|
کدخبر: 75512

مهم‌ترین هدفمان توسعه فرهنگ محیط زیستی است

محمد گل بوستانی، مدیر سازمان مردم نهاد ایران وایا اکوتوریسم در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف مجموعه برداشتن گامی مثبت در راستای فرهنگ‌سازی در کشور است، گفت: ما زمانی که برای پاک‌سازی به مناطق مختلف کشور می‌رویم تلاش داریم تا ظرفیت‌های گردشگری آن مناطق هم فعال تر شوند.

گسترش نیوز: در سال‌های اخیر فعالیت ان جی او‌های محیط زیستی جان دوباره‌ای گرفته است. در این بین مجموعه ایران وایا اکوتوریسم یکی از نهادهای تازه تاسیسی است که در کمتر از یک سالی که آغاز به کار کرده توانسته فعالیت‌های مفیدی در راستای بهبود وضعیت محیط زیستی و ارتقای گردشگری انجام دهد.

zist.jpg

محمد گل بوستانی، مدیر ایران وایا اکوتوریسم با تاکید بر اینکه مهم‌ترین هدف مجموعه برداشتن گامی مثبت در راستای فرهنگ‌سازی در کشور است، گفت: در یک سال گذشته به بسیاری از مناطق کشور سفر داشته‌ایم و در این بین شمار زیادی از دهیاران و شهرداران مناطق با ما همکاری کرده‌اند. با این‌حال متاسفانه در شمال کشور این همکاری کمتر حس شد. واقعیت این است که در شمال کشور خود مسئولان هم نمی‌دانند با فاجعه زباله‌ها چه باید کنند.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه دو مفهوم گردشگری و محیط‌زیست با یکدیگر در هم تنیده هستند، اظهار کرد: ما زمانی که برای پاک‌سازی به مناطق مختلف کشور می‌رویم تلاش داریم تا ظرفیت‌های گردشگری آن مناطق هم فعال‌تر شوند. به طور مثال تلاشمان این است تا همه اعضای گروه حتما از مغازه‌های آن منطقه خرید کنند چرا که به نظرم اهمیت دادن به اشتغال مناطق تاثیر بسیار بالایی در اشتغال مردم آنجا دارد. در واقع ما هدفمان این است که به معنای واقعی کلمه اکوتوریسم در کشور ما جا بیفتد.

گل بوستانی اضافه کرد: کشور ما ظرفیت‌های گردشگری بی‌بدیلی دارد که در هیچ کجای جهان نمونه‌اش را نمی‌توان یافت. ما در کویر نزدیک به ۹۰۰ کاروان سرای تاریخی داریم که اگر به آنجا رسیدگی شود می‌توان هم آن منطقه را به لحاظ اقتصادی رونق بخشید و هم احیای آثار باستانی کشور تحقق یابد.

او خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم تا مردم را مجاب کنیم از ویلا خریدن خود‌داری کنند. افرادی که ویلا دارند عملا سالانه چند روز به آنجا می‌روند. ما به جای اینکه با ترویج ویلاسازی باعث از بین رفتن جنگل‌ها و خسارات محیط زیستی بشویم باید مردم را تشویق کنیم تا خانه‌های خودشان را برای اجاره دادن آماده کنند.

گل بوستانی با اشاره به توسعه پیدا کردن بوم گردی در چند سال اخیر یادآور شد: خوشبختانه در دو سه سال گذشته شاهد رشد بوم گردی بوده‌ایم. به جز زمینه گردشگری در محیط‌زیست هم با وجود همه مشکلات شاهد اتفاقات امیدوارکننده‌ای هستیم. به طوری که تا همین چند سال قبل گروه‌های حمایت از حیوانات و دیگر گروه‌های محیط زیستی و به طور کلی فرهنگ محیط زیستی جایگاه قابل توجهی برخلاف امروز نداشت.

او افزود: هدف اصلی ما تمرکز روی گردشگری داخلی است. در این بین باید به این مسئله توجه داشت که متاسفانه بسیاری از آسیب هایی که در طبیعت وجود دارد به بومیان مرتبط است نه توریست‌ها! توریست‌ها سالی یکی دو بار سفر می‌کنند اما خود اهالی بومی بسیار دیده شده که مراتع و درختان را از بین می‌برند.

مدیر ایران وایا اکوتوریسم با انتقاد از رسانه‌ها در نپرداختن صحیح به مشکلات محیط زیستی تصریح کرد: از صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها انتظار می‌رود بیش از این در راستای نهادینه ساختن فرهنگ محیط زیستی گام بردارند. ما تلاشمان این بوده برای جبران این خلأ در فضای مجازی حضور پرقدرتی داشته باشیم. خدا را شاکریم که در این مدت هم توانسته‌ایم با محتواهای آموزنده و مفید توجه بسیاری از اقشار به ویژه جوانان را به خود جلب کنیم.

گل بوستانی با اشاره به تلاش‌های ایران وایا اکوتوریسم برای فراهم آوردن فراغتی آموزنده برای نوجوانان خاطرنشان کرد: ما در گروهمان تلاش داریم نوجوانان از فراغت خود به بهترین شکل استفاده کنند. در این پاک‌سازی شرایطی فراهم می‌شود تا از نزدیک با مردم صحبت کنیم و در مسیر فرهنگسازی بکوشیم.

او با اشاره به تاسیس ایران وایا اکوتوریسم در سال ۹۷ اظهار کرد: پس از چندین سال زندگی در خارج از کشور به ایران آمدیم و متوجه رشد قابل توجه وضعیت فرهنگی کشور شدیم. با این حال وجود زباله‌های زیادی که متاسفانه در بخش زیادی از طبیعت ما وجود دارد باعث شد تا به خاطر دغدغه‌ای که همه اعضای خانواده ام داشتند به پیشنهاد فرزندم این ان جی او را تاسیس کنیم. او همچنین با اشاره به اخذ مدارک جهانگردی و توریسم توسط اعضای پایه‌گذار ایران وایا اکوتوریسم از توجه ویژه این مجموعه به درختکاری خبر داد.

منبع: سلام نو

ارسال نظر