|
کدخبر: 37282

چانه‌زنی عراق با آمریکا برای معافیت از تحریم ایران

طبق گفته دولت عراق و مقامات بانک مرکزی این کشور اقتصاد عراق آنقدر وابسته به ایران است که بغداد از واشنگتن درخواست کرده اجازه دهد برخی تحریم های آمریکا بر ایران را نادیده بگیرد.

aragh-iran.jpg

گسترش نیوز: به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اوایل سال میلادی جاری این کشور را از معاهده بین المللی محدود کننده برنامه هسته ای ایران خارج کرد و تحریمهای تجاری را اعمال نمود.

طبق گفته واشنگتن کشورهایی که به این تحریم ها احترام نگذارند باید منتظر عواقب آن باشند.

بغداد در موقعیت سختی قرار دارد. عراق از متحد خود ایران وارداتی حیاتی دارد ولی متحد اصلی دیگر او آمریکاست که کمک های امنیتی و آموزشی در اختیار آن قرار می‌دهد.

به همین دلیل عراق از آمریکا برای بخشودگی برخی تحریمهای ایران درخواست داده است. این درخواست تغییری مهم در تاکتیک های سیاسی العبادی نخست وزیر عراق ایجاد می‌کند. او در ابتدا گفت بغداد تمام تحریم‌های آمریکا را رعایت می‌کند ولی مورد انتقاد سخت رقیبانش قرار گرفت.

مقامات عراق گفتند که نماینده ای به واشنگتن خواهند فرستاد تا درخواست کند برخی تحریم ها بخشیده شوند. آنها زمان این سفر را مشخص نکرده اند.

یک مقام بانک مرکزی گفت:« دولت قصد دارد از واشنگتن بخواهد از تحریم‌ها چشم‌پوشی کند این کار به زودی انجام می شود».

یک مقام دولت آمریکا گفت که در حال بحث با شرکایشان در سراسر جهان در مورد سیاست ایران هستند.

وی ادامه داد: « ما این پیام را به تمام کشورهای دنیا فرستاده ایم که آمریکا کاملا متعهد به اعمال تمام تحریم‌هاست. عراق یک دوست و شریک مهم آمریکاست و ما متعهد به تضمین ثبات و رفاه آن هستیم».

مقامات عراق نگرانند در صورت اعمال کامل تحریم‌ها در تأمین کالاهای اساسی دچار کمبود شوند. این شرایط باعث آشوب سیاسی در این مقطع حساس از سیاست عراق خواهد شد.

عراق کالاهای مختلفی از ایران وارد می کند مثل غذا ، محصولات کشاورزی ، وسایل خانه ، دستگاه تهویه هوا و لوازم یدکی ماشین. واردات از ایران در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۱۸ حدود ۶ میلیارد دلار بوده یعنی حدود ۱۵درصد کل واردات در سال ۲۰۱۷ .

همچنین قراردادهای انرژی بین این دو کشور بسته شده که به ۱۲ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی می رسید.

طبق گفته مقامات آنها از هر وزارتخانه می خواستند لیستی از واردات ضروری برای اقتصاد عراق را فراهم کنند این واردات دلیل درخواست بخشودگی از آمریکاست.

تحریم های آمریکا که اوایل ماه جاری عملی شد ، تجارت طلا و سایر فلزات گرانبهای ایران ، خرید دلار آمریکا و صنعت اتومبیل آن را هدف گرفته بود. سایر تحریم ها در ماه نوامبر عملی می شوند.

یورو نه دلار

عبادی گفته عراق هنوز هم شرط خرید با دلار آمریکا را رعایت می کند که بخش مهمی از تحریم هاست و سخت ترین آنها برای داد و ستد ها ، انرژی و سایر معاملات تجاری بزرگ. بدان معناست که بانک‌ها و دولت عراق نمی‌توانند به دولت ایران یا افراد ایرانی دلار پرداخت کنند.

یک مقام بانک مرکزی عراق گفت بانک مرکزی اخطاریه ای به بانک‌های خصوصی فرستاده تا تحریم معاملات با دلار را رعایت کنند ولی اجازه معامله با یورو را دارند.

چندین کشور اروپایی مثل فرانسه ، بریتانیا و آلمان از آمریکا خواستند به معاهده اتمی پایبند بماند. اتحادیه اروپا سعی در حفظ تجارت با ایران دارد.

یک مقام دیگر بانک مرکزی در عراق افزود:« موضع کشورهای اتحادیه اروپا در مقابل ایران و تحریم های آمریکا ما را تشویق کرد. آنها به معامله با ایران با یورو ادامه می دهند. ما چرا این کار را نکنیم؟»

قطعات یدکی خودرو

این تحریم ها مخصوصاً برای شرکت های دارای فعالیت در آمریکا حساس هستند. به گفته ترامپ کشورهایی که با ایران تجارت می کنند نمی توانند در آمریکا فعالیت کنند.

یک دیپلمات غربی در بغداد گفت اکثر شرکت‌های خصوصی عراق از تحریم‌ها متضرر نمی شوند.

وی ادامه داد:« بسیاری از داد و ستد های عراق سرمایه گذار آمریکایی ندارند و با دلار تجارت نمی‌کنند. آنها می‌توانند بدون هیچ مسئله‌ای با ایران معامله کنند».

وی افزود: « ما اساسا به ایران به عنوان یک منبع مواد ساختمانی و اتومبیل و قطعات یدکی آن وابسته هستیم. بخاطرقیمت های پایین و سهولت حمل و نقل از طریق مرزهای مشترک».

مشکلات پذیرش تحریم ها

حتی اگر دولت از برخی تحریم‌ها پیروی کند اجرای آن سخت است.

تاجران محلی هنوز هم از معامله با همتایان ایرانی خود خشنودند. چون سقوط ریال ایران در برابر دلار آمریکا کالا ها را ارزان کرده و روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور محکم است.

یک مشاور اقتصادی عراقی و عضو اتحادیه تاجران عراق گفت:« برای دولت غیر ممکن است که جریان کالاهای ایرانی به داخل عراق را از ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک بگیرد».

ایران از تمام گزینه های موجود برای حفظ جریان صادرات استفاده میکند مانند کمک گروه‌های نظامی متحد برای حفاظت از به اصطلاح « قاچاق سازماندهی شده».

عبادی سعی دارد منافع ایران و آمریکا را حفظ کند و نخست وزیری متعادل باشد.

یک دیپلمات غربی می گوید:« می ترسیم واشنگتن عراق را مجبور کند یا با آمریکا باشد یا علیه آن . عراق نباید مجبور به این تصمیم گیری شود».

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر