|
کدخبر: 9593

در سه‌ماهه نخست سال اتفاق افتاد؛

آتش‌سوزی در یک هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش ۳۰ درصدی سطح آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور در بهار سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، ناصر مقدسی اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال یک هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و مرتع در کشور دچار حریق شد که این رقم نسبت به سال گذشته که ۲ هزار و ۳۰۰هکتار بود، ۳۰ درصد کاهش‌یافته است.

به گفته وی، این کاهش به دلیل مسائل پیشگیرانه، تدابیر کارشناسی، استفاده از تجهیزات انفرادی، تشکیل گروه‌های واکنش سریع و ظرفیت‌سازی روی گروه‌های همیار طبیعت بوده است.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص حضور نهادهای بین‌المللی در طرح‌های جنگل‌کاری و صیانت از جنگل‌ها نیز گفت: این سازمان اکنون همکاری لازم با سازمان ملل ازجمله کنوانسیون مقابله با تخریب سرزمین، کنوانسیون تغییرات اقلیمی و کنوانسیون تنوع زیست (CBD) و سازمان فائو همکاری و برنامه‌های مشترکی دارد.

به گفته وی، در این زمینه ایران در بحث اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها نیز از تجربیات کشورهای مختلف استفاده خواهد کرد.

مقدسی گفت: مساحت آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشورهای مختلف جهان از ایران بیشتر است و بر اساس آمار فائو هرسال یک درصد از جنگل‌های جهان معادل ۴۰ میلیون هکتار دچار حریق می‌شود که این ضریب در ایران پایین‌تر است.

وی در خصوص میزان قاچاق چوب و زغال از جنگل‌های کشور نیز گفت: سالانه ۳۰ هزار مترمکعب چوب قاچاق در کشور کشف می‌شود که احتمال دارد میزان قاچاق کمی بیشتر باشد.

مقدسی یکی از معضلات این سازمان را وجود برخی از کوره‌های زغال‌گیری در حاشیه جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: بحث کوره‌های زغال گیری باید با تلاش مسئولان محلی برطرف شود و انتظار است آنان با همکاری ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها این معضل را برطرف کنند و مسائل معیشتی جایگزین در این مناطق فراهم شود.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص وجود آفت در جنگل‌های خارج از شمال نیز گفت: در چهار تا پنج سال گذشته بیماری زغالی بلوط در جنگل‌های خارج از شمال مشاهده شد که در این دولت اقدام فراوانی برای مقابله و کنترل این بیماری در این جنگل‌ها شد.

به گفته وی، قطع درختانی که به واسطه این آفت به صورت ۱۰۰ درصد خشک شده بودند و با جایگزینی گونه‌های درختان پرستار تا حدود زیادی این بیماری در جنگل‌های خارج از شمال کنترل شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها