|
کدخبر: 49108

آیا نتانیاهو پیروز شد؟

انتخابات سه‌شنبه، ۹ آوریل ۲۰۱۹ کنشت اسرائیل به پایان رسید ولی نتایج رسمی و نهایی تا روز جمعه اعلام خواهد شد.

گسترش نیوز- تا ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، به وقت شرق مدیترانه، صندوق‌های شمارش شده از پیروزی بنجامین (بِنی) گانتز، رهبر حزب آبی و سفید، در مقابل نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، خبر می‌داد. این حزب، که به عبری کُخُل لاوان نامیده می‌شود، ائتلافی است از نیروهای صهیونیستی موسوم به میانه‌رو و لیبرال که در ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ برای شرکت در انتخابات اخیر و مقابله با حزب راست‌گرای لیکود به رهبری نتانیاهو تأسیس شد. نتایج اولیه شمارش آرا بنحوی بود که گانتز و هوادارانش در ستاد انتخاباتی خود در تل‌آویو جشن گرفتند و گانتز پیام خویش را بعنوان نخست وزیر آینده قرائت کرد. همزمان، نتانیاهو نیز از پیروزی حزب لیکود خبر داد و خود را نخست‌وزیر آینده خواند.

netaniaho.png

آخرین نتایج اعلام شده شامل ۹۷ درصد آرا است. طبق این نتایج، حزب آبی و سفید گانتز و حزب لیکود نتانیاهو هر یک با کسب بیش از یک میلیون رأی (از حدود ۶٫۳ میلیون نفر دارندگان حق رأی) از ۳۵ کرسی در کنشت برخوردار شدند. ولی جبهه احزاب راست‌گرا در مجموع ۶۵ کرسی به‌دست آورد در مقابل ۵۵ کرسی سایر احزاب از کل ۱۲۰ کرسی کنشت. سه درصد باقیمانده آرا بطور عمده به اتباع اسرائیل در خارج از کشور تعلق دارد که تا پایان روز چهارشنبه شمرده خواهد شد. نتایج رسمی انتخابات تا روز جمعه اعلام خواهد شد.

بدینسان، هیچ یک از دو نامزد اصلی رقیب (گانتز و نتانیاهو) به پیروزی نرسیدند. رووین ریولین، رئیس جمهور، پس از اتمام شمارش آرا، رایزنی را آغاز می‌کند و فردی را بعنوان نخست‌وزیر برمی‌گزیند که بتواند دولت ائتلافی را تشکیل دهد. این فرد الزاماً کسی نیست که بیشترین آرا را به‌دست آورده بلکه کسی است که از حمایت اکثریت احزاب در کنشت برخوردار باشد. طبق عرف، بر اساس نتیجه موجود (۶۵ کرسی احزاب راست و مذهبی از ۱۲۰ کرسی) اکنون باید نتانیاهو بعنوان نخست‌وزیر تعیین شود ولی مشروط بر اینکه از حمایت سایر احزاب راست‌گرا و مذهبی حاضر در کنشت برخوردار باشد.

همانگونه که در یادداشت پیشین نوشتم، نتایج انتخابات اسرائیل شکستی تحقیرآمیز، به تعبیر نیویورک تایمز، برای نتانیاهو است که او را از جایگاه «شاه بی‌بی»، لقبی که هوادارانش به او داده‌اند، به زمین خاکی فرود آورد. این نتایج شکستی تحقیرآمیز برای ترامپ نیز هست که بی‌پروا به سود نتانیاهو به میدان آمد و با اقدامات جنجالی و پرهزینه خود در آستانه انتخابات اسرائیل، به‌ویژه اعلام به رسمیت شناختن جولان اشغالی بعنوان خاک اسرائیل برغم اجماع بین‌المللی و اعلام سپاه پاسداران بعنوان «سازمان تروریستی»، تصور کرد می‌تواند در میان یهودیان اسرائیل اقبالی گسترده به سود نتانیاهو پدید آورد.

بعلاوه، نتانیاهو با سه پرونده فساد مالی، شامل اتهامات ارتشا و تقلب، مواجه است و احتمالاً پرونده چهارمی نیز گشوده خواهد شد. دادستان کل اسرائیل اعلام کرده که طی هفته‌های آینده به نتانیاهو، چه نخست‌وزیر باشد چه نباشد، رسماً تفهیم اتهام خواهد شد. به این دلیل، روز چهارشنبه، ۱۰ آوریل، میکی زوهر، عضو کنشت از حزب لیکود، خواستار رفع اتهام از نتانیاهو شد. او گفت: رأی مردم نشان داد که آنان پرونده‌های نتانیاهو را مجرمانه نمی‌دانند. و افزود: خطوطی وجود دارد که مقامات قضایی نباید از آن عبور کنند و این خط ممنوعه نخست‌وزیر [نتانیاهو] است.

ارسال نظر