|
کدخبر: 39517

یکسال پس از زلزله کرمانشاه

روایتی از زندگی در سرپل ذهاب

365 روز پیش زمین لرزه ای غرب کرمانشاه را لرزاند، فاجعه ای که زلزله زدگان را با آزمون سخت تاب آوری محک زد، اما مردم غیور سرپل ذهاب با همراهی و خدمات رسانی دولت و ملت سخنی ها را پشت سر گذاشتند و می روند تا با سر زندگی، پشت غم را بشکنند و زندگی را دوباره بسازند.

گسترش نیوز: امروز 21 آبان 97 سالروز وقوع زلزله 7.3 ریشتر شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 استان کرمانشاه است، زلزله ای که در آن 620 نفر از هموطنان مان جان خود را از دست دادند و بیش از 12 هزار نفر مجروح شدند.

همزمان با سالروز این زمین لرزه مخرب به بررسی آخرین اقدامات انجام شده از سوی دولت و برخی از سازمان و دستگاه های متولی در امر رسیدگی به زلزله زدگان در خصوص امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده پرداخته ایم. دولت گزارش می دهد در سالروز زلزله سنگین و تلخ کرمانشاه، جلسه عصر (یکشنبه 20 آبان) هیأت وزیران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و با حضور استاندار کرمانشاه، رئیس بنیاد مسکن، رئیس جمعیت هلال احمر و مدیرعامل صندوق توسعه ملی تشکیل شد.

در این جلسه هیات دولت، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی تخریب شده، بازسازی واحدهای اقتصادی شامل واحدهای کشاورزی و دامی و صنایع، بازسازی فضاهای آموزشی، اماکن مذهبی، فضاهای بهداشتی و درمانی و همچنین نحوه تخصیص اعتبارات مصوب و هزینه کرد آن، اعطا و امهال تسهیلات بانکی و بخشودگی بدهی مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش دستگاه های مسئول، به منظور اسکان موقت زلزله زدگان در مجموع 18هزار و 800 کانکس توزیع شد که 13 هزار و 742 کانکس با استفاده از اعتبارات دولتی و 5058 کانکس از طریق کمک های مردمی به مردم آسیب دیده تحویل شده است.

تا پایان امروز، در مجموع 71 هزار و 375 واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بازسازی (احداث و تعمیر) شد که از این تعداد 53 هزار و 802 واحد تعمیری و 17 هزار و 573واحد احداثی به بهره برداری رسیده است.

طبق برآورد صورت گرفته، در بخش کشاورزی و دامی تاکنون 100 میلیارد تومان تسهیلات و حدود 40 میلیارد تومان بلاعوض پرداخت و همچنین چهار هزار تن علوفه در بین دامداران و کشاورزان به صورت رایگان و چادر، کانکس، علوفه و اقلام مصرفی نیز بین عشایر توزیع شده است.

همچنین تا امروز تعداد 8750 واحد احداثی و تعمیری دامی و کشاورزی و 157 مزرعه پرورش ماهی به طور کامل بازسازی و تحویل شده و بقیه نیز در دست اقدام است.

اختصاص مبلغ 400 میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح های توجیهی برای معرفی به بانک ها و بازسازی کامل و تحویل 4708 واحد صنفی و صنعتی بازسازی اتمام بقیه تا خرداد سال آینده، بازسازی فضاهای آموزشی و بهداشتی و درمانی و اماکن مذهبی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه، از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص است.

در مجموع در یک سال اخیر بیش از 8600 میلیارد تومان تسهیلات، 1500 میلیارد تومان کمک بلاعوض، 695 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی و 16 میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای اختصاص یافته است. هلال احمر حضور دائم داشت علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز آخرین اقدامات انجام شده از سوی این جمعیت را در خدمات رسانی به زلزله زدگان غرب کرمانشاه تشریح کرد و افزود: زلزله کرمانشاه به عنوان یکی از بزرگترین زلزله‌های ۵٠ سال اخیر ایران، زخم بزرگی بود که در سال ١٣۹۶ همه ما را آزرد. گستره جغرافیایی بسیار وسیع، زمان نامناسب و ویژگی‌های فرهنگی محل حادثه، این زلزله را از سایر زلزله‌های ایران مجزا و سختی کار را بیشتر می‌کرد. جمعیت هلال احمر بر اساس وظایف ذاتی که در چنین حوادث بزرگی برعهده دارد، اقدامات متعددی را در طول یکسال گذشته انجام داده که سعی می‌کنم در چند محور و به ‌صورت خلاصه آن‌ها را توضیح بدهم. امداد و نجات براساس پروتکل‌های امدادی، نخستین و مهمترین اقدام پس از حوادث بزرگ در ۷٢ ساعت اولیه، انجام عملیات امداد و نجات است. بر این اساس مرکز عملیات اضطراری (EOC) در سازمان امداد و نجات و همچنین جمعیت هلال احمر استان

کرمانشاه و سپس استان‌های معین در یک ‌ساعت اول حادثه فعال شد و کنترل عملیات را به دست گرفت.

٣۸ تیم واکنش سریع، ۵٣ تیم تخصصی آواربرداری، ٣١ تیم جست و جوی سگ های نجات (آنست) در استان کرمانشاه و استان های معین همراه با تمام تجهیزات انفرادی، گروهی و مکانیزه بلافاصله عازم مناطق زلزله زده شدند.

طرح اولیه عملیاتی امدادرسانی براساس اطلاعات دریافتی آماده و شهرهای مختلف آسیب‌دیده براساس جمعیت و شدت آسیب، میان استان های معین تقسیم شده و در مجموع ٢١ استان، وارد عملیات امدادرسانی به حادثه‌دیدگان شدند. امداد هوایی با توجه به وسعت جغرافیایی منطقه و احتمال بسته شدن جاده ها، امداد هوایی جمعیت هلال احمر در همان ساعات اولیه به حالت آماده باش درآمد. با این حال به دلیل تاریکی هوا و عدم پرواز در شب، عملیات امداد هوایی از نخستین دقایق روز بعد آغاز شد.

۹ فروند بالگرد امدادی هلال احمر در نخستین ساعات صبح به سمت منطقه زلزله زده پرواز کرد و با احتساب بالگرد استان کرمانشاه تعداد بالگردهای درگیر در این عملیات به ١٠ فروند رسید.

بالگردهای جمعیت هلال احمر در طول این عملیات توانستند رکوردی کم‌نظیر از انتقال مصدومان به مراکز درمانی و انتقال اقلام امدادی به روستاهای دوردست را از خود برجای بگذارند.

در طول ١٣ روز انجام عملیات ٢۷۷ ساعت و ٢۷٢ سورتی پرواز انجام شد، ١۹۴ مصدوم به مراکز درمانی انتقال داده شدند، ۷۹٢ نفر از نیروهای امدادی به مناطق دوردست منتقل شدند و ١٢۹ هزار کیلوگرم بار شامل انواع اقلام امدادی حمل شد. درمان اضطراری بزرگترین مشکل پس از حوادث بزرگ، انتقال و درمان مصدومان است که در زلزله کرمانشاه رکورد کم‌نظیری در تاریخ حوادث ایران در این زمینه رقم خورد که در کاهش آمار تلفات بسیار موثر بود.

بیمارستان صحرایی (RDH ) هلال احمر ساعت ۷ صبح روز حادثه در سرپل‌ذهاب برپا شد و ارائه خدمات به مصدومان را آغاز کرد. مصدومان از طریق آمبولانس ها و بالگردها به سرعت انتقال یافتند، پزشکان داوطلب فراخوان و به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

در زمان انجام عملیات تا ٢ ماه پس از حادثه، یک بیمارستان صحرایی (RDH) با ۹٠ نفر- روز، ١٢ درمانگاه اضطراری (BHCU) با ٢ هزار و ٢۵٠ نفر- روز، ۴ مرکز خدمات توانبخشی با ١٢٠ نفر- روز و در مجموع با ٢۴۶٠ نفر -روز نیرو به ارائه خدمات پرداختند.

در طول یک ماه پس از حادثه به هزار و ٢٢١ نفر فوریت های درمانی، ١۴ هزار و ۴٠١ تن ویزیت پزشکی، ۷ هزار و ۷۶١ تن خدمات پرستاری، ٢ هزار و ١۸ تن خدمات زنان و مامایی و ۷۹۷ تن خدمات بهداشت روان ارائه شد.

خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی بلافاصله در منطقه مهیا شد و به‌ صورت ثابت و سیار ادامه یافت.

در یک ماه نخست وقوع زمین لرزه کرمانشاه، به بیش از ٢ هزار و ۶۹۴ تن خدمات فیزیوتراپی ارائه شد و ۶۴٠ تن نیز از خدمات ارتوپدی فنی هلال احمر به‌صورت رایگان بهره بردند. علاوه بر این تعدادی از مصدومان با درجه مصدومیت بالا و ضایعه نخاعی به بیمارستان فوق تخصصی نورافشار در تهران منتقل شدند و روند درمان این افراد به صورت رایگان طی شد. توزیع اقلام و اسکان اضطراری اسکان اضطراری در چادر برعهده جمعیت هلال احمر است و از این رو اقدامات لازم در این خصوص به رغم مشکلات فراوان به سرعت انجام شد. در همین راستا در حالی که طبق استانداردها، برای ٣٣ هزار خانوار حاضر در منطقه، حداکثر همین مقدار چادر می‌بایست توزیع شود اما، به دلیل شرایط بحرانی منطقه و امنیت روانی مردم در مجموع ۹٢ هزار و ۵٠٠ تخته چادر در منطقه توزیع شد.

پس از برطرف شدن اضطرار و پایان عملیات نجات، عملیات امدادی وارد فاز بعدی شد و توزیع اقلام ضروری دیگر برای اسکان اضطراری سرعت بیشتری گرفت. در همین خصوص طبق دفترچه های امدادی بیش از ٢۸۸هزار کیلوگرم نایلون به منظور جلوگیری از آبگرفتگی، ۴۹ هزار شعله والوور، ٣٠٠ هزار تخته پتو، ۶٣ هزار تخته موکت، ٢۷ هزار ست ظروف، ۴۹هزار ست بهداشتی، ٢١ هزار گالن آب و بیش از ۴١ هزار هیتر برقی میان آسیب دیدگان توزیع شد. تغذیه اضطراری تغذیه اضطراری آسیب دیدگان در دو مرحله انجام شد که در مرحله نخست جیره ۷٢ ساعته میان آسیب دیدگان توزیع شد. این بسته های غذایی به تعداد ١١٢ هزار بسته شامل نیازهای اولیه غذایی مثل نان، قند و شکر، برخی کنسروها و نظایر آن با توجه به حدود ۵٠ هزار شناسنامه امدادی صادر شده، میان زلزله زدگان در شهرها و روستاهای مختلف توزیع شد.

در مرحله دوم بسته غذایی یک ماهه توزیع و با توجه به نیاز زلزله زدگان یک بار دیگر نیز تکرار شد. در مجموع بالغ بر ١٣۵ هزار بسته غذایی یک ماهه شامل برنج، روغن، کنسرو و نظایر آن میان زلزله زدگان توزیع شد و در طول ٢ ماه نخست ۵٠٠ هزار بطری آب معدنی نیز از منابع جمعیت هلال احمر میان زلزله زدگان توزیع شد. خدمات روانی- اجتماعی پس از رفع شرایط اضطراری و با توجه به تالمات روحی و روانی در مناطق آسیب دیده، تیم‌های خدمات روانی اجتماعی جمعیت هلال احمر با عنوان تیم‌های سحر از استان‌های مختلف وارد منطقه شده و به ارائه خدمات مختلف به کودکان، زنان و اقشار آسیب‌پذیر پرداختند.

ایجاد فضاهای دوستدار کودک، سرکشی به خانواده‌ متوفیان، برپایی خیمه های نماز، ارائه خدمات بهداشتی، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم، برپایی مراسم ختم، عیادت از مجروحان، توزیع اسباب بازی و نظایر آن از جمله برنامه‌های این تیم‌ها بود. ۶۴ تیم از ٣١ استان شامل ۸۷۸ نفر به تدریج وارد شهرهای و مناطق مختلف زلزله زده شدند. این خدمات تا عید نوروز ادامه داشت و در مجموع بیش از ١۶۷ هزار نفر از برنامه های مختلف بهره بردند. کمک‌های مردمی کمک های مردمی به هلال احمر در زلزله کرمانشاه بی‌سابقه بود و رکورد شکست. در حالی که در زلزله مشابه قبلی (ورزقان، پنج سال پیش) مردم ٢٢ میلیارد تومان به هلال احمر کمک کرده بودند، میزان کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه به ۶۷ میلیارد تومان رسید و این جدا از ٢٠ هزار تن اقلام فیزیکی (به ارزش تقریبی ۷٠ میلیارد تومان) بود که به شعب هلال احمر در سراسر کشور تحویل شد.

پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر می گوید: از همان ابتدای کار تصمیم گرفتیم تا ریالی از کمک‌های مردمی در مسیر خدمات امدادی هلال احمر مصرف نشود و مستقیم در اختیار آسیب دیدگان واقعی قرار گیرد.

به گفته او، جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه از منابع داخلی خود بالغ بر ٢۵٠ میلیارد تومان هزینه کرد، اما بدون آنکه ریالی از کمک های مردمی را صرف فرآیندهای عملیاتی خود در منطقه زلزله زده کند، همه آن‌ها را به تدریج در اختیار زلزله‌زدگان قرار داد.

وی افزود: از این کمک‌ها در ماه‌های نخست پس از حادثه ۵ میلیون تومان در اختیار خانواده‌هایی قرار گرفت که عزیزی را از دست داده بودند. ۵ میلیون تومان نیز نصیب خانواده‌هایی شد که تا ١٠ روز پس از زلزله فرزندشان متولد شده بود. پس از تکمیل بانک اطلاعاتی خانه‌های تخریب شده توسط بنیاد مسکن و شناسایی سرپرستان خانوارها با کمک سازمان هدفمندی یارانه‌ها، فرصت برای کمک‌های دقیق‌تر به خانواده‌های زلزله زده فراهم شد.

حدود ٢۹ هزار خانه از نوع تخریبی یک و ٢ شناسایی شدند که بیشترین آسیب را از این زلزله مصیبت بار دیده بودند. در نخستین فرصت پیش از عید نوروز مبلغ ٣٠٠ هزار تومان از محل کمک‌های مردمی در اختیار ٢۹ هزار خانواده زلزله‌زده قرار گرفت.

با شناسایی دقیق خانوارها، برای خرید ٣ قلم لوازم خانگی شامل کولر، یخچال و فرش مبلغ ٢ میلیون تومان در اردیبهشت‌ ۹۷ به حساب سرپرستان ٢۹ هزار خانواده زلزله زده واریز شد. ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زلزله زدگان طیب قدیمی، نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زلزله زدگان در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه که از صبح روز 22 آبان 96 با جدیت آغاز شد تا به امروز ادامه دارد.

وی ادامه داد: این خدمات در حوزه بهداشت به صورت فعال در روستاها و به صورت غیر فعال( با مراجعه مردم) در شهرها ارائه شد به طوری که 6 روز بعد از وقوع زلزله خدمات بهداشتی زلزله زدگان به وضعیت روزهای قبل از زلزله برگشتند. نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده ادامه داد: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده از 21 آبان 96 تا کنون ادامه دارد. سطح کیفی این خدمات مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه کار ساخت خانه های بهداشت و مراکز سلامت هم پیشرفت های خوب و چشمگیری داشته است، گفت: در حوزه بهداشت در تمام مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده خدمات مورد نیاز مردم ارائه می شود و حدود 190 واحد بهداشتی تخریبی بر اثر زلزله که آسیب های جزئی دیده بودند تا پایان اردیبهشت 97 تعمیر و مقاوم سازی شدند. نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله زده غرب کرمانشاه، ادامه داد: 45 باب خانه های بهداشت که تخریب شده بودند و نیاز به مقاوم سازی و احداث مجدد داشتند نیز با همت خیرین بازسازی شده اند و 30 واحد از این 45 واحد تا پایان آبان 97 به بهره برداری خواهد رسید.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده در خصوص اقدامات در حوزه درمان در مناطق زلزله زده نیز گفت: خدمات درمانی با راه اندازی بیمارستان جدید بانگر با 50 تخت، 6 بخش و 2 اتاق عمل ارائه می شود که البته قبل از زلزله یک بیمارستان 50 تخته در شهرستان سرپل ذهاب به بیماران ارائه خدمات می داد که با راه اندازی بیمارستان جدید، ارائه خدمات به روال عادی بازگشته است.

وی درخصوص اقدامات عمرانی در مناطق زلزله زده نیز گفت: در بحث عمرانی بخش عمده کار به بازسازی بیمارستان ها ارتباط دارد که کار بازسازی و مقاوم سازی آنها در حال بررسی و انجام است. 2 هزار واحد مسکونی نوساز واگذار شد پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد خمینی (ره) نیز از واگذاری 2 هزار واحد مسکونی نوساز به مددجویان زلزله ‌زده کرمانشاه از سوی این کمیته خبر داد.

وی در این مراسم با اشاره به اینکه خرداد امسال ۵۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان زلزله‌ زده این نهاد در استان کرمانشاه ساخته شده است، گفت: شنبه 19 آبان امسال نیز دو هزار واحد مسکونی دیگر در مناطق قصر شیرین، سرپل ذهاب، گیلان غرب، دالاهو، اسلام‌آباد غرب و ماهی دشت به مددجویان کمیته امداد واگذار شد.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی ساخته ‌شده مربوط به مددجویان ۵۵۰ روستای استان کرمانشاه است گفت: این واحدها پس از تجهیز و تأمین امکاناتی مانند آب و برق به خانوارهای تحت حمایت این نهاد واگذارشده است.

فتاح با اعلام اینکه تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد که در زلزله آسیب‌ دیده بودند تعمیر و تحویل داده شده است افزود: ساخت و تعمیر دو هزار و ۷۰۰ واحد آسیب ‌دیده دیگر نیز تا نیمه نخست سال آینده به پایان می ‌رسد.

وی با اعلام اینکه متوسط کمک‌های مردمی برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی ۱۲ میلیون تومان و واحدهای شهری ۱۵ میلیون تومان است گفت: مردم برای بازسازی منازل مددجویان زلزله‌ زده کرمانشاه تاکنون ۶۰ میلیارد تومان کمک کرده‌ اند. رئیس کمیته امداد ادامه داد: از زمان وقوع زلزله تاکنون به ارزش ۸۰ میلیارد تومان کالا و لوازم ضروری میان مردم زلزله ‌زده این مناطق توزیع‌ شده است. فتاح با تاکید کمیته امداد در توزیع امکانات میان اهل تشیع و تسنن تفاوتی قائل نیست گفت: توزیع برابر کمک‌ها میان هموطنان شیعه و سنی یکی از افتخارات نظام است. 2220 میلیارد تومان صرف بازسازی شد علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: از آبان پارسال تاکنون بیش از 2 هزار و 220 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی در مناطق شهری و روستایی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه پرداخت شده است. وی با اعلام این مطلب اظهار داشت: زلزله کرمانشاه 21 آبان پارسال در این استان به وقوع پیوست و به واحدهای مسکونی برخی شهرها وهزار و 623 روستا خسارت وارد کرد.

وی توضیح داد: با ارزیابی هایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام داده، تاکنون هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات به مردم این منطقه پرداخت شده و 320 میلیارد تومان آن نیز به صورت بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شده است. رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه در این حادثه به بیش از 100 هزار واحد مسکونی خسارت وارد شد، افزوده است: برآوردهای اولیه ما نشان می داد که 37 هزار واحد مسکونی باید در این منطقه احداث و 63 هزار واحد نیز تعمیر اساسی شود.

تابش اضافه کرد: بنیاد مسکن در 2 ماه نخست وقوع زلزله به دنبال اسکان موقت مردم بود و موفق شد با کمک سایر نهادها از جمله ارتش و سپاه اسکان موقت را در شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به خوبی انجام دهد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: هیات دولت سه روز پس از وقوع زلزله تمام اعتبارات مورد نیاز منطقه را مصوب کرد و بلافاصله پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به مردم خسارت دیده استان کرمانشاه آغاز شد. وی افزود: تاکنون 105هزار و 592 پرونده برای دریافت وام به بانک‌های عامل معرفی شده که از این تعداد 97هزار و 310 مورد به انعقاد قرارداد منجر شده است.

تابش گفت: برای انجام تعمیر واحدهای مسکونی نیز مقرر شد برای واحدهای شهری و روستایی 12 میلیون تومان تسهیلات اختصاص یابد و 2 میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شود. رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد: همزمان با این اقدام، پرداخت وام معیشتی به هموطنان در این مناطق آغاز شد که 10 میلیون تومان آن به صورت وام و 2 میلیون تومان آن به صورت بلاعوض بود.

منبع: ایرنا

گزارش از: فرهاد شرف پور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها