|
کدخبر: 49310

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

زخم هتل و دانشگاه بر پیکر جاجرود و تلار

حالاکه تنور بحث درباره علل وقوع سیل در نوروز ۹۸ جدی است باید به این سوال جواب داد که علت تعلل نهادهای ذی‌ربط در برخورد با ساخت‌وسازهایی که آشکارا، غیرقانونی هستند و مصداق تعرض به حریم رودخانه‌ها به شمار می‌آیند چیست؟

گسترش‌نیوز: در تهران، هتل آرینا نفس جاجرود را بند می‌آورد و در شمال، حریم رودهایی مثل تلار به دانشگاه تبدیل می‌شود. نرخ بالای زمین باعث می‌شود که سودجویان به ساخت‌وساز در حریم رود دست بزنند و بعد با پرداخت جریمه‌های مربوطه، به اقدام خود مشروعیت قانونی بخشند. با گزارش گسترش‌نیوز همراه باشید.

hotelarina5.jpg

کارشناسان محیط‌زیست و مدیران نهادهای مختلف همواره درباره عواقب فاجعه‌بار ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها هشدار داده‌اند اما به نظر می‌رسد که هنوز عزم جدی برای برخورد قاطع با این معضل وجود ندارد. در این راستا نگاهی به وضعیت هتل آرینا می‌تواند گوشه‌ای از آنچه به‌صورت علنی رخ می‌دهد را آشکار کند. در سال ۹۰ مجوز هتل آرینا به صورت هتل‌ رستوران در دو بلوک ۷ و ۳ طبقه صادر شد اما بعد از اخذ پروانه مربوطه، بلوک ۷ طبقه به ۱۳ طبقه و بلوک ۳ طبقه به ۵ طبقه تبدیل شد. مالک مدعی است که در جلسه اهدای مجوز نماینده سازمان آب و نماینده محیط‌زیست هم حاضر بوده و صورت‌جلسه را امضا کرده‌اند! لازم به ذکر است که این هتل در حریم سیلابی رودخانه جاجرود در نزدیکی روستای رودک اوشان ساخته شده است.

کندوکاو گسترش‌نیوز در فضای مجازی نشان می‌دهد که گویا هتل آرینا قرار بوده است ۲۴ فروردین ۹۸ کار خود را شروع کند اما با مراجعه به توضیحات پائین آگهی با این جمله مواجه می‌شویم که: این هتل در حال ساخت است و بعد از راه‌اندازی، امکان رزرو برای این هتل وجود خواهد داشت.

hotelarina3.jpg

اپراتور سامانه ایران هتل‌آنلاین هم در پاسخ به سوال ما می‌گوید که این هتل هنوز در مرحله ساخت است و فعلا امکان رزرو وجود ندارد. در شرایطی که بحران سیل هنوز ادامه دارد و در بعضی نقاط کشور به پایان نرسیده است چطور با هتلی که چندین و چند قانون صریح ساخت‌وساز را زیر پا گذاشته است برخورد نمی‌شود؟

ساخت‌وسازهای صورت گرفته در حریم رودخانه تلار هم از جمله مواردی است که پیگیری عاجل مسئولان شهرهای همجوار را طلب می‌کند. به‌عنوان‌مثال مسئولان قائم‌شهر باید از خود سوال کنند که تکلیف دانشگاه ساخته‌شده در حریم تلار چیست و در صورت بروز فجایعی مثل سیل امسال، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ حریم رودخانه‌های سیاه رود، تجن و نکارود هم حال‌وروز بهتری ندارند و حریمشان از تعرض سودجویان در امان نمانده است. کارشناسان یکی از دلایل وقوع سیل در شمال و تشدید تلفات جانی و مالی آن را همین ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حریم رودهای مهم این منطقه می‌دانند.

ارسال نظر