|
کدخبر: 86238

بریتانیا شرایط پذیرش کارگر را تغییر داد

هر کسی که می‌خواهد به بریتانیا بیاید و در اینجا کار کند، باید یک پیشنهاد شغلی با حقوق ٢٥‌هزار و ٦٠٠ پوند داشته باشد. البته حداقل ٢٠‌هزار و ٤٨٠ پوند هم برای برخی از موارد مثل پرستاری که نیروی کار در آنجا کم است، قابل قبول خواهد بود.

گسترش‌نیوز : دولت بریتانیا در برنامه جدید خود می‌خواهد مرزهایش را بر روی کارگران غیرمتخصص و افرادی که نمی‌توانند انگلیسی حرف بزنند، به‌عنوان بخش‌های مهمی از قانون مهاجرت، ببندد و به این ترتیب به دوران کارگران ارزان اتحادیه اروپا که در کارخانه‌ها، انبارها، هتل‌ها و رستوران‌ها فعالیت می‌کنند، پایان دهد. گاردین در گزارشی نوشته است، دولت بریتانیا از طرح خود که به سبک طرح ویزای کار استرالیاست، رونمایی کرده و می‌خواهد، مرزهای کشورش را برای نخستین‌بار پس از چندین دهه به «کنترل کامل» خود دربیاورد و به آزادی رفت‌و آمد شهروندان اروپایی پایان دهد.با این حال اما مدیران و سرمایه‌گذاران بخش‌های صنعتی دولت را متهم می‌کنند که می‌خواهد به اقتصاد حمله کند. آنها همچنین به تبعات فاجعه‌بار و سنگین این اقدام و از بین رفتن مشاغل و بسته‌شدن کارخانه‌ها و مراکز اقتصادی شهرها هشدار داده‌اند.احزاب کارگر و لیبرال دموکرات‌ها نیز این طرح را محکوم کرده‌اند، در حالی ‌که بخش بهداشت اعلام کرده این اقدام «قطعا تبعات وحشتناکی برای بخش درمانی خواهد داشت».با این حال وزرای دولت می‌گویند که آنها در حال اجرای برگزیت هستند که خواسته رأی‌دهندگان بوده است و حالا زمان آن رسیده که کسب‌وکار خود را از وابستگی به کارگران مهاجر ارزانقیمت خلاص کند. طبق یک سند توجیهی ١٠ صفحه‌ای که منتشر شده، قوانین مهاجرتی جدید شامل موارد زیر است:

مرزهای بریتانیا برای کارگران غیرمتخصص و همه مهاجرانی که نمی‌توانند انگلیسی حرف بزنند، بسته خواهد شد.

هر کسی که می‌خواهد به بریتانیا بیاید و در اینجا کار کند، باید یک پیشنهاد شغلی با حقوق ٢٥‌هزار و ٦٠٠ پوند داشته باشد. البته حداقل ٢٠‌هزار و ٤٨٠ پوند هم برای برخی از موارد مثل پرستاری که نیروی کار در آنجا کم است، قابل قبول خواهد بود.

هیچ راهی برای خوداشتغالی افرادی که به بریتانیا می‌آیند، وجود نخواهد داشت و به این ترتیب کار افرادی مثل لوله‌کش‌های لهستانی یا کارگران ساختمانی رومانیایی هم تمام می‌شود.

کنترل‌های مرزی دیگر کارت‌های شناسایی کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا را قبول نخواهند کرد. این به منظور تلاش برای متوقف‌کردن کارگران غیراروپایی است که با کارت‌های شناسایی دزدی یا جعلی وارد کشور می‌شوند.

سقف مهارت برای افراد خارجی که می‌خواهند در بریتانیا کار کنند، از سطح A یا معادل آن، کم می‌شود. سقف تعداد کارگران متخصص برداشته خواهد شد و تعداد کمی از کارگران متخصص اجازه خواهند داشت که بدون داشتن شغل وارد کشور شوند.

حقوق هنرمندان، ورزشکاران و موسیقی‌دانان برای اجرا، شرکت در رقابت‌ها و آزمون‌ها حفظ خواهد شد.

دولت در حال ایجاد کارزار «وسیعی» است تا کارفرماها را برای تغییرات‌ سال آینده آماده کند؛ زمانی که با شهروندان اتحادیه اروپا مانند شهروندان سایر کشورهای جهان برخورد خواهد شد.با این حال سیاست جدید انتقادات تندی را از سوی کارفرمایان، خصوصا در بخش استخدام پیشخدمت‌های زن و مرد و کارگران کشاورزی و شیلات که جزء کارگران ساده هستند، داشته است.مدیران صنایع در مورد این تغییرات هشدار داده و گفته‌اند که این سیاست‌ها باعث تأثیرات گسترده‌ای بر روی فرآیند تولید غذا در کارخانه‌های مواد غذایی خواهد شد که به‌شدت به کارگران اروپایی متکی است و همان‌ها هستند که قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را از جوجه و گوشت و مرغ پر می‌کنند. «تام هدلی» مدیر کنفدراسیون استخدام و اشتغال به گاردین می‌گوید: «شغل‌هایی که دولت به‌عنوان «شغل‌های با مهارت کم» در نظر گرفته، دقیقا شغل‌هایی هستند که برای رشد اقتصادی و سلامت اقتصادی حیاتی هستند. بیانیه دولت تهدید می‌کند که افرادی را بیرون کنیم که برای ارائه خدمات عمومی به مردم، به آنها متکی هستیم. ما باید به کارگرانی دسترسی داشته باشیم که به ما در مراقبت از افراد مسن، در ساختن خانه و قوی نگه‌داشتن اقتصاد، کمک می‌کنند.»«کیت نیکولز» رئیس اجرایی بخش هتل‌داری می‌گوید: «حذف مهاجران از طریق یک مسیر غیرکارشناسانه آن هم در مدت زمان ١٠ ماه، برای بخش هتل‌داری و مردم بریتانیا بسیار فاجعه‌بار است و سرمایه‌گذاری‌ها را در این بخش بسیار کم می‌کند.»

«کرولین فربرن» مدیرکل کنفدراسیون صنعت بریتانیا می‌گوید که حذف سقف تعداد کارگران متخصص مورد استقبال است اما در برخی از بخش‌ها کارخانه‌ها نمی‌دانند که چگونه باید افرادی را برای چرخاندن اقتصادشان استخدام کنند. با وجود این مسئله که ما در برخی از بخش‌ها هم تا پیش از این کمبود نیروی کار داشتیم، در بخش غذا و نوشیدنی دچار مشکل خواهیم شد.همچنین بخش‌های دیگری مثل هتل‌ها که برای تمیزکاری، آشپزخانه و خدمات به‌شدت به نیروی کار اروپایی متکی است نیز آسیب خواهند دید.«دایان ابوت» وزیر کشور دولت در سایه حزب کارگر می‌گوید، درخواست دولت از مهاجران برای انگلیسی حرف‌زدن، «درخواست مزخرفی» است: «اکثر کسانی که برای کار به اینجا می‌آیند، انگلیسی حرف می‌زنند. اما آیا ما می‌خواهیم به این بهانه که انگلیسی آنها خوب نیست، به کشور راه‌شان ندهیم؟ این هم غیرانسانی است و هم آسیب‌زننده.»او در ادامه می‌گوید: «ما به کارگران در همه سطوح احتیاج داریم، آن ‌هم تا زمانی که حزب محافظه‌کار بر سر کار است و رفتارهای خصومت‌آمیز از خود نشان می‌دهد. اما با این سیاست‌ها جذب کارگران برای ما بسیار دشوار خواهد شد.» این اتفاقات در حالی می‌افتد که اتحادیه کشاورزان ملی درخواست کرده که در ‌سال ٢٠٢١، برای ٧٠‌هزار نفر ویزای موقت صادر شود تا به‌عنوان کارگر وارد کشور شوند. «متیو بترز» رئیس این اتحادیه می‌گوید، این بسیار عجیب است که دولت مردم را ترغیب می‌کند تا میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند، اما از سوی دیگر سیاست‌هایی را در پیش گرفته که باعث سخت‌ترشدن تولید میوه و سبزیجات و در نتیجه بالارفتن قیمت آنها می‌شود.

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها