|
کدخبر: 43968

تنها ملاقات ایران و عمان در جام ملت‌ها

ایران فردا در مرحله یک هشتم نهایی جام ملتهای آسیای 2019 به مصاف عمان می رود، این بازی دومین مصاف دو تیم در تاریخ این رقابتهاست.

گسترش نیوز - تنها ملاقات ایران و عمان در تاریخ جام ملتهای آسیا به سال 2004 برمیگردد، جایی که یک بازی ظاهرا معمولی با اتفاقاتی عجیب همراه شد تا هرگز فراموش نشود.

iran-yemen.jpg

بازی ایران و عمان در آن تورنمنت در سوم مرداد 1383 دومین بازی دو تیم در چین بود. ایران پس از برد سه صفر مقابل تایلند، و عمان پس از باخت یک-صفر مقابل ژاپن پای به ورزشگاه چونگکینگ گذاشتند. پیش از بازیها هم پیش‌بینی شده بود که عمان با مربی‌گری میلان ماچالای مشهور یکی از تیم های خطرناک جام باشد. ایران هم با نسل طلایی‌اش به فکر قهرمانی بود. اتفاقات داخل بازی اما باورنکردنی بود. ایران با ترکیب ابراهیم میرزاپور، محمد نصرتی، یحیی گل محمدی، رحمان رضایی، علی بداوی، محمد علوی، جواد نکونام، آرش برهانی، مهدوی مهدوی کیا، علی کریمی و علی دایی وارد میدان شد و خیلی زود غافلگیر شد. در دقیقه 32 بازی روی آفسایدگیری اشتباه مدافعان ایران دو بازیکن عمان با میرزاپور تک به تک شدند و گل اول را زدند. چند دقیقه بعد غافلگیری تکمیل شد و یک بار دیگر آشفتگی کار دست ایران داد. نیمه اول با دو گل عمان به پایان رسید. همه منتظر بازگشت تیم ملی در نیمه دوم بودند. برانکو ایوانکوویچ بین دو نیمه آرش برهانی را بیرون کشید و رضا عنایتی را به میدان فرستاد. چند دقیقه بعد یکی از صحنه‌های تلخ و البته فراموش نشدنی فوتبال ملی رقنم خورد. علی بداوی و رحمان رضایی سر یک صحنه باهم مشاجره کردند و کار به سیلی زدن به هم کشید. برانکو خیلی زود بازیکن کوچکتر یعنی بداوی را از زمین بیرون کشید. در ثانیه‌هایی که همه شوکه از برخورد بداوی و رضایی بودند و تلویزیون چین هم مدام صحنه آن برخورد را نشان می داد، علی کریمی اختلاف را کم کرد. گلی که برای ایران ارزش حیاتی داشت. باخت در این بازی حذف ایران را تا حدود زیادی رقم می زد. ایران برای زدن گل تساوی بی تابی می کرد. در این میان الطاف عبدالرحمان دلاور داور بحرینی هم تمامی نداشت. او که با بی تفاوتی از صحنه درگیری بداوی-رضایی گذشت، خطای وحشتناک نصرتی(تصویر پایین) را هم ندید و در آخرین ثانیه بازی ضربه آزاد ایران را تکرار داد و ایران ضربه تکراری را گل کرد. در دقیقه 4+90 مهدوی مهدوی کیا پشت آخرین فرصت ایستاد. "موشک" در آن سالها استاد مسلم فرستادن این توپها بود. ارسال مهدوی کیا و ضربه سر نصرتی ایران را در جام ملتها نگه داشت. بازیکنی که باید اخراج می شد گل تساوی بخش را به ثمر رساند. بازی جنجالی دو-دو به پایان رسید. فردای آن روز کنفدراسیون فوتبال آسیا محمد نصرتی را چهار جلسه محروم کرد و به این ترتیب او ادامه جام را از دست داد. برای بداوی و رضایی هم محرومیتی دو جلسه‌ای در نظر گرفته شد. ایران در بازی سوم با ژاپن صفر-صفر کرد. در مرحله یک چهارم نهایی برد تاریخی مقابل کره جنوبی رقم خورد و در نهایت تیم دوست داشتنی 2004 قربانی تصمیمات داوری و پنالتی در بازی با چین شد و با سومی به کار خود در جام ملتهای آسیا پایان داد. فردای بازی با عمان، تیتر روزنامه‌های منتقد به دلاوری داور بحرینی اختصاص داشت، در نکوهش رفتار بداوی و رضایی هم مطالب زیادی نوشته شد اما تیم با بازیهای خوبش در ادامه، همه را راضی کرد. به هر حال برد مقابل عمان را می توان نقطه مهمی در کارنامه برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ملی ایران دانست. ایران اگر آن بازی را می باخت و از گروه خود صعود نمی کرد مطمئنا سرنوشت طور دیگری نوشته می شد. آن گل اما به پیشروی آن تیم در جام کمک کرد، باعث رقم خوردن برد چهار-سه مقابل کره جنوبی شد و همان تیم خود را به جام جهانی 2006 رساند.

منبع: نود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها