|
کدخبر: 39356

پرهزینه‌ترین استادیوم‌های ورزشی جهان + تصاویر

از گذشته‌های دور، استادیوم‌ها محلی برای برگزاری انواع مختلفی از رقابت‌ها بود. قدیمی‌ترین و در عین حال شناخته شده‌ترین استادیوم دنیا در شهر تاریخی المپیا (Olympia) در شبه جزیره پلوپومز (Peloponnese) یونان ساخته شده بود. از این مکان به عنوان نخستین مکان برگزاری المپیک‌های ورزشی جهان نیز یاد می‌شود.

گسترش‌نیوز : بعدها ساخت استادیوم در شهرهای دیگر یونان و ایتالیا (روم باستان) رواج پیدا کرد که استادیوم دومیتیان (Stadium of Domitian) شهر روم یکی از معروف‌ترین آنها می‌باشد.

اگرچه استادیوم‌های ورزشی گذشته تنها یک هدف و آن هم میزبانی تعداد بیشتری از تماشاگران داشتند، امروزه به لطف پیشرفت فناوری و تلفیق آن با هنر معماری، استادیوم‌های ورزشی بیش از پیش جایگاه ویژه‌ای در بین مردم پیدا کرده‌اند.

در ادامه قصد داریم به معرفی پرهزینه‌ترین استادیوم‌های ورزشی جهان بپردازیم. با ما همراه باشید.

۱۰- استادیوم ورزشی سیتی فیلد ( Citi Field ) شهر نیویورک - هزینه: ۹۸۹ میلیون دلار

این استادیوم ورزشی در فلاشینگ مدوز- کورونا پارک (Flushing Meadows - Corona Park) نیویورک واقع شده است که محل برگزاری لیگ اصلی بیس بال نیویورک می‌باشد. استادیوم Citi Field در سال ۲۰۰۹ و به عنوان جایگزین استادیوم قدیمی Shea Stadium ساخته شده.

این استادیوم ظرفیت ۴۲۰۰۰ تماشاگر را دارد که در مقایسه با ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفری استادیوم قدیمی Shea Stadium، قابلیت میزبانی تعداد بیشتری از تماشاگران را دارد.

اسم استادیوم Citi Field از نام شرکت خدمات مالی Citigroup می‌آید. در واقع این شرکت توافق کرده است که بابت نامگذاری اسم این استادیوم، هر ساله مبلغی معادل ۲۰ میلیون دلار به لیگ بیس بال New York Mets پرداخت کند. بدین ترتیب با توجه به پرداخت چنین مبلغی به صورت سالیانه، قابل توجیه است که چرا یک استادیوم حاضر شده چنین اسمی را برای این استادیوم نامگذاری کند.

کل هزینه ساخت این استادیوم ۹۸۹ میلیون دلار بوده است.

۹- استادیوم نیسان ( Nissan Stadium ) در شهر یوکوهاما ژاپن - ۹۹۰ میلیون دلار

این استادیوم ورزشی که در سال ۱۹۹۹ ساخته شد، میزبان فینال جام جهانی فوتبال FIFA ۲۰۰۲ بود.

استادیوم فوتبال Nissan Stadium دارای ظرفیت ۷۲۰۰۰ نفر بوده و قرار است میزبان المپیک تابستانی ۲۰۲۰ و همچنین جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ باشد. هزینه ساخت این استادیوم معادل ۹۹۰ میلیون دلار بوده است.

۸- استادیوم یو اس بانک ( U.S. Bank Stadium ) در شهر مینیاپولیس (Minneapolis) - ۱٫۱ میلیارد دلار

استادیوم U.S Bank Stadium در شهر مینیاپولیس واقع در ایالت مینه سوتا (Minnesota) امریکا واقع شده است که در سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی به عنوان استادیوم خانگی تیم فوتبال امریکایی مینه سوتا وایکینگز (Minnesota Vikings) افتتاح شد.

این استادیوم که دارای معماری منحصر به فردی است، دارای سقف‌های شفاف، درب‌های شیشه‌ای بزرگ و همچنین چشم‌اندازی دیدنی از افق شهر مینیاپولیس دارد. ضمن اینکه یک بازار نیز در داخل مجموعه قرار دارد.

حداکثر گنجایش این استادیوم ورزشی ۶۶۶۵۵ نفر است و هزینه ساخت این مجموعه ۱/۱ میلیارد دلار بوده است. این استادیوم پیش از این در فوریه ۲۰۱۸ میزبان مسابقات فوتبال امریکایی Super Bowl LII بوده و قرارا است در سال ۲۰۱۹ میزبان مسابقات فینال NCAA باشد.

۷- استادیوم مدیسن اسکوئر گاردن ( Madison Square Garden ) در شهر نیویورک - ۱/۱ میلیارد دلار

Madison Square Garden قدیمی‌ترین استادیوم ورزشی نیویورک واقع در مرکز شهر محله منهتن (Manhattan) می‌باشد. این مجموعه ورزشی چند منظوره در فوریه ۱۹۶۸ ساخته شده و تا به امروز محل برگزاری رویدادهای ورزشی متعددی بوده است.

این مکان استادیوم خانگی تیم هایی از جمله تیم بسکتبال New York Knicks، تیم بسکتبال New York Liberty و تیم هاکی New York Rangers می‌باشد.

این استادیوم در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ با هزینه‌ای معادل ۱/۱ میلیارد دلار نوسازی شد. افزایش گنجایش تماشاگران، بهبود سیستم‌های نور و تصویر و مکان‌های عبور و مرور معلق به همراه فضای مناسب پلکانی تماشاگران از مزیت‌های قابل توجه این استادیوم می‌باشد.

۶- استادیوم لیوایز ( Levi's Stadium ) در شهر سانتا کلارا کالیفرنیا - ۱٫۲ میلیارد دلار

این ورزشگاه که استادیوم خانگی تیم فوتبال امریکایی فورتی ناینز سان فرانسیسکو (San Francisco ۴۹ers) می‌باشد در شهر سانتا کلارا (Santa Clara) ایالت کالیفرنیا واقع شده است. در ساخت این استادیوم روباز، توجه زیادی به پایداری زیست محیطی شده است. این استادیوم دارای یک سقف سبز و یک برج می‌باشد که به پنل‌های خورشیدی تجهیز شده است.

این استادیوم که ظرفیتی معادل ۷۵۰۰۰ تماشاگر دارد در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و تاکنون میزبان مسابقاتی نظیر Super Bowl ۲۰۱۶ بوده است. هزینه ساخت این استادیوم ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است.

۵- استادیوم ومبلی ( Wembley Stadium ) در شهر لندن - ۱٫۲۵ میلیارد دلار

پس از تخریب استادیوم قدیمی Wembley در سال ۲۰۰۳، استادیوم جدیدی با همین نام در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. این استادیوم که در Wembley Park لندن واقع شده است، استادیوم خانگی تیم ملی فوتبال امریکایی انگلستان می‌باشد. ضمن اینکه این استادیوم تاکنون میزبان رویدادهای مهمی از جمله فینال جام لیگ و فینال جام FA بوده است.

این ورزشگاه که گنجایش ۹۰۰۰۰ تماشاگر را دارد به عنوان بزرگترین استادیوم بریتانیا و دوم استادیوم بزرگ اروپا شناخته می‌شود. سقف این ورزشگاه قابل بسته شدن است که برای شهری مثل لندن که اغلب بارانی است، ویژگی مهمی به شمار می‌رود. زمین این ورزشگاه ترکیبی از چمن طبیعی و مصنوعی است که به دوام هر چه بهتر آن کمک می‌کند. هزینه ساخت این استادیوم ۱٫۲۵میلیون دلار بوده است.

۴- استادیوم AT&T Stadium در شهر آرلینگتون ( Arlington ) تگزاس - ۱٫۴۳ میلیارد دلار

این استادیوم که در شهر آرلینگتون ایلت تگزاس امریکا قرار دارد، ورزشگاه خانگی تیم فوتسال امریکایی NFL Dallas Cowboys می‌باشد. این استادیوم که ظرفیت ۱۰۰۰۰۰ نفر را دارد، دارای قابلیت هایی از جمله سقف جمع شونده و صفحه نمایش بزرگ HD است.

به گزارش مجله لاکچری دات کش، استادیوم AT&T Stadium تاکنون میزبان رویدادهای بزرگی همچون ۲۰۱۱ Super Bowl و بازی‌های ۲۰۱۰ NBA All-Star بوده است. هزینه ساخت این استادیوم ۱٫۴۳ میلیارد دلار بوده است.

۳- استادیوم المپیک ( Olympic Stadium ) در مونترال کانادا - ۱٫۴۷ میلیارد دلار

این استادیوم که در منطقه Hochelaga-Maisonneuve شهر مونترال در استان کبک (Quebec) کانادا می‌باشد، یکی از دو آن ورزشگاهی در جهان است که در سال ۱۹۷۰ به خاطر میزبانی مسابقات المپیک تابستانی ۱۹۷۶ ساخته شد.

این استادیوم با ظرفیتی معادل ۶۵۲۵۵ نفر، بزرگترین ورزشگاه کانادا به شمار می‌رود و شامل برج مونترال به ارتفاع ۱۷۵ متر که به صورت مایل می‌باشد، است. هزنیه ساخت استادیوم المپیک مونترال (Montreal Olympic Stadium) معادل ۱٫۴۷ میلیارد دلار بوده است.

۲- استادیوم یانکی ( Yankee Stadium ) در شهر نیویورک - ۱٫۵ میلیارد دلار

این ورزشگاه که در برونکس (Bronx) نیویورک قرار دارد، استادیوم خانگی تیم بیس بال New York Yankees می‌باشد. این استادیوم که در سال ۲۰۰۹ جایگزین استادیوم قدیمی شد، خاطرات آن دوران را برای علاقمندان به مسابقات ورزشی زنده کرده است. تابلوی امتیازات این استادویم همانند استادیوم قدیمی سال ۱۹۲۳ به صورت دستی امتیازات تیم‌ها را تغییر می‌دهد.

نمای بیرونی این استادیوم از جنس سنگ آهک است و با به تصویر کشیدن تصاویر سال‌های دور این ورزشگاه، جلوه خاصی را به دیوارهای Yankee Stadium داده است. هزینه ساحت این استادیوم معادل ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است.

۱- استادیوم متلایف ( Metlife Stadium ) در رادرفورد شرقی - ۱٫۷۳ میلیارد دلار

عنوان گران‌ترین استادیوم ورزشی جهان متعلق به Metlife Stadium در شهر رادرفورد شرقی (East Rutherford) در ایالت نیوجرسی (New Jersey) امریکا است. این مکان استادیوم خانگی تیم‌های New York Jets و New York Giants می‌باشد.

این استادیوم در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و گنجایشی معادل ۹۰۰۰۰ تماشاگر را دارد. Metlife Stadium تاکنون میزبانی ۲۰ بازی لیگ ملی فوتبال امریکا در یک فصل را در کارنامه خود دارد. ترکیبی از مدیریت قوی و فناوری مدرن، این ورزشگاه را تبدیل به یکی از بزرگترین و مهم‌ترین استادیوم‌های ورزشی دنیا کرده است. هزینه ساخت این استادیوم ۱٫۷۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: لاکچری دات کش

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها