|
کدخبر: 69465

در شیلی اتفاق افتاد؛

تظاهرات به خاطر گرانی بلیط مترو + تصاویر

رئیس‌جمهوری شیلی به دنبال شدت گرفتن تظاهرات علیه افزایش نرخ بلیط مترو در سانتیاگو، پایتخت وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

گسترش نیوز - تظاهرکنندگان که بسیاری از آنها دانش‌آموز و دانشجو هستند، به ایستگاه‌های مترو در پایتخت حمله کرده‌اند. آنها در خیابان‌ها آتش روشن کرده و باعث بروز ترافیک شدیدی در شهر شدند.

SHILI-BLIT04.jpg

مقام‌های شیلی گفته‌اند خسارات زیادی به شهر وارد آمده و سیستم حمل‌ونقل با اختلال مواجه شده است. تصاویر تلویزیونی تظاهرکنندگانی را نشان می‌دهد که با پرتاب سنگ به خودروهای پلیس حمله می‌کنند. آنها حداقل یک اتوبوس را به آتش کشیده‌اند.

SHILI-BLIT02.jpg

پلیس ضد شورش در پایتخت از گاز اشک آور و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده است. در چند روز گذشته، اعتراض‌های فراوانی به افزایش نرخ بلیط مترو صورت گرفته است.

مقام‌های مترو سانتیاگو، پایتخت شیلی گفته‌اند تمام خطوط مترو حداقل برای دو روز تعطیل خواهند بود. آنها دلیل تعطیلی را "خسارات شدید" وارده می‌دانند و می‌گویند در شرایط فعلی، امکان "اداره امن" مترو وجود ندارد.

SHILI-BLIT03.jpg

خسارات وارده نزدیک به ۷۰۰ هزار دلار اعلام شده و مقام‌های شهری گفته‌اند معترضان دوربین‌های مداربسته و شماری از دیگر تجهیزات را از بین برده‌اند.

مترو سانتیاگو یکی از مدرن‌ترین قطارهای شهری در امریکای جنوبی است. دولت شیلی در ماه اخیر نرخ بلیط مترو در ساعات شلوغ را به دلیل افزایش هزینه سوخت و کاهش ارزش پول ملی یک دلار و ۱۷ سنت افزایش داد.

SHILI-BLIT01.jpg

مقام‌های شیلی گفته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر نخواهند کرد. دولت شیلی آنچه را که "اقدامات خشونت‌بار و تخریب اموال عمومی" به‌دست "گروه‌های سازمان‌دهی یافته" خوانده محکوم کرده و با اعلام وضعیت فوق العاده، جرایم سنگین‌تری را برای افرادی که به اتهام اختلال در نظم عمومی محکوم شوند در نظر گرفته است.

SHILI-BLIT05.jpg

هنوز معلوم نیست چند نفر از معترضان بازداشت و یا زخمی شده‌اند.

منبع: BBC

ارسال نظر