|
کدخبر: 45662

کدام کشورها نشست ورشو را تحریم کردند؟

نشست صلح و امنیت خاورمیانه از امروز چهارشنبه به مدت دو روز در ورشو پایتخت لهستان برگزار می‌شود. در این نشست که امریکایی‌ها میدان دار آن هستند، کشورهای متحد امریکا در منطقه از جمله عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی حضور جدی دارند و در مقابل قدرت‌های جهانی به علاوه بازیگران اصلی منطقه غایبان صحنه‌اند.

گسترش نیوز - ایده برگزاری این نشست از همان ابتدا با مخالفت روس‌ها و چینی‌ها روبه رو شد و قدرت‌های اصلی اروپا نیز با دیده تردید به آن پرداختند.

امریکایی‌ها نخستین بار نفوذ ایران در منطقه ' و فعالیت‌های موشکی ایران را محور اصلی و تمرکز بحث‌های نشست دانستند، اما بعدا که با مخالفت اروپا و کشورهایی مانند روسیه و چین روبه رو شدند، از موضع خود عقب نشسته و اعلام کردند تمرکز نشست بر مسائل کلان منطقه خاورمیانه است.

**غایبان و حاضران

تا اینجای کار علاوه بر چین و روسیه که با نشست ورشو مخالفت کرده اند، از خاورمیانه کشورهای عراق، لبنان، سوریه و فلسطین که در کانون تحولات منطقه خاورمیانه هستند، اساسا شرکت ندارند، ترکیه درسطح سفیر یعنی پایین‌ترین سطح حاضر است و تنها اردن و عربستان، امارات، عمان، بحرین، مغرب و کویت در سطح وزیر خارجه در این نشست حضور یافته‌اند. مصر و تونس نیز در سطح معاونان وزیرخارجه به ورشو رفته‌اند.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نیز فعلا انگلیس در سطح وزیر خارجه شرکت دارد که آن هم اعلام کرده به دلیل تحولات داخلی مربوط به برگزیت، زودتر از موعد، نشست را ترک خواهد کرد و کشورهای فرانسه و آلمان نیز به این نشست اعتنایی نکرده و نماینده‌ای را به آن گسیل نداشته‌اند. موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از همان ابتدا به این نشست روی خوش نشان نداد و اعلام کرد که به ورشو نمی‌رود.

در قاره سبز، بیشترین حضور در سطح وزیران خارجه را کشورهای حوزه بالکان و اروپای شرقی مانند مجارستان، چک و اسلواکی، دارند که نگران از قدرت گیری دوباره مسکو و بی‌اعتمادی به اروپای غربی، به دنبال یک متحد قدرتمند مانند امریکا هستند.

حالا همه منتظر ابتکار عمل تازه تیم ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا هستند تا مشخص شود او از برگزاری چنین نشستی به دنبال چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به ترکیب و سطح هیات‌های شرکت‌کننده در نشست ورشو در کشور لهستان توجه کرد؛ امری که نشان می‌دهد امریکایی‌ها به دنبال یارگیری و ایجاد ائتلافی جدید هستند؛ اما سوال اصلی این است که هدف اصلی از ایجاد یک جبهه جدید کیست؟

آیا امریکا به دنبال ائتلافی برای مقابله با چین است که ترامپ و این آخری‌ها بولتون آن را دشمن اصلی امریکا خوانده اند، یا روسیه پوتین؟

برخی‌ها هم با توجه به اعلام اولیه شخصیت هایی مانند پمپئو و بولتون معتقدند که هدف اصلی ایجاد یک اجماع جدید علیه ایران است که با توافق برجام در سال ۱۳۹۵ توانست از زیر سایه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل خارج شود.

موافقان این برداشت با توجه به حضور نمایندگان از گروه‌های تروریستی در این نشست از جمله گروه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران، معتقدند که هدف اصلی همچنان ایران است، با این حال، برای روشن شدن اینکه هدف اصلی کجاست، باید به مواردی اشاره کرد که می‌تواند در رمزگشایی از اهداف و نیات تیم ترامپ پرده بردارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها