|
کدخبر: 37874

کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا + تصاویر

با بهترین کوه‌های دنیا برای کوهنوردی از نظر نشنال جئوگرافیک آشنا شوید.

گسترش‌نیوز : حتما تا به حال بر فرض محال برای ۱ بار هم که شده، اسم نشنال جئوگرافیک به گوشتان خورده است. این رسانه ی معروف و بسیار بسیار معتبر در زمینه ی طبیعت و جغرافیا و حیوانات در سراسر جهان، از ابتدا تا به کنون یکی از بخش‌های خود را به معرفی و بررسی بهترین‌ها از نظر مکان‌های دیدنی، جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و مناسب برای تمامی اقشار و علی الخصوص و کوهنوردان را در دوره‌های زمانی مشخصی معرفی می‌نماید. از این رو این رسانه در تازه‌ترین لیست کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا ۱۰ مقصد مناسب کوهنوردی را با عکس هایی بی‌نظیر منتشر کرده و آنها را درحال‌حاضر از بهترین‌های جهان برای کوهنوردی انتخاب کرده است. از نگاه کارشناسانه، وقتی به لیست این کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا نگاه که می‌کنیم، می‌توانیم ترکیبی از دخالت و حضور عوامل مختلفی همچون؛ هیجان، ورزش، بوم شناسی و آشنایی با مردمان آن منطقه و حتی ریسک کردن را ببینیم.

کوه‌های ماترهورن در سوئیس |Matterhorn In swiss

ماترهورن یکی از کوه‌های بسیار معروف در کوهستان آلپ است که در کشور بسیار زیبای سوئیس قرار گرفته است. از طرفی این کوه در زمره ی شناخته شده‌ترین قله‌ها در سطح قاره ی اروپا نیز شناخته می‌شود.

از جمله ی مشخصات ظاهری این کوه این است که این کوه به شکل یک هرم سنگی و بزرگ است و بیشتر کوهنوردان حرفه ای، شکل آن را که همچون نوک یک پیکان است، همچون یک نشانه برای این کوه می‌دانند.

بسیاری از ورزشکاران در سراسر جهان صعود به ماترهورن را به عنوان یک هدف ثابت برای صعود در برنامه ی حرفه ایشان می‌گنجانند زیرا معتقدند که؛ کوهنوردی مخصوصا در این کوه می‌تواند یکی از اهداف مهم ورزشی آنها مخصوصا برای اروپاییان و در بعدی کوچک تر برای سوئیسی‌ها باشد.

کوه دماوند در ایران |Mount Damavand in Iran

دیگر به عنوان یک ایرانی کوه دماوند را به خوبی باید بشناسیم و به آن افتخار نماییم. کوه دماوند که در لیست نشنال جئوگرافیک به عنوان یکی از کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا انتخاب شده است، در بخش مرکزی رشته‌ کوه‌های البرز و در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار گرفته است.

کوه دماوند هم ‌اکنون نیز از نظر تقسیمات فعلی استانی ایران در استان مازندران قرار گرفته است و از شهرهای تهران، ورامین، قم و کرانه‌‌های دریای خزر قابل ‌دیدن است به شرطی که آسمان صاف و آفتابی باشد. کوه دماوند در سال ۱۳۸۱ به تصویب شورای‌عالی محیط‌زیست به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و در شمار مناطق ۴ گانه ی ارزشمند از نظر حفاظت محیط‌زیست ایران قرار گرفت.

کوه کیتلالتپلت و ایزتاکیوهالت در مکزیک | kitlalteplet and istaciohalt mountain in mexico

این کوه‌ها با این نام بلند و سختشان همانطور که متوجه شده‌اید در مرکزی‌ترین منطقه ی مکزیک قرار گرفته‌اند و با دارا بودن ۵۶۱۴ و ۵۲۳۳ متر ارتفاع هم به عنوان مرتفع‌ترین کوه‌های قاره ی امریکای شمالی و هم به عنوان کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا از نظر نشنال جئوگرافیک قرار گرفته‌اند.

این کوه‌ها در فاصله ی ۱۲۸۷ کیلومتری در مرز جنوب مرز کشور امریکا قرار دارند. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که کوهنوردان مکزیکی، صعود به قله ی این کوه‌ها را یکی از مهم‌ترین افتخارات ورزشی خود می‌دانند.

کوه دنالی در آلاسکا | Mount Denali in Alaska

این کوه در آلاسکا و در رشته کوه‌های راکی که در امریکای شمالی است، قرار گرفته. این کوه با ارتفاع ۶۱۹۳ متر، مرتفع‌‌ترین قله ی قاره ی امریکای شمالی است. این کوه در پارک و منطقه ی حفاظت شده ی ملی دنالی قرار دارد.

البته این کوه که به عنوان کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا از نظر نشنال جئوگرافیک نیز انتخاب شده است، تا کنون در تمامی نقشه‌‌های جغرافیایی با نام مک‌ کینلی خوانده می‌‌شده است اما سرانجام نام بومی خود که همان دنالی است را توانست با دستور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق امریکا پس بگیرد.

کوه کیوتن در مغولستان | Quieten Mount in Mongolia

طبیعت کشور مغولستان به صورتی است که بیشتر با استپ‌های سبز و پهناور پوشیده است. قسمت‌های شمالی و غربی این کشور را کوه‌های مرتفع پوشانیده‌اند و همچنین کوه‌های آلتای در غرب کشور تا سیبری ادامه می‌‌یابند.

کسانی که می‌خواهند برای صعود از این کوه به آن بروند می‌توانند در راه بیش از نیمی از زیبایی‌های طبیعی مغولستان را به چشم ببینند و از نزدیک نیز لمس کنند. با این که کوه در مسیری دورافتاده قرار گرفته است اما این منطقه پر از مغولی‌های بومی بسیار مهربان و مهمان نواز است.

قله ی اورست در نپال | Mount Everest in Nepal

اورست بلندترین کوه جهان است که در رشته ‌کوه‌‌های هیمالیا در مرز ساگارماتای نپال و تبت واقع در چین قرار دارد. ارتفاع قله ‌ی اورست از سطح دریا ۸۸۴۸ متر است و هر کوهنوردی آرزو دارد روزی بتواند به قله‌ ی این کوه صعود کند و از همین رو این کوه در لیست کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا از نظر نشنال جئوگرافیک قرار گرفته است. جالب است بدانید که بیش از ۵ هزار کوهنورد تا به الان با موفقیت به قله‌ ی اورست صعود کرده‌اند.

در میان این افراد یک نوجوان ۱۳ ساله، یک فرد نابینا و زنی ۷۳ ساله نیز به چشم می‌‌خورد. نقطه ‌ی جوش آب در قله ‌ی کوه اورست ۷۱ درجه‌ ی سانتی ‌گراد است و هر سال هم ۴ میلی ‌متر نسبت به سال قبل بزرگ‌ تر می‌شود. البته نباید از نقش اینترنت پر سرعتی که در راه قله برای کوهنوردان وجود دارد در این که این کوه در بین کوه‌های محبوب در جهان قرار گرفته است، نادیده گرفت.

کوه‌های کلیمانجارو در تانزانیا | Kilimanjaro Mountains in Tanzania

کوه‌های کلیمانجارو را به عنوان بام افریقا و بلندترین قله ی افریقا نیز می‌شناسند و از این رو در لیست کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا نشنال جئوگرافیک قرار گرفته است که قطعا یکی از بهترین ماجراجویی‌ها در قاره ی افریقا می‌تواند باشد.

این کوه در شمال شرقی تانزانیا قرار گرفته است و در عین حال از کشور کنیا هم قابل دیدن است سالیانه ۷۵ هزار نفر به این کوه می‌روند. ارتفاع کوه کلیمانجارو ۵۸۹۵ متر است و در واقع بلندترین کوه آزاد جهان است.

زمان صعود به قله ی کلیمانجارو کاملا بستگی به مسیری دارد که برای صعودتان انتخاب کرده‌اید و تا به حال سریع‌ترین زمان صعود به این کوه، ۴ شب بوده است. برای بیشتر مردم بین ۶ تا ۸ شب صعود به این کوه زمان می‌برد.

کوه آلبراس در روسیه | Mount Elbrus in Russia

کوه آلبراس در رشته‌ کوه‌های قفقاز و در جنوب کشور روسیه قرار گرفته است. کوه آلبراس به‌عنوان یکی از ۷ ‌کوهی که بلندترین قله‌‌ها را در هر یک از قاره‌‌های جهان دارد شناخته می‌شود و از این رو در لیست ۱۰ گانه ی کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا قرار گرفته است.

صعود به ارتفاع این کوه برای هم طیف گروه کوه‌ نوردان باتجربه و هم تازه ‌کار جذابیت‌‌های به‌ خصوص خود را دارد. در حالی ‌که این کوه در واقع از فوران آتش ‌فشانی شکل‌ گرفته است با این حال درحال‌حاضر به ‌عنوان یک کوه خفته در سراسر جهان شناخته می‌شود زیرا در کمال تعجب، هیچ فورانی از این کوه در طول این سال‌های آخر ثبت و ضبط نشده است.

ارتفاع این کوه را در حدود ۳۸۰۰ متر اندازه‌ گیری کرده‌اند. برخی از مردم معتقدند که بلندترین نقطه در اروپا، کوه آلبراس در روسیه است. این کوه هر ساله میزبان گردشگران بسیار زیادی است که برای انجام فعالیت و ورزش هایی همچون اسکی و اسنوبرد به آن سفر می‌کنند.

کوه‌های‌اند در پرو | Andes Mountain in Peru

و اما می‌رسیم به آخرین کوه که در لیست کوه‌های مناسب کوهنوردی در دنیا قرار گرفته است، کوه‌های‌اند در پرو. رشته ‌کوه‌اند که به آن؛ آندس، آنتی و یا آنتیس می‌گویند، طولانی‌ترین رشته‌ کوه در سراسر جهان است.‌اند به شکل زنجیره‌‌ای در راستای امریکای لاتین قرار گرفته ‌است.

پهنای آن در برخی از مناطق به ۵۰۰ کیلومتر نیز می‌‌رسد. میانگین ارتفاع این رشته ‌کوه در حدود ۴ هزار متر است.

آند از دو رشته ی اصلی به نام‌‌های کوردیلرای غربی و کوردیلرای شرقی تشکیل شده است. در میان این دو رشته، زمین‌‌های نسبتاً کم ‌ارتفاعی قرار گرفته‌اند که رشته ‌کوه‌های کوچکی از آن می‌گذرد. مهم‌ترین این رشته‌ کوه‌های فرعی، کوردیلرا دلا کوستا در کشور شیلی است. رشته‌ کوه‌اند با در ازای ۷ هزار کیلومتر، طولانی‌ترین رشته‌ کوه دنیا نیز می‌باشد.

منبع‌: nationalgeographic.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها