|
کدخبر: 40433

نتایج انتخابات سنا مشخص شد

در مبارزه بر سر آخرین کرسی‌های کنگره در انتخابات میاندوه‌ای امریکا، یک نامزد جنجالی مورد حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری، به سنا راه یافته است.

گسترش‌نیوز : با شمارش بخش عمده آراء در انتخابات ایالت میسیسیپی برای سنای ایالات متحده، "سیندی هاید-اسمیت" از حزب جمهوریخواه با کسب بیش از ۵۵ درصد آرا بر "مایک اسپی"، نامزد حزب دموکرات پیروز شده و کرسی خود در سنا را حفظ کرده است.

sena.jpg

مایک اپسی، که سیاهپوست است، پیشتر عضو مجلس نمایندگان امریکا بوده است.

مبارزات این دو نامزد به خاطر اظهارات جنجالی خانم هاید-اسمیت باعث جلب توجه در سطح ملی شده بود. در یک نوار ویدیوئی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، او گفته بود که برای رضایت حامیان خود حتی حاضر است در مراسم اعدام هم حاضر شود. او همچنین افزوده بود که اگر قرار است مردم به او رای ندهند، چه بهتر که تعداد کمتری به مرکز اخذ رای مراجعه کنند.

با توجه به سابقه اعدام خودسرانه در تاریخ ایالت میسیسیپی و حساسیت گسترده به آن، این سخنان با انتقاد شدید مخالفان سیاسی سیندی هاید-اسمیت مواجه شد.

به گزارش بی.بی.سی در گذشته، گاه سفیدپوستان نژادپرست به خاطر جرایم کوچک یا حتی اتهامات واهی، سیاهپوستان را بدون محاکمه رسمی در ملاء عام به دار می‌آویختند در حالیکه کسانی هم برای مشاهده دار زدن در محل جمع شده بودند. مخالفان خانم هاید-اسمیت گفتند که اظهارات او یادآور این وضعیت شرم‌آور بوده است.

با پیروزی سیندی هاید-اسمیت در انتخابات میاندوره‌ای، حزب جمهوریخواه ۵۳ کرسی از یکصد کرسی مجلس سنا را در اختیار گرفته و اکثریت خود را به ۶ کرسی افزایش داده است. در سنای کنونی نسبت جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها ۵۱ به ۴۹ است.

اگرچه حزب دموکرات توانست در انتخابات اخیر اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به‌دست آورد، اما اکثریت قوی جمهوریخواهان در سنا از ایجاد موانع جدی توسط در برابر اقدامات رئیس‌جمهوری جلوگیری می‌کند.

مصوبات مجلس نمایندگان برای تبدیل به قانون باید به تصویب سنا برسد و مجلس سنا نیز به عنوان یکی از دو مجلس کنگره، حق تصویب طرح‌های مورد نظر خود را دارد. در حالیکه اعضای مجلس نمایندگان بیشتر به مسائل داخلی و محلی می‌پردازند، مجلس سنا معمولا نقش مهم‌تری در مسائلی مانند سیاست خارجی و امور دفاعی ایفا می‌کند. همچنین، مقامات ارشد دولتی نیز باید به تایید سنای امریکا برسند.

گفته می‌شود که مجلس سنای امریکا یکی از نیرومندترین مجالس قانونگذاری در جهان است.

به گفته ناظران امریکایی، انتخاب سندی هاید-اسمیت همچنین باعث آسودگی خاطر رئیس‌جمهوری خواهد شد. ترامپ برای حمایت از این نامزد جمهوریخواه شخصا وارد مبارزات انتخاباتی شد و شکست در این مبارزات عملا به معنی نوعی شکست برای رئیس‌جمهوری هم محسوب می‌شد.

با اعلام نتایج اولیه رای‌گیری برای یکی از کرسی‌های میسیسیپی، دونالد ترامپ در تویتر خود نوشت: "تبریک به سناتور سیندی هاید-اسمیت برای پیروزی بزرگ او در ایالت بزرگ میسیسیپی! ما همه به تو افتخار می‌کنیم."

خانم هاید-اسمیت نیز در سخنانی در جمع هوادارانن خود از "کمک رئیس جمهوری" تشکر کرد و گفت که نتیجه انتخابات "تاکیدی بر عزم مردم بر حفظ ارزش‌های محافظه کارانه" در این ایالت است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر