|
کدخبر: 75272

ترامپ خواستار توقیف اعطای وام به چین شد

یک روز پس از آن‌که بانک جهانی علی‌رغم اعتراض امریکا، برنامه جدید خود برای وام‌دهی به پکن را اعلام کرد، ترامپ از این موسسه خواست وام دادن پول به چین را متوقف کند.

گسترش نیوز: بانک جهانی پنج‌شنبه شب برنامه خود برای اعطای وام کم بهره به چین را اعلام کرد. طبق این برنامه جدید چین می‌تواند تا ماه ژوئن ۲۰۲۵ سالانه ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار از بانک جهانی وام بگیرد. در این برنامه ذکر شده که میزان وام‌دهی به چین نسبت به میانگین ۵ ساله قبلی، که ۱.۸ میلیارد دلار در سال بوده است، با افتی تدریجی روبه‌رو شده است.

جمعه شب به وقت امریکا (صبح شنبه به وقت تهران)، ترامپ در واکنش به این خبر در توییتر خود نوشت: چرا بانک جهانی به چین پول وام می‌دهد؟ آیا چنین چیزی می‌تواند امکان‌پذیر باشد؟ چین پول زیادی دارد و اگر هم نداشته باشد آن را ایجاد می‌کند. [این کار را] متوقف کنید.

بانک جهانی در بیانیه‌ای ایمیلی که به رویترز ارسال شده است اعلام کرد: وام‌دهی بانک جهانی به چین به شدت کاهش یافته و طبق بخشی از توافقی که با سهام‌داران خود، شامل ایالات‌متحده، داشته‌ایم، در آینده هم کاهش خواهد یافت. ما با ثروتمندتر شدن کشورها وام‌دهی به آنها را متوقف می‌کنیم.

بانک جهانی در سال مالی ۲۰۱۹ به چین ۱.۳ میلیارد دلار وام داد که در مقایسه با سال مالی ۲۰۱۷ و وام ۲.۴ میلیارد دلاری، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. اما گویا این میزان کاهش از نظر دولت ترامپ کافی نبوده است.

منبع: مهر

ارسال نظر