|
کدخبر: 44241

5 دلیل "واشنگتن پست" برای اینکه ترامپ به دور دوم نمی رسد

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: منتقدان ترامپ به دفعات شکایت داشته اند زمانی که بحث لفاظی و حملات وی به هنجارهای دموکرات‌های مطرح می شود، «دیگر هیچ چیز اهمیتی ندارد».

گسترش نیوز - ما در چند ماه اخیر با توجه به شواهد زیر دریافته ایم که این کار او تا چه حد اشتباه بوده است: محبوبیت وی کاهش یافته است، دموکرات‌ها کنترل مجلس را به دست گرفته اند، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان همچنان او را در محاصره دارد، و جمهوری خواهان اکنون با او در مورد سیاست‌های روسیه مخالفت می کنند و شمار کمی با او در مورد بازگشایی دولت هم عقیده اند.

teramp.jpg

دریافته‌های دادگاه نشان می دهد «پل مانافورت» به ارتباطش با وکلای ترامپ در طول زمانی که به نظر می رسیده با بازپرس ویژه همکاری می کند، ادامه داده است. «رادولف جولیانی» به نظر می رسد اذعان دارد که این کارمند ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها تبانی داشته، حتی اگر ترامپ تبانی نداشته - و دیگر اینکه تبانی جرم نیست! به رغم اینکه دفتر بازپرس ویژه گزارش بازفید را رد کرده، «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ شواهدی در مورد اینکه ترامپ در دوره تبلیغات سال ۲۰۱۶ با مسکو پروژه ساخت برج ترامپ را دنبال می کرده، ارائه کرده است. بر خلاف خوش بینی‌ها در مورد دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، شانس او برای این مسئله به نظر کم می رسد. و ما چگونه به این نتیجه رسیده ایم؟ اولا، رابرت مولر بازرس ویژه کارش را محرمانه، حرفه‌ای و موثر انجام می دهد و یک شاهد را پس از شاهد دیگر احضار و بازجویی می کند. برخلاف یکه تازی ترامپ، او اعتماد بسیاری از آمریکایی‌ها را جلب کرده است. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی «پیو»، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند مولر تحقیقات منصفانه‌ای در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ انجام می دهد.

بر عکس، همین نظرسنجی نشان داده است که اعتماد عمومی به ترامپ در حال ریزش است. ۵۸ درصد گفته اند به گفته‌های ترامپ کمتر از دیگر روسای جمهور وقت آمریکا اعتماد دارند. تنها ۲۶ درصد گفته اند به ترامپ بیش از روسای جمهور پیشین اعتماد دارند. هر چه مولر جلوتر می رود، حقایق بدتری فاش می شود. هر چه مولر می گوید و انجام می دهد، مهم است. چه چیزی اهمیت ندارد؟ هر چه جولیانی بگوید. گرچه جمهوری خواهان از اعطای مصونیت به مولر سر باز زده اند، مشخص است که ترامپ توانایی برکناری او را ندارد. این در حالی است که ادامه فعالیت مولر، بزرگترین فاکتور برای کاهش قدرت ترامپ محسوب می شود. دوما، استراتژی «انعقاد کلام به دلخواه شنونده» یک اشتباه با پیامدهای عظیم است. مطمئنا حدود ۳۰ درصد از رای دهندگان به آنچه ترامپ می گوید، اعتقاد دارند؛ مهم نیست که این سخنان تا چه حد یاوه باشد. با این حال این مکتب فکری ترامپ اکنون از دیگر مکاتب جدا شده است. به همین ترتیب بود که دموکرات‌ها توانستند کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند. این انتخابات نه تنها تحقیقات علیه ترامپ را تشدید کرد، بلکه به پلوسی به عنوان اصلی‌ترین منتقد او قدرت داد تا ترامپ با بیشتر فشاری که تاکنون متحمل شده، روبرو شود. پلوسی اوضاع را به گونه‌ای مدیریت کرد که ترامپ را به سمت تعطیلی دولت سوق داد. ترامپ هیچ گاه تا این حد احساس سرخوردگی نکرده بود. سوما، در بحبوحه چنین رسوایی ای، اکثر روسای جمهور به نقش خود به عنوان فرمانده کل قوا و معمار سیاست خارجی باز می گردند تا قدرت خود را تثبیت کنند. اما سیاست خارجی ترامپ آشفته، ترسناک و کاملا غیرموثر بوده است. از جنگ تجاری که به کشاورزان آمریکایی، مصرف کنندگان و تاجران آسیب زده تا طرح غیرمسئولانه‌اش برای خروج از سوریه و تهدیدات مکررش علیه ناتو و تعامل احمقانه‌اش را رهبر کره شمالی، باعث شده تا وجهه‌اش مخدوش شود. چهارما، نارسیسیسم، بی‌کفایتی و قضاوت فاسد ترامپ، او را مجبور کرده است تا هر مشاوری را با کمترین حس مشترک، تجربه و نفوذ در اختیار بگیرد. هیچ کس نمی تواند او را از منجلابی که در آن گرفتار شده خارج کند یا به او کمک کند. نه «جیم ماتیس» وزیر دفاع سابق و نه «گری کوهن» مشاور اقتصادی پیشین نتوانستند به او کمکی بکنند. او که دور وبرش را یک عده «بله قربان گو» و خانواده و وابستگانش احاطه کرده اند، با روزهای بد بیشتر و دستاوردهای کمتری روبه روست. ترامپ بدترین دشمن خودش است. و نهایتا، اصلی‌ترین چالش ترامپ چیزی است که زمانی متصور نمی شد. جمهوری خواهان برای شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان آمادگی دارند. در تازه‌ترین نظرسنجی، ۴۳ درصد جمهوری خواهان می خواستند در انتخابات مقدماتی شرکت کنند، در حالی که تنها ۴۶ درصد این قصد را نداشتند. «لری هوگان» نماینده جمهوری خواه ضد ترامپ در ایالت «مریلند» تاکنون برای رقابت با ترامپ ابراز آمادگی کرده است. اگر او در نظرسنجی‌ها پیش بیافتد، دیگران هم ممکن است مسیر او را دنبال کنند. نمی توان پیش بینی کرد که ترامپ استیضاح، و مجبور به استعفا یا برکنار خواهد شد. جمهوری خواهان همچنان به او وفادار می مانند. با این حال احتمال دارد او در هر زمانی در دوره ریاست جمهوری‌اش نتواند کارش را به پایان برساند. و اگر معجزه رخ دهد و او از انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان جان سالم به در ببرد، او وارد انتخاباتی سخت و طاقت فرسا خواهد شد. در حقیقت انتخابات ۲۰۲۰ شبیه انتخابات پس از واترگیت ۱۹۷۶ است. اکنون سال ۱۹۷۶ را تصور کنید.

منبع:جماران

ارسال نظر