|
کدخبر: 39402

آرای انتخابات فلوریدا بازشماری می‌شود

مقام‌های قضایی در فلوریدا دستور بازشماری آرای دو انتخابات مهم در این ایالت را صادر کرده‌اند. علت این تصمیم اختلاف بسیار اندک میان آرای نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه اعلام شده که کمتر از نیم درصد است.

گسترش‌نیوز : ترامپ بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد که در انتخابات ایالت‌های کلیدی آریزونا، جورجیا و فلوریدا علیه جمهوری خواهان تقلب شده است.

senaa75.jpg

رئیس‌جمهوری امریکا به همین دلیل متهم به تضعیف مشروعیت انتخابات امریکا شده است. به همین دلیل دستور بازشماری آرا در فلوریدا صادر شد.

عصر شنبه کن دتزنر، مدیرکل امور ایالتی فلوریدا رسما آغاز بازشماری آرا را اعلام کرد و علت آن را نتایج بسیار نزدیک در نتایج غیررسمی رقابت میان ریک اسکات، نامزد جمهوری‌خواه و بیل نلسون، سناتور دموکرات برای ورود به مجلس سنا و همچنین رقابت انتخاب فرماندار این ایالت میان اندرو گیلم، نامزد دموکرات‌ها و ران دسانتز، نامزد جمهوری‌خواهان خواند.

به گزارش دویچه‌وله، این دو رقابت از مهم‌ترین انتخابات‌های سه‌شنبه گذشته بود که نتایج نهایی آن هنوز رسما تایید نشده است.

اختلاف میان نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در این دو انتخابات بسیار اندک گزارش شده است به طوری که ریک اسکات، فرماندار سابق فلوریدا تنها با ۴۱ صدم درصد از اندرو گیلم جلو است و ران دوسنتز جمهوری خواه هم تنها ۱۵ صدم درصد از سناتور بیل نلسون پیش است.

بازشماری آرا در ایالت فلوریدا کم سابقه نیست چرا که این ایالت در چند دهه اخیر بارها نامزدهایی از دو حزب اصلی را انتخاب کرده به طوری که اصطلاحا آن را یک "ایالت بنفش" می‌نامند؛ اشاره‌ای به این که فلوریدا به لحاظ سیاسی نه قرمز است (رنگ جمهوری‌خواهان) و نه آبی (رنگ دموکرات‌ها).

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که در هفته‌های آخر کارزارهای انتخابات میان دوره‌ای کنگره امریکا تمرکز ویژه‌ای به روی فلوریدا داشت و بارها برای حمایت از نامزدهای جمهوری‌خواه به این ایالت سفر کرد، خیلی زود به خبر بازشماری آرا در فلوریدا واکنش نشان داده و آن را "تلاش دموکرات‌ها برای قبضه کردن نتایج" تعبیر کرده است.

روز شنبه همزمان با اعلام رسمی دستور بازشماری آرا، اندرو گیلم، نامزد دموکرات‌ها گفت: "من بیانیه پذیرش شکست خود در شب انتخابات را پس می‌گیرم و بدون مصالحه و هرگونه خجلتی خواستار بازشمارش تک‌تک آرا هستم."

ترامپ همچنین درباره برندا اسنایپز، ناظر انتخابات منطقه بروارد که یک دموکرات است گفته او دارای "سابقه افتضاحی" است و "قادر است از ناکجا رای جور کند".

حوزه انتخاباتی براورد یکی از مناطقی است که نتایج آن مورد توجه افرادی بود که خواستار بازشماری آرا بودند.

همزمان چند شکایت رسمی درباره این دو انتخابات به دادگاه‌های محلی برده شده است؛ ریک اسکات، فرماندار در حال خروج فلوریدا که روز شنبه رسما ادعای پیروزی در انتخابات کرد از دستور رسمی بازشماری آرا شاکی شده و همزمان بیل نلسون، سناتور دموکرات که برای دفاع از کرسی خود در انتخابات امسال می‌جنگد شاکی است که برخی آرا و صندوق‌ها شمارش نشده‌اند.

ترامپ که روز گذشته عازم فرانسه شد تا در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول شرکت کند پیش از ترک واشنگتن گفت از نظر او ریک اسکات برنده انتخابات است.

رئیس‌جمهوری امریکا تاکید کرده وکلای خود را به فلوریدا خواهد فرستاد تا مانع از هر "تخلفی" شوند و مارک الیاس، وکیل بیل نلسون، سناتور دموکرات را یک "سارق رای" خطاب کرد.

انتخابات فلوریدا که یکی از پرجمعیت‌ترین ایالت‌های امریکاست بارها جنجال‌برانگیز شده است. معروف‌ترین آنها شاید به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ بازگردد که سرنوشت جورج دبلیو بوش و ال گور، به بازشماری آرای این ایالت کشیده شد و در نهایت دادگاه عالی امریکا رای به پیروزی بوش داد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر