|
کدخبر: 89770

رقابت سرخ آبی‌های پایتخت در محکومیت مالی

دو تیم سرخ آبی پایتخت به واسطه مدیران ناکاربلدی که طی سالیان اخیر داشتند حالا در فیفا هم شانه‌به‌شانه رقابت سختی برای محکوم‌شدن در پرونده‌های بین‌المللی دارند.

گسترش نیوز: قهرمان سه فصل اخیر لیگ برتر و فصل گذشته جام حذفی با شکایت‌های زیادی از سوی مربیان و بازیکنان سابق باشگاه روبه‌رو شده است؛ طوری که اگر مطالبات آنها پرداخت نشود، فصل آینده مشخص نیست چه بلایی بر سر این تیم پرهوادار خواهد آمد. مهم‌ترین پرونده مربوط می‌شود به برانکو ایوانکوویچ که توانست با این تیم طی چهار فصل، هفت جام قهرمانی را به ارمغان بیاورد، اما به فاصله یک سال از پایان قراردادش، به دلیل عدم پرداخت حق و حقوقش، قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد و از ایران رفت. برانکو به فیفا شکایت کرد و طلب یک میلیون و ۷۰۰ هزاریورویی را از باشگاه پرسپولیس خواستار شد، اما به دلیل اینکه خیلی زود با باشگاه الاهلی عربستان قرارداد جدیدی را امضا کرد، طبعا نمی‌تواند قرارداد سال پایانی را از سرخ‌های ایران طلب کند، به همین دلیل فیفا بعد از بررسی‌های گسترده، باشگاه پرسپولیس را به پرداخت یک میلیون و ۵۵ هزار یورو همراه با ۲۰ هزار فرانک سوئیس مربوط به هزینه دادرسی این پرونده محکوم کرد. مهلت پرداخت این طلب سنگین که چیزی در حدود ۲۰ میلیارد تومان است، حدود ۲۰ روز دیگر است که در صورت عدم پرداخت آن، سرخ‌پوشان از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم خواهند شد، اما خبر خوب اینکه این بازه زمانی تا شش ماه قابل تمدید است که اگر در این بازه زمانی پرسپولیس بتواند طلب برانکو را پرداخت کند، محرومیت از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی برداشته می‌شود. دیگر پرونده سنگینی که برای هواداران پرسپولیس همراه با شگفتی بود، محکوم‌شدن این باشگاه به پرداخت ۲۰۵ هزار یورو به زلاتکو کرانچار، برادر برانکو است که چند روز پیش به باشگاه ابلاغ شد. دیگر پرونده دردسرساز برای سرخ‌پوشان، محکوم‌شدن آنها در پرونده ماریو بودیمیری است که تا پیش از حضور در پرسپولیس، ماهی دو هزار و ۵۰۰ ‌‌دلار حقوقش بود، اما حالا قهرمان لیگ برتر ایران باید مبلغ سنگین ۴۷۵ هزاردلاری به او را پرداخت کند، در غیر این صورت با کسر امتیاز در فصل آتی روبه‌رو خواهد شد. این باشگاه همچنین به پرداخت مبلغ ۷۶ هزار یورو به‌علاوه پنج درصد سود سالانه و ۸۶ هزار یورو غرامت به ایگور پانادیچ نیز محکوم شده است. از دیگر شگفتی‌های دوره مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد، حضور دو کارمند باشگاه در دوحه قطر برای توافق با فرناندو گابریل برزیلی بود که در نهایت این بازیکن با پیراهن باشگاه نیز عکس یادگاری گرفت و خبری منتشر شد که سرانجام با گابریل توافق حاصل شده است. اما سه روز بعد از این عکس‌های یادگاری بود که فیفا باشگاه پرسپولیس را نسبت به پرونده این بازیکن به پرداخت ۲۳ هزار دلار به‌علاوه پنج درصد غرامت سالانه محکوم کرده است. گفتنی است این برای سومین‌بار است که گابریل باشگاه پرسپولیس را به پرداخت چنین مبلغ‌هایی محکوم می‌کند! همچنین شکایت گابریل کالدرون که خواهان دریافت کامل قرارداد امسال و سال بعدش است در حدود ۴۵۰ هزار دلار است که به زودی به باشگاه ابلاغ خواهد شد. با توجه به اینکه کالدرون نیز با عدم تعهد باشگاه پرسپولیس روبه‌رو شد، محکومیت سرخ‌پوشان در این پرونده قطعی است.

استقلال و شکایت مربیان خارجی عصبانی

دیگر همتای تهرانی در شرایط «بد و بدتر» اوضاع بد را دارد، چراکه این تیم نیز با شکایت‌های فراوان بازیکنان سابق و مربیان وقت روبه‌رو شده است. باشگاه استقلال به پرداخت ۹۰ هزار دلار دستمزد معوقه و غرامت به سرور جباروف، ستاره ازبک و پیشین خود محکوم است که سررسید این بدهی توسط فیفا ۲۲ اسفندماه به پایان رسید. از سویی دیگر مدیران استقلال طی رایزنی‌هایی توانسته‌اند از باشگاه پاختاکور برای پرداخت بدهی‌شان در ماجرای انتقال ایسما گونکالوس فعلا وقت بگیرند تا تمرکزشان را روی پرونده‌های مفتوح دیگر بگذارند. گادوین منشا، دیگر بازیکن خارجی استقلال است که یک نیم‌فصل برای آنها به میدان رفت. بازیکن جنجالی‌ای که ‌‌‌جدایی او از این تیم حواشی زیادی را به همراه داشت، سرانجام توانست آبی‌پوشان تهرانی را به پرداخت ۶۸ هزار دلار محکوم کند؛ سررسید پرداخت این محکومیت ۴ فروردین ۱۳۹۹ است و طبق گفته منشا، او هیچ تخفیفی به باشگاه نخواهد داد.

وینفرد شفر، سرمربی سابق استقلال نیز که به شکل ناخوشایندی از این تیم کنار گذاشته شد، خیلی زود بابت دریافت مطالباتش از این باشگاه شکایت کرد و در ابتدا درخواست رقم ۷۰۰ هزاردلاری داشت که با مستندات استقلال در نهایت فیفا این باشگاه را به پرداخت ۵۵۰ هزار دلار محکوم کرد. اگر باشگاه استقلال تا دو هفته آینده این مبلغ را پرداخت نکند، سرنوشتی مشابه پرسپولیس انتظارش را خواهد کشید که به احتمال فراوان محرومیت از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی خواهد بود.‌اما شکایت اصلی و استرس بیشتر هواداران استقلال مربوط به آندره‌آ استراماچونی، سرمربی موفق این تیم است که به دلیل عدم تعهدات باشگاه نسبت به پرداخت مطالبات او با فسخ یک‌طرفه قرارداد مرد ایتالیایی همراه شد. استراماچونی خیلی زود از باشگاه استقلال نیز شکایت کرد تا به حق و حقوق خود برسد. قرارداد استراماچونی با آبی‌ها سالی ۷۵۰ هزار یورو بود که روی هم برای دو فصل ۱.۵ میلیون یورو می‌شد. استقلالی‌ها تا این لحظه رقمی حدود ۴۵۰ هزار یورو به این مربی پرداخت کرده‌اند و برای همین فصل جاری باید رقمی نزدیک به ۳۰۰ هزار یورو به او پرداخت کنند. استقلالی‌ها می‌توانند از الان امیدوار باشند تا استراماچونی برای فصل بعد با تیمی قرارداد ببندد تا از شر پرداخت ۷۵۰ هزار دلار جدید راحت شوند، اما اگر استراماچونی بخواهد یک سال دیگر خانه‌نشین باشد، استقلال باید مبلغ دوم را نیز به‌عنوان غرامت پرداخت کند.‌این‌طور به نظر می‌رسد که اعضای هیات‌مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و همچنین وزارت ورزش راهی جز پرداخت سنگین مطالبات آنها ندارند، چراکه در صورت عدم پرداخت این مبالغ، مشخص نیست سرخ‌ها و آبی‌های تهران برای فصل بعد با چند امتیاز منفی در کنار بسته‌بودن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی، لیگ را شروع خواهند کرد!

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر