|
کدخبر: 80411

وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌‌های اخیر

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: هیچ‌کدام از سدها تاسیسات ذخیره و کنترل و کانال‌ها آسیبی ندیده‌اند و درحال‌حاضر شرایط در استان‌های جنوبی کاملا تحت کنترل است و جای هیچ‌گونه نگرانی در حوزه کنترل منابع آبی نیست.

گسترش‌نیوز: سیف‌الله آقابیگی ‌با بیان این‌که سد جگین به دنبال بارش‌های شدید و کم سابقه باران در هرمزگان پس از حدود ۶۰ میلیون مترمکعب آبگیری سرریز شد، گفت: تاکنون سد استقلال میناب ۶۰ میلیون مترمکعب، شمیل و میان ۲۰ میلیون مترمکعب، سرنی ۱۵ میلیون مترمکعب آبگیری شده است و کمک زیادی کرد که این جریان به پایین دست منتقل نشود.

وی با بیان این‌که پس از اخطارها و هشدارهای سازمان هواشناسی از عصر روز چهارشنبه جلسات ارزیابی میزان بارش‌ها و وقوع سیلاب‌ها برگزار شد و تمام این مسائل تحت پایش قرار گرفت، اظهار کرد: استانهای هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، مناطقی از استان‌های فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در همان روز چهارشنبه مورد ارزیابی کامل قرار گرفت.

وی ادامه داد: ابلاغیه‌های لازم برای مدیران و مسئولان داده شد و از همان زمان نیروها و اکیپ‌ها در بخش‌های مختلف، آب، آب‌وفاضلاب، برق و نیروگاه‌ها آمادگی خود را اعلام کردند و تا قبل از وقوع سیلاب اقدامات لازم برای پیشگیری انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب برای کنترل سیلاب اظهار کرد: لازم بود تا اقدامات لازم در مهار سیلاب صورت گیرد و این اقدام انجام شد، به طوری که توانستیم علی رغم ورودی جریان در استان هرمزگان برای سد استقلال میناب را مدیریت کنیم که اگر این اتفاق محقق نمی‌شد، خسارات زیادی را شاهد بودیم.

وی با بیان این‌که در استان هرمزگان، بندرعباس، کرمان، سیستان و بلوچستان، میزان بارندگی بسیار قابل توجه بود، گفت: در ایستگاه‌های فارس، بوشهر، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مازندران نیز شاهد بارندگی‌هایی بودیم که البته کمتر از استان‌های جنوبی بود، اما برای مهار این بارندگی نیز لازم بود تا اقداماتی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر این مسئله که حجم بارندگی‌ها در استان هرمزگان در سال آبی جاری بی‌مانند بود، ادامه داد: امیدواریم این میزان بارش که فقط میزان وروودی به سدهای فقط استان هرمزگان بیش ۱۶۰ میلیون متر مکعب بوده اگر برنامه‌ریزی نمی‌شد آثار خسارات زیادی داشت اما اکنون برنامه‌ریزی می‌شود تا با ذخیره این آب برای مصارف آشامیدنی بهداشت کشاورزی و خیلی از مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

وی درباره پیش‌بینی شرایط بحرانی برای استان تهران و سایر استان‌ها، گفت: براساس اعلام سازمان هواشناسی تا چند روز آینده برای تهران پیش‌بینی نیامده است اما به محض این‌که شاهد افزایش بارش‌ها باشیم با تعامل با سازمان هواشناسی کشور شرایط را کنترل خواهیم کرد.

به گفته آقابیگی درحال‌حاضر وضعیت در استان‌های جنوبی کشور نیز تحت کنترل است و جای هیچ‌گونه نگرانی در این حوزه وجود ندارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر