|
کدخبر: 65882

مروری بر آمار و ارقام جالب از «دربی»

شمار برد و باخت، تعداد گل‌ها، بازیکنان و نمادهای شهرآورد تهران نشان از آن دارد که بسیاری از کری خوانی‌های ۲ تیم برمبنای این اعداد است.

گسترش‌نیوز: آیا واقعیت اعداد دربی را می‌شود تنها در نمادهای ۶ و چهار خلاصه کرد؟ بدون شک پاسخ به این پرسش خیر است زیرا در نیم سده گذشته که بازی‌های این ۲ تیم در جریان بوده است شاهد اعدادی هستیم که بدون شک این ۲ عدد تنها بخشی از آنان است.

دربی از سال ۱۳۴۷ شروع شده و امسال وارد پنجاه و دومین سال خود می‌شود. در این نیم سده ۹۱ بازی انجام شده است. البته دربی دوم هنوز به تایید فدراسیون فوتبال نرسیده است.

یکی از اعداد جالب دربی این است که فوتبال ایران ۲۳ سال دربی نداشته است زیرا از تاریخ تاسیس تیم استقلال (۱۳۲۴) تا نخستین دربی (۱۳۴۷) باشگاه پرسپولیس موجودیت نداشته است. این باشگاه در سال ۱۳۴۲ تاسیس و پنج سال بعد برابر استقلال صف آرایی کرد. یکی از کری‌های هواداران استقلال برای رقیب آن است که پرسپولیس در آن ۲۳ سال کجا بود.

با جدی شدن رقابت سرخآبی‌ها در ۵۱ سال گذشته ۲ تیم به طور متناوب هر سال در حدود ۲ بازی انجام داده‌اند. بازی‌هایی که سهم استقلال ۲۶ برد و سهم پرسپولیس ۲۳ گل است. استقلال در مجموع ۱۱۹ امتیاز کسب کرده و سرخ‌های پایتخت ۱۱۰ امتیاز کسب کردند.

البته با وجود شمار بردهای بهتر استقلال تفاضل گل این تیم منفی ۶ و تفاضل گل پرسپولیس مثبت ۶ است. این عدد البته برای هواداران ۲ تیم یادآور خاطرات متفاوت است؛ خاطراتی که به دربی سیزدهم و باخت شش گله استقلال برابر رقیب باز خواهد گشت.

البته این اعداد در شمار بردهای رسمی و غیر رسمی نیز متفاوت است. در حالی که هر ۲ تیم در بازیهای رسمی ۲۳ برد دارند. در لیگ برتر نیز پرسپولیس ۹ برد و استقلال هشت برد کسب کرده است.

تورنمنت‌های مختلف از دیگر اعداد دربی هستند. این ۲ تیم در لیگ برتر ۳۶ بار، لیگ آزادگان ۱۴ بار، لیگ تخت جمشید ۱۰ بار و مسابقات تهران نیز ۱۴ بار به مصاف هم رفتند. ۷ بازی ۲ تیم دوستانه و ۳ بازی نیز در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای ایران برگزار شده است. سرخابی‌ها سه بار در جام حذفی و یکبار نیز در سوپر کاپ برابر هم قرار گرفتند.

استقلال و پرسپولیس در لیگ قدس و انتخابی آسیا نیز به ترتیب یکبار برابر هم قرار گرفتند.

شمار قهرمانی‌های ۲ تیم از دیگر اعداد کری خوانی است. پرسپولیس در تمام ادوار قهرمانی ایران ۱۲ بار و استقلال هشت بار به قهرمانی رسیده است. اما این آمار در سطح آسیا متفاوت است و استقلال ۲ عنوان قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در کارنامه دارد که این عدد برای پرسپولیس تنها حضور در یک فینال و نایب قهرمانی است.

صفر ایرانپاک با ۷ و حسین کلانی با ۶ گل، ۲ گلزن برتر دربی و پرسپولیسی هستند. غلامحسین مظلومی و علی جباری از استقلال و مهدی هاشمی نسب که در هر دو تیم بازی کرده است با ۵ گل زده در جایگاه سوم قرار دارند. ۲ بازیکن نیز در شهرآورد هتریک کردند که هر دو این بازیکنان پرسپولیسی هستند؛ همایون بهزادی و ایمون زاید. البته شمار بازیکنانی که در این بازی بزرگ ۲ گل به ثمر رساندند ۹ نفر است.

عدد شش برای پرسپولیس به گونه‌ای است که پرتکرار به شمار می‌رود؛ در این زمینه ایرانپاک تنها بازیکنی است که موفق به گلزنی در ۶ دربی مختلف شده‌است. البته این شمار برای استقلال ۴ است که سه بازیکن این تیم فرهاد مجیدی، مظلومی، جباری در چهار دربی زننده گل بودند.

هاشمی‌نسب و کلانی بازیکنانی هستند که در پنج دربی مختلف در امر گلزنی موفق بوده‌اند.

استقلال چهار برد متوالی در بازی‌های رسمی دارد و این عدد برای تیم رقیب سه برد است. البته در میان چهار پیروزی متوالی استقلال، دو تیم در جام شهدا هم به مصاف هم رفتند که آن مسابقه را نمی‌توان در شمار بازی‌های رسمی محاسبه کرد. در سال ۱۳۹۰ بیشترین تعداد مسابقه برگزار شد که تعداد آن پنج شهرآورد بود. در این سال استقلال با ۱۰ گل زده بیشترین گل شهرآورد را در یک سال به ثمر رساند.

مهدی رحمتی در بازی بزرگ پایتخت با ۹ کلین شیت رکوردار است. وی در ۶۰ درصد بازی‌ها دروازه خود را بسته نگه داشته است. وی این تعداد را در ۱۵ بازی انجام داده است.

ثانیه ۳۰ هم به لطف گل علی سامره به پرسپولیس در تقویم این رقابت‌ها ثبت شده است. این گل در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به ثمر رسید.

تقابل ۶ و ۴ تنها در گل زده نبود بلکه در پاس گل نیز این ۲ عدد مربوط به پرسپولیس و استقلال است. ابراهیم آشتیانی از پرسپولیس با ۶ پاس گل و مجتبی جباری، علی جباری و فرزاد مجیدی از استقلال با ۴ پاس در این زمینه رکوردار هستند.

مصطفی دنیزلی موفق‌ترین مربی دربی است او ۲ بازی از سه بازی ممکن شهرآورد را با برد به پایان رسانده است. بیشترین باخت نیز مربوط به علی پروین است که ۶ باخت کسب کرده است. رایکوف سرمربی استقلال نیز ۵ باخت این بازی را در کارنامه دارد.

مجتبی جباری و حمید استیلی به عنوان بازیکن با ۱۰ بازی بدون باخت در این زمینه رکورددار هستند. البته عابدزاده هم در ۱۳ بازی برای استقلال و پرسپولیس هیچگاه درون زمین شکست را تجربه نکرد. تنها در دربی ۳۹ که در سال ۷۳ به دلیل درگیری تماشاگران و بازیکنان نیمه‌تمام ماند، نتیجه بازی سه بر صفر به سود استقلال اعلام شد و به این ترتیب تنها باخت زندگی عابدزاده در شهرآورد ثبت شد.

۱۰ بازی شهرآورد با نتیجه یک بر صفر به پایان رسیده و ۲۰ بار نیز داور سوت پایان بازی را با نتیجه صفر صفر زده است. از ۹۱ شهرآورد ممکن ۷۰ شهرآورد در آزادی برگزار شده است و امجدیه میزبان ۱۷ بازی بوده است.

یک بازی در ورزشگاه یاگار امام (ره) تبریز و یک بازی نیز آزادی بندرعباس برگزار شد.

البته این آمار تنها بخشی از اعداد شهرآورد است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر