|
کدخبر: 44393

دخالت مستقیم آمریکا در ونزوئلا

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پمپئو در نشست روز شنبه شورای امنیت خواستار به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور خواهد شد.

گسترش نیوز - مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا روز شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ونزوئلا که به درخواست واشنگتن برگزار می‌شود، خواستار به رسمیت شناختن رهبر مخالفان این کشور خواهد شد.

Pompeo1.jpg

وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پمپئو در این نشست از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت می‌خواهد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسند.

روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت حمایت خود را از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا اعلام کرده و درباره دخالت خارجی در این کشور هشدار داده است.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه مسکو با این خواسته واشنگتن مخالفت می‌کند، به رویترز گفت: چنین قطعنامه‌ای تصویب نمی‌شود.

ونزوئلا در روزهای گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. گوایدو رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

واشنگتن که پیشتر در هنگام برگزاری مراسم تحلیف مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، او را «غاصب قدرت» خوانده بود، اعلام کرد گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت می‌شناسد.

دولت مادورو نیز ضمن قطع کامل روابط دیپلماتیک خود با امریکا ۷۲ ساعت به دیپلمات‌های این کشور فرصت داد تا ونزوئلا را ترک کنند.

این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به فاصله کمی برخلاف اصول روابط دیپلماتیک اعلام کرد که این دستور دولت ونزوئلا را نمی‌پذیرد و دیپلمات‌های واشنگتن در کاراکاس می‌مانند.

گوایدو که رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفته است، ساعتی بعد در یک پیام توئیتری از «همه سفارتخانه ‌ها» خواست که در ونزوئلا باقی مانده و اقدامی صورت ندهند.

مادورو امریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این تحولات روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی هم چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند.

وی افزود: ما امیدواریم هرگونه اختلاف و مشکل سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با بکارگیری راهکارهای قانونی و مسالمت آمیز هرچه سریع تر حل و فصل شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر