که از قدمت بیشتری نسبت به اقتصاد ورزش برخوردار است فاقد بخش حمایتی تعریف‌شده است. بنابراین وقتی صنعت یک کشور دارای بسته حمایتی ثابت شده نیست چطور می‌توان انتظار داشت که در ورزش که توجیه اقتصادی ندارد این امر وجود داشته باشد پس تا زمانی که شرایط به این شکل ادامه یابد هیچ سرمایه‌گذاری جلو نخواهد آمد.

نمایندگان مجلس اشتباه کردند

وی ادامه داد: تا زمانی که سه شاخصه مهم در ورزش از جمله «بسته حمایتی»، «توجیه اقتصادی» و «اقتصاد ورزش» را نداریم چگونه دائما بحث واگذاری سرخابی‌ها را مطرح می‌کنند. حتی نمایندگان مجلس که در سال ۹۶ مصوب کردند که این دو باشگاه واگذار شوند اشتباه کردند و یک تصمیم کارشناسی نشده‌ای را گرفتند.

مدیرعامل سابق استقلال تهران خاطرنشان کرد: اگر به سرنوشت واگذاری دو تیم راه‌آهن تهران و پاس تهران نگاه کنیم میبینیم که این اتفاق هیچ توجیهی نداشته. در اصل ۴۴ قانون اساسی به هیچ عنوان ذکر نشده که اگر قصد واگذاری کارخانه و تجهیزاتی را دارید بگذارید به ناکارآمدی برسد سپس واگذار کنید. در واقع اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید بر این دارد که آن چه را که دولت می‌تواند واگذار کند باید در اوج کارآمدی واگذار کند تا سرمایه‌گذار بداند که این تشکیلات چقدر می‌تواند منفعت و توجیه اقتصادی داشته باشد.

فرار از مسئولیت

وی اظهار کرد: به عقیده بنده کسانی که بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را مطرح کردند قصد داشتند از مسئولیت‌هایی که به عهده داشتند و به خوبی نتوانستند انجام وظیفه کنند، فرار کنند. یعنی وزیر مربوطه، مدیران عامل و دیگر مدیران وقت این دو باشگاه نتوانستند به خوبی از پس وظایفشان بربیایند. انتصاب مدیران ناکارآمد، انتصاب افراد غیر متخصص و گماردن در این دو باشگاه و به ذلالت کشیدن سرخابی‌ها و بدهی‌های میلیاردی باعث شد تا به فکر واگذاری سرخابی‌ها بیافتند.

آشتیانی افزود: در شرایط فعلی واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی معضلات این دو باشگاه را بیشتر می‌کند و در آن صورت دولت باید هزینه‌های گزافی را متحمل شود تا مشکلاتی که پس از واگذاری به وجود آمده است را جبران کند.

ورزش کشور توجیه اقتصادی ندارد

مدیرعامل اسبق استقلال خاطرنشان کرد: در رشته‌های والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتبال، فوتسال و کشتی شرکت‌هایی بودند که پس از سرمایه‌گذاری بیش از دو یا سه فصل دوام نیاوردند. این نشان می‌دهد که ورزش کشور ما هیج توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین تا وقتی ورزش مملکت توجیه اقتصادی ندارد اصرار بر خصوصی‌سازی سرخابی‌ها یک اشتباه بزرگ است.

وی اظهارکرد: برای حل این معضلات و مطرح کردن بحث واگذاری سرخابی‌ها ابتدا باید توجیه اقتصادی و بسته حمایتی تعریف کنند و برای کسانی که قصد باشگاه‌داری را دارند امکاناتی از جمله زمین بازی، وام و امکانات سخت افزاری فراهم کنند.

واعظی آشتیانی در پایان گفت: بنده مخالف خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری در ورزش نیستم اما معتقدم که ورزش قابلیت واگذاری و خصوصی‌سازی ندارد چون ورزش زیرشاخه فرهنگ است. عده‌ای گمان می‌کنند که بجای ایجاد فرصت باید منابع دولت را واگذار کنند اما این چنین نیست و باید شرایط را برای سرمایه‌گذار فراهم کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها