|
کدخبر: 45879

«گسترش‌نیوز» در گفت‌و گو با کارشناسان بررسی می‌کند؛

صنعت بازیافت کی ریل‌گذاری خواهد شد؟

یک فعال محیط‌‌زیست گفت: اگر تمام زباله‌های ایران که در یک روز تولید می‌شود در یک نقطه جمع کنیم ۶۰۰ هکتار به ارتفاع ۵۰ متر در سال نیاز به زمین برای جمع آوری زباله است.

گسترش‌نیوز : صنعت بازیافت مانند یک درمانگاه است که زباله‌ها در آن وارد می‌شوند و طی یک فرآیند، بی‌خطر و تبدیل به محصول قابل استفاده می‌شود و به طبیعت بازگردانده می‌شود.

amini-salam.jpg

روزی بیش از ۲۱ هزار تن زباله خانگی در ایران تولید می‌شود. این میزان به جز زباله‌هایی است که در بخش ساختمانی، صنعتی و بیمارستانی تشکیل می‌شود. کمتر از ۱۰ درصد زباله‌ها در کشور بازیافت می‌شود و ۷۰ درصد زباله‌های شهری در ایران مواد غذایی هستند با دفن این پسماندها، محیط‌ زیست با معضلاتی بسیاری مواجه می‌شود. در بازیافت نخستین مرحله قبل از درآمد‌زایی، نگاه زیست محیطی، حفظ محیط‌زیست و قطع آلودگی است و در بخش دوم تبدیل زباله‌هایی که دردسر‌ساز است به مواد اولیه که خود درآمدزا است. زباله‌ها در کشورهای پیشرفته با مالیاتی که مردم می‌دهند، بازیافت می‌شود. از آن مهم‌تر تفکیک زباله در مبدا توسط خود شهروندان انجام می‌شود. آیا شهروندان ایران به وظایف خود در ارتباط با تفکیف زباله به درستی عمل می‌کنند؟

حل مخاطرات با بازیافت

سلام امینی، نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط در گفت‌و گو با « گسترش‌نیو ز » اظهار کرد: ایران جزء کشورهای تولید‌کننده زباله در جهان است اما در ارتباط با بازیافت این طلای کثیف چندن در کشور کار نشده است. تمام تولیداتی که مصرف می‌شوند می‌توانند با قرار گرفتن در فرآیند بازیافت دوباره به چرخه تولید بازگردند و آثار ضد محیط زیستی زیادی دارد و با بازیافت می‌توان این مخاطرات را به پایین‌ترین حد ممکن رساند و به عناوین مختلف می‌تواند در زیبا ماندن شهر، شکوفایی اقتصاد و حل معضلات زیست محیطی کمک کند.

وی افزود: موضوع زباله با توجه به آن که مربوط به کدام بخش از صنعت، بیمارستان، شهری، نفت است به بخش‌های مختلف ارجا داده می‌شود و موضوع بازیافت زباله نیز در کمیسیون‌های مربوطه می‌تواند مطرح باشد.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا توسط دولت طرحی با موضوع بازیافت زباله‌های شهری در مجلس شورای اسلامی توسط دولت مطرح شده‌است، گفت: تا کنون هیچ طرحی توسط دولت با موضوع بازیافت زباله به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است، صحبت‌های شفاهی در این ارتباط وجود دارد اما به شکل مکتوب و به شکل جدی موضوع بازیافت از طرف دولت و وزارت خانه‌های صنعت معدن تجارت، وزارت نفت، وزارت عمران و شهرسازی به مجلس شورای سالمی مطرح نشده‌است.

در همین ارتباط بخوانید

اقتصاد کدام کشور با زباله شکوفا شد / خارجی‌ها به دنبال زباله‌های ایران

زباله‌های دردسر‌ساز درآمد‌زا هستند

هایده شیرزادی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بازیافت کرمانشاه و فعال محیط‌زیست با اشاره به اهمیت بازیافت در کشور در گفت‌‌و گو با « گسترش‌نیوز » اظهار کرد: در بازیافت نخستین مرحله قبل از درآمد‌زایی، نگاه زیست‌محیطی، حفظ محیط‌زیست و قطع آلودگی است و در بخش دوم تبدیل زباله‌هایی که دردسر‌ساز است به مواد اولیه که خود درآمدزا است و صرفه جویی برای صنعت را در پی دارد.

وی با اشاره به تعریف اشتباهی در که در ارتباط با زباله در اذهان عمومی وجود دارد، گفت: تعریفی که در ارتباط با بازیافت در باور ذهنی افراد است تنها شامل چند زباله‌گرد است که کاغذ و کارتن و پلاستیک را از سطل‌های مکانیزه جدا می‌کنند اما موضوع زباله و بازیافت بسیار گسترده تر از این حرف‌هاست. مشکل شیرابه، نخاله‌های ساختمانی، محل دفن، دیده نمی‌شود.

bazyaft.jpg

آلودگی بی‌نهایت برای محیط‌زیست

شیرزادی در ارتباط با ترکیب و وضعیت زباله‌های کشور گفت: ۷۰ درصد زباله‌های شهری در ایران مواد غذایی هستند با دفن این پسماندها، محیط‌ زیست با معضلاتی همچون شیرابه، گاز‌های گلخانه‌ای، گاز متان دچار می‌شود و آلودگی بی‌نهایت محیط‌زیست ایجاد می‌شود. آلودگی بی‌نهایت یعنی تا ۲۰۰ سال و بیشتر این آلودگی ادامه دارد. هر تن زباله در حدود ۴۰۰ متر مکعب گاز متان ایجاد می‌کند و هر تن زباله ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر شیرابه ایجاد می‌کند که حیات آب‌های جاری و سفره‌های زیرزمینی را به مخاطره می‌اندازد.

۶۰۰ هکتار به ارتفاع ۵۰ متر برای دفن زباله

وی افزود: در صنعت فلز و آلومینیوم به شکل صددرصد بازیافت می‌شود، پلاستیک نیز در چند مرحله دوباره می‌تواند در اشکال و انواع مختلف به صنعت تولید بازگردد. الیاف کاغذ را می‌توان ۸ بار بازیافت کرد. برای تولید هر کیلو کاغذ علاوه بر صرف مقادیر زیادی انرژی و آب باید ۱۸ درخت ۵۰ ساله قطع شود تا خمیر یک کاغذ تولید شود این‌ها سرمایه است. روزی حداقل ۲هزار هکتار از زمین‌های ایران برای محل‌های دفن آلوده می‌شود. یعنی اگر تمام زباله‌های ایران که در یک روز تولید می‌شود در یک نقطه جمع کنیم ۶۰۰ هکتار به ارتفاع ۵۰ متر در سال نیاز به زمین برای جمع آوری زباله است.

بیشتر بخوانید

نان و آبدار مثل بازیافت شیشه

بازیافت مثل یک درمانگاه است

مدیرعامل یکی از شرکت‌های بازیافت کرمانشاه با اشاره به اهمیت بازگشت زباله به طبیعت بیان‌کرد: بازیافت مثل یک درمانگاه است که زباله‌ها در آن وارد می‌شوند و طی یک فرآیند، بی‌خطر و تبدیل به محصول قابل استفاده می‌شود و به طبیعت بازگردانده می‌شود.

تفکیک زباله در مبدا توسط خود شهروندان

وی با بیان اینکه مردم ما آرزوی قرار گرفتن در گروه کشور‌های توسعه یافته را دارند، گفت: باید این پرسش را از آنهایی که آرزوی توسعه یافته شدن را دارند، ‌پرسید که آیا آنها نیز همچون مردم کشور‌های پیشرفته رفتار می‌کنند؟ زباله‌ها در کشورهای پیشرفته با مالیاتی که مردم می‌دهند، بازیافت می‌شود. از آن مهم‌تر تفکیک زباله در مبدا توسط خود شهروندان انجام می‌شود. آیا شهروندان ایران به وظایف خود در ارتباط با تفکیف زباله به درستی عمل می‌کنند؟

ظرفیت مغفول در بازیافت

این فعال محیط‌زیست در ارتباط با وضعیت صنعت بازیافت در کشور گفت: صنعت بازیافت، صنعتی است که سال‌های سال با وجود ظرفیت‌های بسیاری که دارد، مغفول مانده‌است. درحال‌حاضر در ایران هنوز صنعتی به نام صنعت بازیافت همچنان که در کشورهای دیگر شکل گرفته، ایجاد نشده‌است. زباله در بخش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود، از جمله آن می‌توان به زباله‌های شهری، زباله‌های ساختمانی‌شامل نخاله‌های ساختمانی، زباله‌های صنعتی، زباله‌های بیمارستانی اشاره کرد.

نخاله‌های ساختمانی، معادن شهری

این فعال محیط‌زیست بیان‌ کرد: در کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه ایران همچون امارات از نخاله‌های ساختمانی با عنوان معادن شهری یاد می‌شود که مواد اولیه بسیاری از صنایع از بازیافت این مواد تولید می‌شود. ده سال است که در اروپا واژه معادن شهری جا افتاده است. باید تولید‌کننده زباله هزینه بازیافت آن را بدهد. کاغذ، پلاستیک و آلیاژ تنها ۷ درصد زباله‌های شهری را تشکیل می‌دهند مابقی آن شامل زباله‌های تر است.

در همین ارتباط بخوانید

تیراندازی بر سر زباله

نقش موثر دولت در حمایت از بازیافت

وی با اشاره به نقش مالیات گفت: به این دلیل صنعت بازیافت در کشور توسعه نمی‌یابد که شهرداری‌های ایران همچون کشورهای توسعه یافته هزینه بازیافت زباله را از مردم دریافت نمی‌کنند و پروژه‌های بازیافت از اهمیت بسیاری برخوردار است و هزینه دارد و هزینه آن باید توسط مردم بودجه آن تامین شود. نقش دولت موثر است دولت باید در مراحل آغازین آن بودجه‌های حمایتی دهد. اگر پول نیم‌کیلو گوشتی که به عنوان یارانه به مردم داده می‌شود به عنوان بودجه حمایتی برای توسعه صنعت بازیافت کشور هزینه می‌شد، اکنون مشکل زباله کشور حل شده بود و این صنعت در کشور شکوفا شده ‌بود و اشتغال و پیشرفت را به ارمغان آورده بود. در نظر گرفتن بودجه جاری برای گوشت برای یک بار مصرف است اما این هزینه برای ۲۰ سال مصرف و حل معضلات شهری است که در کنار آن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال را در پی خواهد داشت.

بیش از ۲۱ هزار تن زباله خانگی در ایران

این فعال محیط زیست در آخر خاطر نشان کرد: روزی بیش از ۲۱ هزار تن زباله خانگی در ایران تولید می‌شود. این میزان به جز زباله‌هایی است که در بخش ساختمانی، صنعتی و بیمارستانی تشکیل می‌شود. کمتر از ۱۰ درصد زباله‌ها در کشور بازیافت می‌شود. ایران درمجموع به ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای بازیافت کل پسماندها کشور دارد اگر به مدت ۵ سال،سالانه ۱۰۰میلیون یورو آن‌را به به استانداری ها پرداخت کند در مدت ۵ سال مشکل پسماند ایران حل می‌شود. از این میزان زباله با استفاده از صنعت بازیافت می‌توانند ۵ میلیون تن کمپوست ایجاد شود و در روز ۶۰۰هکتار زمین لم یزرع را با استفاده از این کمپوست‌ها تقویت کنند و برای کشت و کشاورزی آماده کنند. حدود ۲ و نیم میلیون تن مواد ارزشی را در صنعت بازیافت به صنعت بازگردانند.

بیشتر بخوانی

پ سماند معضلی برای تهران

تصاویر / زندگی در میان زباله‌ها

ارسال نظر