|
کدخبر: 57714

وزیر امور خارجه انگلیس به ترامپ: مودب باشید!

به دنبال توئیت‌های جدید رئیس‌جمهور امریکا که طی آن سفیر انگلیس را "آدمی بسیار احمق" و عملکرد ترزا می‌در بریگزیت را "احمقانه" خواند، وزیر امور خارجه انگلیس از ترامپ خواست مودبانه رفتار کند.

گسترش‌نیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در توئیت‌های جدید خود بار دیگر سفیر انگلیس و ترزا می‌را هدف حملات انتقادی خود قرار داد و نوشت: سفیر سر به هوایی که انگلیس به امریکا تحمیل کرده کسی نیست که ما از او خوشمان بیاید، او آدم بسیار احمقی است.

وی در ادامه آورده است: او باید با کشور و نخست‌وزیرش درباره مذاکرات شکست خورده بریگزیتشان صحبت کند و از انتقاد من از اینکه بریگزیت چقدر بد مدیریت شده ناراحت نشود. من به ترزا می‌گفته‌ام که چگونه توافق کند اما او راه احمقانه خودش را رفت و نتوانست نتیجه بگیرد. این فاجعه است.

ترامپ نوشته است: من سفیر را نمی‌شناسم اما به من گفته شده که او بسیار احمق است. به او بگویید که امریکا درحال‌حاضر در مقایسه با کل دنیا بهترین اقتصاد و ارتش را دارد و در هر دو زمینه در حال بزرگتر، بهتر و قوی‌تر شدن است. ممنون آقای رئیس جمهور!

سخنگوی ترزا می‌در پاسخ به این توئیت‌های ترامپ تاکید کرد که این دولت انگلیس است که تعیین می‌کند چه کسی سفیر باشد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز از رئیس‌جمهوری امریکا خواست در برخوردهای خود محترمانه عمل کند.

هانت خطاب به ترامپ نوشت: دوست‌ها با یکدیگر صریح صحبت می‌کنند و من نیز همین کار را خواهم کرد: این اظهارات در قبال نخست‌وزیر ما و کشورم موهن و غلط است. دیپلمات‌های شما نظرات خصوصی خود را به وزیر خارجه، پامپئو می‌دهند و دیپلمات‌های ما هم به همین صورت عمل می‌کنند!

او ادامه داد: شما گفتید ائتلاف انگلیس/امریکا در تاریخ عالی‌ترین است و من هم موافقم اما هم‌پیمانان باید با یکدیگر با احترام برخورد کنند؛ همان‌طوری که ترزا می‌همواره با شما برخورد کرده است.

هانت که این روزها بخت خود را برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس می‌آزماید، نوشت: سفیرها توسط دولت انگلیس منصوب می‌شوند و اگر من نخست‌وزیر شوم، سفیرمان در سمت خود باقی خواهد ماند.

این در حالی است که پس از افشای پیام محرمانه سفیر انگلیس در امریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که دیگر کاری با سفیر انگلیس ندارد. کیم داروک، سفیر انگلیس در ایالات متحده، در پیام محرمانه‌اش به دولت بریتانیا که توسط روزنامه دیلی میل افشا شده است، دولت و رئیس‌جمهوری امریکا را بی‌کفایت و بی‌منطق خوانده بود.

در همین حال، روزنامه ایندیپندنت نوشت، دیدار برنامه‌ریزی شده لیام فاکس، وزیر تجارت بین‌المللی انگلیس با ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا که قرار بود سه‌شنبه برگزار شود، لغو شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر