|
کدخبر: 78406

نورد گرم ۲ فولاد مبارکه گامی ارزنده در مسیر خودکفایی کشور است

مرتضی بلوکی / روزنامه‌نگار

mortezaboloki1007.jpg

امروزه نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، افزایش حجم و ظرفیت تولید آن، اهمیت تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ۲ را افزایش داده است. اجرای این طرح نه تنها کشور را در مسیر رشد و تعالی قرار خواهد داد؛ بلکه نیاز ایران را از واردات مرتفع خواهد کرد.

قطعا مزیت‌های این طرح بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا در صورت دستیابی به تولیدات این طرح، علاوه بر اشتغال ۱۰۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۷ هزار نفر به صورت غیر مستقیم، باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز، تولید ورق‌های فولادی عریض جهت تولید لوله‌های انتقال آب؛ تولید ورق‌های استحکام بالا با وزن کمتر جهت تولید خودروهایی سبک وزن با مصرف سوخت پایین‌تر و ایمنی بالاتر، تولید ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها و ماشین‌های سنگین؛ تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر جهت مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل؛ جلوگیری از عرضه تختال مازاد کشور بدون ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص ملی؛ ایجاد بازار بین‌المللی و فرصت صادرات ورق گرم نوردیده شده با اتکا به اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر برای توسعه صادرات غیر نفتی؛ تنوع بخشیدن به سبد محصولات فولاد مبارکه با توجه به تقاضای روزافزون صنایع داخلی و خارجی خواهد شد.

خوشبختانه مسئولانی همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اهمیت این موضوع پی برده و برای دستیابی به آن تاکید دارند.

رحمانی، در توضیح لزوم تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ۲ عنوان کرده است «ما در فولاد مبارکه ظرفیت خالی برای خط نورد داشتیم، به گونه‌ای که خط نورد شماره یک این شرکت جوابگوی نورد تمام محصولات نیست، بنابراین لازم بود این ظرفیت در بخش نورد ایجاد شود که توسعه آن باعث ایجاد ارزش افزوده شده و نیاز صنایع پایین دست را تامین می‌کند. مجوز لازم برای راه‌اندازی خط نورد دو صادر شده است ضمن این که منابع مالی لازم برای این پروژه دیده شده و ظرفیت لازم نیز وجود دارد که پس از انجام تشریفات قانونی وارد فاز اجرا خواهد شد». در این راستا نیز می‌توان به حمایت رئیس هیات عامل ایمیدرو و چندین نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور، عزم خود را جزم کرده تا در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها با تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ۲ گامی مهمی برای اقتصاد و تولید کشور بردارد. قطعا دست‌اندازی‌ها و حضور برخی از افراد سودجو در این راه، اقتصاد کشور را از مسیر تعالی دور خواهند کرد؛ زیرا کشورهای صاحب قدرت منتظر شکست ایران در جنگ نابرابرانه اقتصادی هستند و در این راه از هیچ کاری دریغ نخواهند کرد و هر لحظه منتظر فرصت برای ظربه زدن به بخش‌های حساس اقتصادی کشور هستند.

بنابراین آنچه در این بین اهمیت دارد توجه به طرح‌های توسعه‌ای است تا کشور از واردات رهایی یابد و این امر تنها با همکاری مسئولان و بسترسازی برای اجرای طرح‌های همچون تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ۲ امکان‌پذیر خواهد بود.

ارسال نظر