|
کدخبر: 37536

پاسخ کوبنده ایران به عربستان در سازمان ملل

عباس گلرو نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای «فهم آسانتر سعودی ها» به زبان عربی سخن گفت.

golroo.jpg

گسترش نیوز: گلرو اظهارکرد: وزیر خارجه عربستان گفت کشورش از تحریم‌ها و فشارهای امریکا علیه ایران حمایت می‌کند. بله، این برای جمهوری اسلامی ایران امر جدید و عجیبی نیست. نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: تاریخ شما علیه ملت‌ها و حکومت‌های منطقه به ویژه ملت‌های عربی شناخته شده است و ملت بزرگ ایران نقش شما در همراهی با دیکتاتوری صدام حسین برای کشتار مردم ایران را از یاد نمی‌برد، بنابراین جز این نقش انتظار دیگری ندارد.

گلرو اضافه کرد: از امور مضحک و خنده دار این است که وزیر خارجه سعودی، کشورم را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند. عجیب است! چه کسی متهم می‌کند؟! وزیر خارجه کشوری که غرق در کمک مالی و فکری به تروریسم است؟!

وی تصریح کرد: عربستان نه با دیپلماسی فکر و منطق بلکه با دیپلماسی مال سروکار دارد. هرجا منافع نامشروع آن به خطر بیفتد آن منطقه را با تزریق دلار و کمک به تروریسم بی‌ثبات کرده و از مردمان بی‌گناه انتقام می‌گیرد.

نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در اینجا نمی‌خواهم از کشورم دفاع کنم چرا که نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم برای همه جهان به‌خصوص ملتها و حکومت‌های دوست در منطقه شناخته شده است اما صرفا برای یادآوری ارتباط نهادینه سعودی و تروریسم به ذکر چند نمونه از دیدگاه‌های سیاستمداران غربی که اصولا رابطه نزدیکی هم با سعودی دارند، بسنده می‌کنم.

گلرو یادآور شد: در مکاتبات سری وزیر خارجه سابق امریکا خانم هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۹ آمده است که کمک‌کنندگان سعودی بزرگترین منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی در جهان هستند.

گلرو به قانون جاستا که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ با اکثریت مطلق در کنگره امریکا تصویب شد هم اشاره کرد و گفت: در این قانون، عربستان سعودی مهم‌ترین کشوری است که هدف قرار می‌گیرد زیرا ۱۶ نفر از طراحان و مجریان حملات ۱۱ سپتامبر تابعیت سعودی داشتند.

وی خطاب به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: به همین حد اکتفا می‌کنم و این سوال را از وزیر خارجه عربستان سعودی مطرح می‌کنم که چه کسی است نداند منبع تروریسمی که بی‌گناهان را هدف قرار می‌دهد و از خاورمیانه تا شمال افریقا و از قلب اروپا تا نیویورک در ۱۱ سپتامبر امتداد داشته، عربستان سعودی است؟

ماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: چه کسی است که نداند حکومت سعودی حاملی اصلی تروریسم از القاعده تا داعش است. چه کسی است که نداند امت مظلوم و نجیب یمن تحت تروریسم دولتی عربستان سعودی قتل عام می‌شوند. چه کسی نمی‌داند تمامی صدها میلیون دلار اسلحه اروپایی خریداری شده از سوی سعودی به دستان تروریست هایی سپرده شد که از سعودی و دیگر کشورهای جهان با پول‌های سعودی به سوریه رفته بودند؟

گلرو تصریح کرد: وزیر خارجه عربستان، کشورم را به بی‌ثبات‌سازی در منطقه متهم می‌کند. معنای آن، چنین است که عربستان سعودی از ثبات حمایت می‌کند. سوال من این است که آیا ویران کردن یمن و کشتار بی‌گناهان و اطفال یمنی تقویت ثبات است؟

وی با تاکید بر اینکه «عربستان عامدانه اطفال یمن را کشتار می‌کند»، افزود: تکرار می‌کنم عربستان عامدانه اطفال یمن و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. تنها داعش و سعودی هستند که حمله به اتوبوس حامل کودکان را هدفی مشروع تلقی می‌کنند. همین اندازه برای روشن شدن ماهیت تروریستی سعودی کفایت می‌کند.

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر