|
کدخبر: 34650

داستان فرسایشی و همیشگی فساد در فوتبال

پاداش‌ فیفا به نام ایران، به کام دلالان

بحث دریافت پاداش تیم ملی فوتبال ایران در هر دوره حضور در جام جهانی حاشیه‌های زیادی به همراه داشته؛ حاشیه‌هایی که این بار هم به لطف تحریم‌های دنباله‌دار و حضور دلالان دامن فوتبال ایران را گرفته است.

گسترش نیوز: نظام بانکی و ناتوانی فدراسیون فوتبال شرایط مطلوبی برای آقازاده‌ها، واسطه‌ها و افراد غیر مسئول به وجود آورده تا با استفاده از ارتباطات خود در ازای وعده آزاد کردن پول سهمی اغلب هنگفت برداشت و مابقی را در یک پروسه کاملا مبهم و آلوده قرار دهند. اختیارات نام‌های در سایه که همیشه کنار ورزش ملی ایران شنیده می‌شوند فقط به وصول مطالبات محدود نمی‌شود و رد پای آن‌ها در موضوعات متفاوتی دیده می‌شود. از مشارکت‌ در پروژه‌های زیر ساختی و ساخت ورزشگاه تا انتخاب سرپرست و سرمربی تیم ملی همه جا اثر دارند. به قول معروف امضا طلایی دارند.

FFIRI.jpg

دو نهاد نظارتی رفتار مالی فدراسیون فوتبال را زیر نظر می‌گیرند. سازمان بازرسی به صورت مستقیم اسناد مالی فدراسیون فوتبال را بررسی می‌کند و وزارت ورزش و جوانان هم بازرس مالی جداگانه خودش را دارد.

در جام جهانی ۲۰۱۴ مبلغ کل پاداش فیفا به تیم‌ّها ۸ میلیون دلار منهای هزینه‌های آماده سازی بود. علی کفاشیان در گفت‌وگو شهریور ۹۳ با روزنامه اعتماد درباره پرداخت پاداش تیم ملی گفت: «توافق کردیم رقم صحبت شده در دو یا سه قسط به حساب امارات فدراسیون واریز شود. سپس در آذر همان سال گفت: «پول ما در امارات ضبط شده و باید به دنبال دور زدن تحریم‌ها باشیم.»

چیزی به دستمان نرسید همایون یوسفی نماینده مردم اهواز و عضو هیئت ریسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش نیوز می‌گوید: وصول پول به عهده وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال است و مجلس در این میان نقش نظارتی دارد.

Yusefi.jpg

وی افزود: با توجه به اینکه دولت وظیفه دارد مطالبات بین المللی را پیگیری کند، مجلس در صورت نیاز آمادگی همکاری و نظارت بر روند کار را دارد. درباره دوره قبلی و پاداش پرداختی به تیم ملی تا جایی که اطلاع دارم گزارشی به فراکسیون ورزش مجلس ارائه نشد و با توجه به مشکلات و اتفاقاتی که رسانه‌ها بعدا به میان آوردند از نهادهای نظارتی که اختیار قانونی دارند خواستیم موضوع را پیگیری کنند و اگر ضرورتی به حضور فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در این حوزه وجود داشت، اعلام نیاز کنند که ظاهرا وجود نداشت. فراکسیون ورزش براساس شرایط و موقعیت در به خصوص ورزش فوتبال امکان ورود به موضوعات را دارد اما تا زمانی که این ضرورت از جانب نهادهای قانونی صاحب اختیار اعلام نشود روال بر ورود یکطرفه نیست.

بهمن ۹۶ علی کریمی در برنامه نود از غلامحسین ساکت دبیر فدراسیون فوتبال پرسید: «دلارهای جام جهانی قبل چه شد؟ چرا پول فیفا را به حساب هوشنگ مقدس واریز کردید؟»

هوشنگ مقدس کیست؟

Houshang.jpg

هوشنگ مقدس تاجر ایرانی در امارات است که از اوایل دهه ۸۰ خورشیدی روابط نزدیکی با علی کفاشیان پیدا کرده است. وقتی کفاشیان از کمیته ملی المپیک به فدراسیون فوتبال رسید، مقدس هم درهای فوتبال را به روی خودش باز شده دید و در شیراز نایب رییس هیات فوتبال شد. در سال ۹۳ کارلوس کیروش به فدراسیون اعلام کرد درباره انتخاب سرپرست تیم ملی به جمع بندی رسیده و در نظر دارد هوشنگ مقدس به این عنوان منصوب شود. او اما پس از مدتی ترجیح داد در قامت یک واسطه و فعال اقتصادی پشت پرده باقی بماند.

روزنامه خبر ورزشی روز دهم آبان سال ۹۶ خبر داد که ۵۰۰ هزار دلار از پاداش فیفا ناپدید شده است. بعد در توضیح آن نوشت: «نماینده فدراسیون ایران (هوشنگ مقدس) که برای دریافت باقی‌ مانده پاداش فیفا به سوئیس سفر کرده بود، متوجه می شود تنها 550 هزار دلار از طلب ایران باقی مانده و وقتی از مسئولان فیفا جویا می شود که چه بلایی بر سر 500 هزار دلار ایران آمده، با این پاسخ روبرو می شود: «آن پول را دادیم برای ساخت مجموعه ایفمارک. بودجه برای خرید تجهیزات پزشکی خواسته بودند که ما هم از پول خودتان دادیم.» خبرورزشی در ادامه از "زهرا هراتیان" رییس ایفمارک نام می‌برد و مدعی می‌شود فیفا هیچ پولی از حساب خود پرداخت نکرده این در حال است که کارلوس کیروش در مصاحبه‌ای گفته بود: «پول‌های ایران در فیفا توسط یک خانم ناپدید شده است»

تا فساد هست نباید انتظار پیشرفت داشت امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال و مفسر ورزشی درباره مدل اصولی پرداخت پاداش فیفا به گسترش نیوز می‌گوید: اگر به طور اصولی به موضوع نگاه کنیم و فرضیات را بررسی کنیم باید اینطور باشد که فدراسیون پول دریافتی را بین باشگاه‌ها، بازیکنان، تجهیزات و زیر ساخت‌ها توزیع کند که متاسفانه تابحال اینطور نبوده است. همواره خرج کردن این نوع پول‌ها توسط‌ نهادهای صاحب مسئولیت برای مردم شفاف نبوده و جامعه فوتبال نمی‌داند در کجا هزینه می‌شود.

Hajrezaei.jpg

وی می‌افزاید: اصولاْ این منابع باید به مصرف کمبودهای فوتبال ایران برسد و برای آینده این ورزش مصرف شود. در این زمینه خیلی از سوالات وجود دارد که حتی من به عنوان عضوی از جامعه فوتبال پاسخی نگرفتم و هر بار با گذشت زمان و چرخش زمانه گم و فراموش شده‌اند. چند روز پیش در یکی از رسانه‌ها خواندم در دوران مدیریت سابق فدراسیون ۳۶ هزار دلار از پول فوتبال گم شده و سرنوشت آن روشن نشده است. تعجب اینجاست که پول به این هنگفتی چطور گم می‌شود؟ هر چند از ایشان توضیحاتی خواستند اما نهایتا نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مفسر فوتبال و بازیکن سابق ماشین سازی تبریز ادامه می‌دهد: متاسفانه هر بار ارقام مختلفی از سوی رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند اما جایی را تکان نمی‌دهد. باید در نظر داشت که طوفان فساد در فوتبال و بی قانونی در هزینه کرد مستقیما بر روی قشر آسیب پذیر جامعه و بر علاقمندان فوتبال در شهر‌های دور افتاده کشور تاثیر می‌گذارد. بگذارید از جنس فانتزی و خیال با این موضوع برخورد کنیم و بگوییم پول‌ها وجود دارند و افرادی که این منابع به دستشان می‌رسد افراد امانت داری هستند. این کمک هزینه‌ها باید صرف بهینه سازی فوتبال کشور به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌های محروم شود. برخی از مناطق ایران با کمبودهایی روبه‌رو هستند که تاسف برانگیز است. در ماه اخیر به شهرستانی سفر کردم و با جوانی که مربی کودکان بود صحبت می‌کردم. باورش نباید با این ارقام گم شده سخت باشد، ایشان ۴۰ نفر شاگرد و ۴ توپ داشت. یعنی هر ۱۰ نفر یک توپ. این مربی اگر علامه باشد یا از دانشی در حد الکس فرگوسن هم برخوردار باشد چطور می‌تواند آموزش دهد؟ این‌ها واقعیات دردناکی است. چطور می‌شود در کشوری با این همه منابع، امکانات و حجم بالا گردش مالی به یک شهرستان ۵۰ توپ نرسد؟ مادامی که این فساد گریبان فوتبال را گرفته و بر فضای آن حاکم است نباید انتظار پیشرفت تیم ملی را داشته باشیم.

گفتنی است، فیفا برای تمامی تیم‌هایی که به جام جهانی صعود می‌کنند پاداشی در نظر می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند اردوها و مراحل آماده‌ سازی، اجاره کمپ تمرینی، اسپانسری البسه و امور جاری خود را راحت تر اداره کنند. فدراسیون کشور‌ها نیز معمولا با شفافیت مالی، ارائه گزارش‌های عمومی دقیق و بدون موانع خاص این کمک هزینه را دریافت و همانطور که شاهد بودیم همواره با بالاترین کیفیت در این رقابت حاضر می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها